Σχολική βία
Επίπεδο: Γ1 | Δεξιότητα: Κατανόηση Προφορικού Λόγου | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Πηγή: | http://www.tovima.gr/society/article/?aid=489206 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Επικοινωνιακή γλωσσική δραστηριότητα: | Κατανόηση Προφορικού Λόγου |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τι πρέπει να ξέρει και τι μπορεί να κάνει ο εξεταζόμενος: | Ο υποψήφιος πρέπει να έχει την ικανότητα να καταλαβαίνει κάθε είδος προφορικού λόγου, ακόμη και όταν παράγεται σε γρήγορο ρυθμό, να εκμαιεύει πληροφορίες και υπονοούμενα από συζητήσεις που μπορεί να περιέχουν άγνωστα θέματα και στις οποίες μπορεί να εμπλέκονται αρκετοί ομιλητές που επικοινωνούν με κανονικό ρυθμό ομιλίας. Πρέπει να μπορεί να παρακολουθεί διαλέξεις και να αναγνωρίζει τις διάφορες ενότητες μιας ομιλίας, όπως βασικές ιδέες, επιχειρηματολογία, υπόθεση, παραδείγματα, γενίκευση, συμπεράσματα αλλά και τη σχέση που υπάρχει μεταξύ τους. Πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίζει τις προθέσεις του ομιλητή/συνομιλητή, αστεϊσμούς, παρεμβολές και παρεκκλίσεις, προειδοποιήσεις, συστάσεις, απειλές, να αντιλαμβάνεται και να αντιμετωπίζει σε μεγάλο βαθμό ευφημισμούς, ειρωνεία και μεταφορική χρήση της γλώσσας. Πρέπει να μπορεί να συμπεραίνει τη σημασία άγνωστων λέξεων από τα συμφραζόμενα και να χρησιμοποιεί παραγλωσσικά στοιχεία (γκριμάτσες, χειρονομίες κτλ.). Ακόμη, πρέπει να είναι σε θέση να παρακολουθεί ελληνικές κινηματογραφικές ταινίες ή θεατρικές παραστάσεις. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τύπος εξεταστικού ερωτήματος: | 1. Σημειώσεις: 10 σημειώσεις (μέχρι 8 λέξεις) + 1 παράδειγμα (10 μονάδες). Κείμενο (μονόλογος): τυπικό ενημερωτικό, εξιστόρηση γεγονότων, απόσπασμα από λογοτεχνικό έργο, μέρος διάλεξης για ένα κοινωνικό ή άλλο θέμα (700-800 λέξεις). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Λέξεις κλειδιά: | Γ1, Σχολική Βία, Σχολικό περιβάλλον | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Κείμενο
Σχολική βία
Περί σχολικής βίας μίλησε τη Δευτέρα ο υφυπουργός Παιδείας κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ με αφορμή το τραγικό περιστατικό σε σχολείο των ΗΠΑ και της μαζικής δολοφονίας 27 παιδιών και καθηγητών.
Ο κ. Παπαθεοδώρου αναφέρθηκε συγκεκριμένα στις προσπάθειες που γίνονται από το υπουργείο για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας στα σχολεία στη χώρα μας τονίζοντας ότι τελευταία υπάρχει στο υπουργείο Παιδείας, μια πολύ συντονισμένη πρωτοβουλία με το «Παρατηρητήριο» για τη πρόληψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Το ζήτημα είναι καταρχάς να αναγνωρίσουν όπου υπάρχει πρόβλημα όχι γενικά σε όλα τα σχολεία, αλλά όπου υπάρχει πρόβλημα. Σαφέστατα τονίζει ότι υπάρχει εντονότερο πρόβλημα εγκληματικότητας σε ορισμένες περιοχές από ό,τι σε κάποιες άλλες. Επομένως και η καταγραφή θα πρέπει να γίνει, και η μελέτη.
Σε ερώτηση αν έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά αυτή η βία ο υφυπουργός Παιδείας απάντησε πως είναι η βία που ασκείται και συνδυάζεται με την παραβατικότητα, δηλαδή υπάρχει μια βία η οποία έχει να κάνει με την ενδοσχολική ζωή, έχει να κάνει με τον εκφοβισμό, έχει να κάνει με την κυριαρχία, έχει να κάνει με την ψυχολογική πίεση, με τη λεκτική βία. Έχει να κάνει δηλαδή με φαινόμενα τα οποία για να τα αποτρέψουμε θα πρέπει να μάθουμε και τους δασκάλους να μπορούν να τα αντιμετωπίσουν. Θα πρέπει να μάθουμε τους γονείς να μπορούν να τα διαγνώσουν, θα πρέπει να βάλουμε την πρόληψη στα σχολεία ως στοιχείο της μαθησιακής διεργασίας.
