Περί Δημοκρατίας
Επίπεδο: Γ1 | Δεξιότητα: Χρήση Γλώσσας | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Πηγή: | Αυθεντική ιδέα, βασισμένη σε άρθρο του Περιοδικού ΈΨΙΛΟΝ πάνω στη Δημοκρατία (από την εφημερίδα Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, φύλλο της 27ης Νοέμβρη 2011, Επιμέλεια Βάσω Κανελλοπούλου, ΑΤΑΚΕΣ) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Επικοινωνιακή γλωσσική δραστηριότητα: | Χρήση Γλώσσας |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τι πρέπει να ξέρει και τι μπορεί να κάνει ο εξεταζόμενος: | Οι υποψήφιοι αυτού του επιπέδου πρέπει να έχουν πολύ καλή χρήση της γλώσσας. Τα θέματα του γραπτού λόγου που μπορούν να κατανοούν οι υποψήφιοι χαρακτηρίζονται από πολύ μεγάλη ποικιλία και είναι σαφώς πιο απαιτητικά. Οι υποψήφιοι πρέπει να είναι σε θέση να κατανοούν τα περισσότερα είδη γραπτών κειμένων, όπως π.χ. αποσπάσματα κειμένων γραμμένα από διαφορετικούς συγγραφείς πάνω στο ίδιο θέμα. Επίσης, να μπορούν να αντιληφθούν τη διαφορά στη διάθεση, το ύφος και τη θέση του κάθε συγγραφέα. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τύπος εξεταστικού ερωτήματος: | ΚΓΛ, Ερώτημα 1: Συμπλήρωση κενών σε κείμενο | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Λέξεις κλειδιά: | Γ1, Δημοκρατία, ελευθερία, νόμος, συμμετοχή | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Κείμενο
Περί Δημοκρατίας
Σύμφωνα με τους αρχαίους έλληνες Δημοκρατία σημαίνει το ‘κράτος’, η δύναμη του ‘δήμου’, του συνόλου δηλαδή των ανθρώπων με πολιτικά δικαιώματα. Είναι το πολίτευμα εκείνο όπου η εξουσία πηγάζει από τον λαό, ασκείται από τον λαό και υπηρετεί τα συμφέροντα του λαού.
Ο βρετανός πρωθυπουργός, Ουίνστον Τσόρτσιλ, είχε πει πως «Η δημοκρατία είναι το χειρότερο πολίτευμα, αν εξαιρέσει κανείς όλα τα άλλα που έχουμε δοκιμάσει». Γιατί άραγε; Ίσως επειδή είναι ιδιαίτερα ευάλωτη. Είναι πολύ εύκολο αν δεν υπάρχει μέτρο, στο όνομα της απόλυτης ελευθερίας και ισότητας, να διαστρεβλωθεί η πραγματική έννοια της Δημοκρατίας.
Ο έλληνας ιστορικός του 1ου αιώνα μ.Χ., Πλούταρχος, είχε γράψει πως «Άριστη Δημοκρατία είναι εκείνη στην οποία όλοι φοβούνται τον νόμο όπως τον τύραννο». Για να δουλέψει σωστά και προς όφελος όλων η Δημοκρατία, θα πρέπει να τηρείται ο νόμος και οι κανόνες της δικαιοσύνης. Μία ‘ανεξέλεγκτη’ Δημοκρατία μπορεί να οδηγήσει σε καταπάτηση βασικών δικαιωμάτων του ανθρώπου κατά τον αμερικανό θεατρικό συγγραφέα Σαμ Σέπαρντ: «Η δημοκρατία είναι πολύ εύθραυστο πράγμα. Πρέπει να τη φροντίζεις τη δημοκρατία. Την ώρα που θα σταματήσεις να της φέρεσαι υπεύθυνα και της επιτρέπεις να μετατραπεί σε τακτική εκφοβισμού, δεν είναι πλέον δημοκρατία. Είναι κάτι άλλο. Κάτι που μπορεί να απέχει μερικά εκατοστά από τον ολοκληρωτισμό».
Κλείνοντας, ο Αλέν ντε Μπενουά, γάλλος φιλόσοφος θεωρεί πως «Το μεγαλύτερο μέτρο της δημοκρατίας δεν είναι ο βαθμός ελευθερίας ούτε ο βαθμός ισότητας, αλλά μάλλον ο βαθμός συμμετοχής». Οι αντοχές της Δημοκρατίας, δηλαδή, μετρώνται από το βαθμό συμμετοχής των ανθρώπων στα κοινά. Η αδιαφορία μπορεί να κρύβει πολλούς κινδύνους, ένας από τους οποίους είναι η κατάρρευση της Δημοκρατίας.