Για μια καλύτερη παιδεία

Επίπεδο: Γ1 Δεξιότητα: Χρήση Γλώσσας
Πηγή: http://www.alfavita.gr/old/28377 (Διασκευή)
Επικοινωνιακή γλωσσική δραστηριότητα:

Xρήση γλώσσας

Τι πρέπει να ξέρει και τι μπορεί να κάνει ο εξεταζόμενος:

Ο εξεταζόμενος πρέπει να έχει την ικανότητα να καταλαβαίνει κάθε είδος προφορικού λόγου, ακόμη και όταν παράγεται σε γρήγορο ρυθμό, να εκμαιεύει πληροφορίες και υπονοούμενα από συζητήσεις οι οποίες μπορεί να περιέχουν άγνωστα θέματα και να συμπεραίνει τη σημασία άγνωστων λέξεων από τα συμφραζόμενα.

Ειδικότερα, πρέπει να μπορεί να παρακολουθεί διαλέξεις και να αναγνωρίζει τις διάφορες ενότητες μια ομιλίας (π.χ. βασικές ιδέες, επιχειρηματολογία, υπόθεση, συμπεράσματα) και να είναι κοινωνικοπολιτισμικά και ιστορικά ικανός να κατανοήσει κείμενα με ανάλογο περιεχόμενο.

Τύπος εξεταστικού ερωτήματος: Συμπλήρωση κενών σε κείμενο
Λέξεις κλειδιά: Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αγορά εργασίας, παιδεία, στόχοι
Πεδίο:
Προσωπικό Επαγγελματικό
Δημόσιο Εκπαιδευτικό
Θέμα:
1. Γλώσσα
2. Εκπαίδευση
3. Ελεύθερος χρόνος, Διασκέδαση
4. Επαγγελματική ζωή
5. Καθημερινή ζωή
6. Καιρός
7. Κοινωνικοπολιτική δομή
8. Προσωπικά στοιχεία
9. Σπίτι, κατοικία, περιβάλλον
10. Σχέσεις με άλλους ανθρώπους
11. Ταξίδια
12. Τόποι
13. Φαγητό και ποτό
14. Ψώνια
15. Υγεία και σωματική φροντίδα
16. Υπηρεσίες
Είδος κειμένου:
Άρθρο Λαογραφικό
Αφήγηση Λογοτεχνικό
Βιογραφικό Ομιλία
Διαφήμιση Περιγραφικό
Δοκίμιο Συνέντευξη
Επιστολή Συνταγή
Θεατρικό Συζήτηση
Ιστορικό Άλλο
Επίπεδο ύφους:
Φιλικό Τυπικό
Ενδιάμεσο  

Κείμενο

Για μια καλύτερη παιδεία

Δημοσιογράφος: Σε πρόσφατο άρθρο σας στην εφημερίδα μας είπατε τα εξής: Θέλουμε το σχολείο της παιδείας, που θα ετοιμάσει τον ελεύθερο άνθρωπο και με τη σειρά του θα αλλάξει την αγορά εργασίας και θα φέρει μιαν άλλην δίκαιη παιδεία. Μπορείτε να μας εξηγήσετε τι εννοούσατε;

Τσολάκης: Οι πρόσφατες ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας με απογοήτευσαν. Το εκπαιδευτικό πρόβλημα πρέπει να το δούμε συνολικά, από το νηπιαγωγείο έως το πανεπιστήμιο. Οι αλλαγές πρέπει να αρχίσουν από χαμηλά. Μία αρχή θα μπορούσε να γίνει με την ίδρυση κέντρων του παιδιού, τα οποία θα δέχονται παιδιά, ιδίως των χαμηλότερων κοινωνικών τάξεων, από την ηλικία των 2,5 ετών και θα τους προσφέρουν γλωσσική αγωγή και παιδεία.

Δημοσιογράφος: Λιγότερα μαθήματα, λιγότερες ώρες διδασκαλίας -τουλάχιστον στις πρώτες δύο τάξεις λυκείου- επιλογή μαθημάτων, ερευνητικές εργασίες. Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το νέο λύκειο υπόσχεται πολλά. Πιστεύετε ότι κρύβει παγίδες;

Τσολάκης: Πράγματι ακούγεται ευχάριστα από τον καθένα και προπάντων από τους μαθητές. Δεν ακούγεται, όμως, ευχάριστα από εμένα που αφιέρωσα 50 χρόνια στην εκπαίδευση. Όσα συμβαίνουν στο υπουργείο Παιδείας με απογοητεύουν. Και βέβαια πρέπει να λιγοστέψουν τα μαθήματα, αλλά το πρόβλημα δεν είναι ο αριθμός τους. Είναι η ποιότητα των βιβλίων, οι τρόποι διδασκαλίας και κυρίως οι στόχοι της.

Δημοσιογράφος: Συμφωνώ με τον περιορισμό μαθημάτων, γιατί πιστεύω ότι οι γνώσεις αυξήθηκαν τόσο πολύ κι αυτές πάλι παλιώνουν τόσο γρήγορα, γιατί έρχονται άλλες. Τελικά υπάρχει ελπίδα;

Τσολάκης: Χρειαζόμαστε το νέο σχολείο να είναι στηριγμένο στη νέα πραγματικότητα, γιατί η νέα πραγματικότητα δημιουργεί μια νέα φιλοσοφία. Μια φιλοσοφία που διδάσκει την πνευματική και ψυχική καλλιέργεια των νέων. Αυτός πρέπει να είναι ο στόχος μιας μεταρρύθμισης από την οποία έχει ανάγκη ο τόπος μας και η ανθρωπότητα: η προσφορά παιδείας. Και εδώ είναι που κάνουν λάθος οι υπεύθυνοι του υπουργείου Παιδείας. Το νέο τους πρόγραμμα υπηρετεί τη σημερινή αγορά εργασίας, ώστε η αδικία των εμπόρων των εθνών σε βάρος των λαών να συνεχίζεται. Εδώ βρίσκεται και η δική μου διαφωνία: Θέλουμε το σχολείο της παιδείας, το οποίο θα ετοιμάσει τον ελεύθερο άνθρωπο και με τη σειρά του θα δημιουργήσει μια νέα ανθρώπινη αγορά εργασίας.