Ordinal scale

*Τακτική κλίμακα. Βεντούρης 2005:215. Τσοπάνογλου 20102:71.

Διατακτική κλίμακα. Τσοπάνογλου 20102:71.

Τακτική ονομάζεται η κλίμακα που επιτρέπει την έκφραση ιεραρχικής σχέσης μεταξύ των βαθμίδων της, και κατά συνέπεια μεταξύ των αντικειμένων (ανθρώπων, επιδόσεων, πραγμάτων) που κατατάσσονται σε αυτές. Αυτό σημαίνει πως κάθε αντικείμενο που τοποθετείται σε μία βαθμίδα είναι καλύτερο από αυτά που τοποθετήθηκαν σε χαμηλότερη βαθμίδα και χειρότερο από αυτά που τοποθετήθηκαν σε υψηλότερες.

Η τακτική κλίμακα χρησιμοποιείται ευρέως στην εκπαίδευση στην αποτύπωση των απότελεσμάτων εξετάσεων, αλλά και γενικότερα για την έκφραση αξιολογικών κρίσεων που αφορούν ομάδες μαθητών. Θα πρέπει να σημειωθεί πως, πέρα από την πληροφορία της διαβάθμισης των αντικειμένων που κατατάσσονται στις τάξεις, δεν παρέχει καμία άλλη πληροφορία, καθώς δεν είναι ούτε γνωστή ούτε ίση η απόσταση μεταξύ των βαθμίδων της, άρα δεν μπορούμε να ξέρουμε πόσο καλύτερο ή χειρότερο είναι το κάθε αντικείμενο από τα άλλα που έχουν καταταχθεί σε αυτή. Επίσης, το 0 είναι συμβατικό, δηλαδή αποτελεί το χαμηλότερο σημείο της κλίμακας αλλά δε δηλώνει ανυπαρξία της παρατηρούμενης ιδιότητας ή των κατατασσόμενων αντικειμένων (π.χ. 0 σε ένα τεστ δε σημαίνει ανυπαρξία επίδοσης, δηλαδή ότι το άτομο δεν έχει καμία σχετική γνώση ή ικανότητα).

Βιβλιογραφία

  • Βεντούρης Α. (2005). F(a)=aε.δ+υ(μ). Εισαγωγή στη γενική διδακτική. Αθήνα: Μπόνιας.

  • Τσοπάνογλου Α. (20102). Μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας και εφαρμογές της στην αξιολόγηση της γλωσσικής κατάρτιση. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Ζήτη.


  • Cohen L., Manion L., Morrison K. (2007). Research Methods in Education. London: Routledge.

  • Wiersma W., Jurs S. (2005). Research methods in education. Boston: Pearson.