Η ρατσιστική βία στα σχολεία
Αναφορά έκανε ο κ. Παπαθεοδώρου και στη ρατσιστική βία. Συγκεκριμένα αναφέρθηκε σ’ αυτό που βλέπουμε να αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια. Σχολιάζει πως και προηγουμένως υπήρχε όχι σε τέτοιο βαθμό ούτε σε τέτοια ένταση- είναι μια μορφή ρατσιστικής βίας -όχι μόνο των αλλοδαπών- αλλά μέσα από την κρίση που περνάει η κοινωνία μέσα από τις ανισότητες που υπάρχουν στην κοινωνία, αυτό αποτυπώνεται μέσα στο σχολείο..
Όπως ανέφερε, γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης είτε εναντίον των αλλοδαπών είτε μεταξύ αυτών που επικυριαρχούν στη σχολική μονάδα. Από την άλλη πλευρά μέχρι σήμερα κάθε φορά που συνέβαινε κάτι τέτοιο αποστρέφαμε το βλέμμα και λέγαμε δεν υπάρχει, είναι μεμονωμένο ή είναι μια φοβική καθαρά εκδήλωση κάποιων ανθρώπων. Πιστεύει ότι και το θέμα της ρατσιστικής βίας και το θέμα της συμβατικής ενδοσχολικής βίας θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε αφού αναγνωρίσουμε και πούμε σ' όλους, ότι το θέμα έχει να κάνει με το μέλλον της κοινωνίας, συνέχισε.
Σχετικά με τις ενέργειες του υπουργείου Παιδείας είπε ότι είχαν προβάλλει και δρομολογήσει 10 δράσεις για τη φετινή χρονιά όπως επίσης και για το θέμα της ρατσιστικής βίας είχαν πει ότι αυτό συνδέεται και με την επαναφορά της διδασκαλίας των αρχών της δημοκρατίας στο σχολείο. Αυτό το είχαν αφήσει τα τελευταία χρόνια εντελώς, έχει συρρικνωθεί σε απύθμενο βαθμό και μάλιστα τυποποιήθηκε. Η κοινωνία ήταν ήσυχη γιατί είχε λύσει τα προβλήματα δημοκρατίας και ξαφνικά η ίδια κοινωνία ανακαλύπτει ότι όχι μόνο δεν τα έχει λύσει αλλά ένα κομμάτι της ιδιότητας του πολίτη το έχει εκχωρήσει σε δομές που είναι εκτός σχολείου.
Αυτή η αδράνεια και ο εφησυχασμός των τελευταίων ετών μάς έχει φέρει σε ένα σημείο που, κατά την άποψη του υφυπουργού, θα πρέπει να αναθεωρήσουμε τις πολιτικές. Και αυτό ισχυρίζεται πως κάνουν αυτή τη στιγμή με την επανεισαγωγή της πολιτειακής παιδείας στα σχολεία, αλλά και με κάτι άλλο το οποίο έχει να κάνει με τον τρόπο που οι γονείς πλέον αντιδρούν. Θα πρέπει να πείσουν δηλαδή τους γονείς ότι το ζήτημα της σχολικής βίας σε όλες τις εκφάνσεις του έχει και να κάνει και με το μέλλον των παιδιών τους».
Μιμητές στην Ελλάδα;
Στο ερώτημα αν μπορούν τελικά να μεταφερθούν φαινόμενα βίας που παρατηρούνται κατά καιρούς είτε στην Αμερική είτε στην Ευρώπη και στη χώρα μας ο κ. Παπαθεοδώρου είπε ότι δεν είναι απ' αυτούς που πιστεύουν ότι επειδή κάποια πράγματα συνέβησαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο οπωσδήποτε θα μεταφερθούν και στην Ελλάδα. Δεν είναι επίσης απ' αυτούς που πιστεύουν ότι δεν θα μεταφερθούν ποτέ δηλαδή δεν θα υπάρχει καμία επιρροή, καμία επίδραση της εξέλιξης αυτού του φαινομένου στην Ελλάδα, επειδή εξελίσσεται στη Ευρώπη. Θεωρεί ότι τα πράγματα στην Ελλάδα εξελίχθηκαν σε μια εποχή που ταυτίστηκαν με την κρίση. Πράγματι υπάρχουν περισσότερα φαινόμενα βίας στα σχολεία.
Από κει και πέρα όμως, τα τελευταία χρόνια δεν έχουμε τα ίδια φαινόμενα, που ενδεχομένως υπάρχουν σε σχολεία στο Λονδίνο, στο Παρίσι, στις ακραίες τους εκδηλώσεις. Για την καθημερινή βία υπάρχουν πάνω κάτω τα ίδια χαρακτηριστικά.