Rater

Βαθμολογητής. Μουμτζάκης 2011:2.

Βαθμολογητής ονομάζεται ο κριτής ή ο παρατηρητής ο οποίος εφαρμόζει μια κλίμακα, προκειμένου να εκφράσει αξιολογική κρίση ως προς την επίδοση ενός μαθητή ή την προφορική ή/και τη γραπτή επάρκεια ενός εξεταζόμενου (βλ. για παράδειγμα την περίπτωση της πιστοποίησης της γλωσσομάθειας, όπου ο εξεταζόμενος δεν είναι πάντα μαθητής).

Η αξιοπιστία της βαθμολόγησης, ως διαδικασίας, και της βαθμολογίας, ως αποτελέσματος, εξαρτάται από την ποιότητα της ειδικής εκπαίδευσης που έχει λάβει ο βαθμολογητής, από τη σαφήνεια των κριτηρίων αξιολόγησης που καλείται να εφαρμόσει, καθώς και από το βαθμό του υποκειμενικού παράγοντα που υπεισέρχεται κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης των ικανοτήτων του εξεταζόμενου, δηλαδή κατά την εφαρμογή των κριτηρίων. Συνεπώς, εκτός από την εκπαίδευση που πρέπει να έχει ο βαθμολογητής, απαιτείται έλεγχος της αξιοπιστίας της βαθμολογίας και του βαθμού υποκειμενικότητάς του, προκειμένου να αποφευχθεί λανθασμένη ή άδικη αξιολόγηση του εξεταζόμενου.

Ο έλεγχος αυτός γίνεται με δύο τρόπος: είτε συγκρίνοντας τους βαθμούς που ο βαθμολογητής έδωσε σε μία χρονική στιγμή με αυτούς που ο ίδιος έδωσε, στους ίδιους εξεταζόμενους, σε άλλη χρονική στιγμή (ενδοβαθμολογική αξιοπιστία), είτε συγκρίνοντας τη βαθμολογία που έδωσαν διαφορετικοί βαθμολογητές στους ίδιους εξεταζόμενους, στην ίδια εξέταση (διαβαθμολογική αξιοπιστία).

Βιβλιογραφία

  • Μουμτζάκης Α. Β. (2011). Η βαθμολόγηση των γραπτών εκθέσεως της γ΄ λυκείου: προβλη­ματισμοί και προτάσεις. Πρόσβαση [on line]:  http://users.sch.gr/stava/m/06.fil76.pdf [06/02/12].