Πώς εδραιώνονται οι αναμνήσεις;

Επίπεδο: Γ2 Δεξιότητα: Κατανόηση Προφορικού Λόγου
Πηγή: http://www.tovima.gr/science/article/?aid=485472
Επικοινωνιακή γλωσσική δραστηριότητα:

ΚΠΛ

Τι πρέπει να ξέρει και τι μπορεί να κάνει ο εξεταζόμενος:

να κατανοεί επιστημονικά κείμενα

Τύπος εξεταστικού ερωτήματος: σημειώσεις
Πεδίο:
Προσωπικό Επαγγελματικό
Δημόσιο Εκπαιδευτικό
Θέμα:
1. Γλώσσα
2. Εκπαίδευση
3. Ελεύθερος χρόνος, Διασκέδαση
4. Επαγγελματική ζωή
5. Καθημερινή ζωή
6. Καιρός
7. Κοινωνικοπολιτική δομή
8. Προσωπικά στοιχεία
9. Σπίτι, κατοικία, περιβάλλον
10. Σχέσεις με άλλους ανθρώπους
11. Ταξίδια
12. Τόποι
13. Φαγητό και ποτό
14. Ψώνια
15. Υγεία και σωματική φροντίδα
16. Υπηρεσίες
Είδος κειμένου:
Άρθρο Λαογραφικό
Αφήγηση Λογοτεχνικό
Βιογραφικό Ομιλία
Διαφήμιση Περιγραφικό
Δοκίμιο Συνέντευξη
Επιστολή Συνταγή
Θεατρικό Συζήτηση
Ιστορικό Άλλο
Επίπεδο ύφους:
Φιλικό Τυπικό
Ενδιάμεσο  

Κείμενο

Πώς εδραιώνονται οι αναμνήσεις;

Όχι μόνο στη σωματική υγεία αλλά και στη διανοητική διαύγεια μπορεί να βοηθήσει η σωματική άσκηση, υποστηρίζουν ερευνητές του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου. Η σωματική άσκηση, κατά την έβδομη δεκαετία του βίου, μπορεί να περιορίσει τη συρρίκνωση του εγκεφάλου αποτρέποντας την εμφάνιση των συμπτωμάτων της γεροντικής άνοιας.
Όπως διαπιστώθηκε από την εξέταση του εγκεφάλου 638 ηλικιωμένων, η σωματική άσκηση δρούσε ως ασπίδα προστασίας κατά της συρρίκνωσης του εγκεφάλου. Όσοι εξακολουθούσαν να ασκούνται τακτικά παρά το προχωρημένο της ηλικίας τους δεν παρουσίασαν αξιόλογη μεταβολή του όγκου του εγκεφάλου τους κατά την τριετία που διήρκεσε η μελέτη. Εξίσου αξιοσημείωτο, πάντως, είναι το ότι δεν διαπιστώθηκε ευεργετική δράση άλλων δραστηριοτήτων, όπως είναι παραδείγματος χάρη η ανάγνωση βιβλίων ή ακόμα και η συντροφιά με φίλους και συγγενείς.
Όταν οι επιστήμονες μελέτησαν τη λευκή ουσία του εγκεφάλου -από όπου διέρχονται τα σήματα προς τα κέντρα του ιστού- διαπίστωσαν ότι οι μεγαλύτεροι των εβδομήντα ετών που ασκούνταν εντατικά είχαν λιγότερες κατεστραμμένες περιοχές συγκριτικά με συνομηλίκους τους που δεν έκαναν καμία γυμναστική. Επίσης, οι ασκούμενοι διέθεταν περισσότερη φαιά ουσία. Παραμένει άγνωστο ποια είναι ακριβώς η σχέση που διέπει τη συρρίκνωση του εγκεφάλου και της γυμναστικής. Πιθανώς, λένε οι ερευνητές, αυτό να συμβαίνει επειδή η άσκηση βοηθά στην καλύτερη αιμάτωση του εγκεφάλου, μεταφέροντας εκεί οξυγόνο και θρεπτικά υλικά.
Μια ακόμη επιστημονική έρευνα, αυτή τη φορά από Βραζιλιάνους ερευνητές, υποστηρίζει ότι η ανακάλυψη της τεχνικής του μαγειρέματος των τροφών έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη συνεχή διόγκωση του ανθρώπινου εγκεφάλου και, κατά συνέπεια, στην ανάπτυξη των πιο εξελιγμένων νοητικών ικανοτήτων και του ανθρώπινου πολιτισμού.
Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι αν οι άνθρωποι έτρωγαν μόνο ωμές τροφές, χωρίς να τις μαγειρεύουν, τότε θα έπρεπε να τρώνε τουλάχιστον επί εννιά ώρες κάθε μέρα προκειμένου να συντηρήσουν τους περίπου 86 δισεκατομμύρια νευρώνες του σημερινού ανεπτυγμένου εγκεφάλου. Οι ανθρώπινοι νευρώνες είναι πολύ περισσότεροι σε αριθμό σε σχέση με τα εγκεφαλικά κύτταρα των μεγάλων πιθήκων: ο χιμπατζής έχει περίπου 28 δισεκατομμύρια νευρώνες και ο γορίλας 33 δισεκατομμύρια.
Οι Βραζιλιάνοι ερευνητές μέτρησαν τον αριθμό των νευρώνων σε 13 είδη πιθήκων και πάνω από 30 άλλα είδη θηλαστικών. Έτσι, ανακάλυψαν αφενός ότι το μέγεθος του εγκεφάλου σχετίζεται άμεσα με τον αριθμό των νευρώνων και αφετέρου ότι ο αριθμός των νευρώνων σχετίζεται άμεσα, με τη σειρά του, με την ποσότητα ενέργειας (θερμίδων) που χρειάζεται ο εγκέφαλος για τη συντήρησή του.

Οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι αν οι πρόγονοί μας δεν είχαν εφεύρει το μαγείρεμα στη φωτιά ως μέθοδο για να αυξάνουν σε μικρό χρόνο τον αριθμό των θερμίδων που κατανάλωναν, ο εγκέφαλός τους δεν θα ήταν δυνατό να μεγαλώσει τόσο πολύ. Το γεγονός αυτό εξηγεί, όπως αναφέρουν, γιατί οι μεγαλόσωμοι γορίλες, που έχουν έως τριπλάσιο σωματικό βάρος σε σχέση με τους ανθρώπους, διαθέτουν σημαντικά μικρότερους εγκεφάλους - ακριβώς επειδή συνεχίζουν να εξαρτιούνται από τις ωμές τροφές.

Ο εγκέφαλος είναι τόσο «πεινασμένος» για ενέργεια που στους σύγχρονους ανθρώπους, παρόλο που αποτελεί μόλις το 2% της σωματικής μάζας τους, ευθύνεται για το 20% περίπου του ανθρώπινου μεταβολισμού σε συνθήκες ανάπαυσης (έναντι 9% στους μεγάλους πιθήκους). Η ανακάλυψη του μαγειρέματος κρέατος και φυτών, που πιθανώς έγινε από τον «όρθιο άνθρωπο» πριν από περίπου 1,8 εκατ. χρόνια, σύμφωνα με τους ερευνητές, μετέτρεψε τον εγκέφαλο από ενεργειακό-μεταβολικό βάρος σε σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα, προσδίδοντας σταδιακά στον άνθρωπο νέες δεξιότητες και καθιστώντας την ατομική και κοινωνική ζωή του πιο ευέλικτη και πολύπλοκη.
Σύμφωνα με ειδικούς, η πιο προφανής απάντηση στο ερώτημα, γιατί τα άλλα είδη όπως οι μεγάλοι πίθηκοι δεν μπορούν να κάνουν ό,τι και οι άνθρωποι, είναι ότι μόνο εμείς κάποτε μάθαμε να μαγειρεύουμε και αυτό οδήγησε σε μια εκρηκτική ανάπτυξη του ανθρώπινου εγκεφάλου.
Τη θεωρία αυτή πρώτος την υποστήριξε, στο τέλος της δεκαετίας του ΄90, ο καθηγητής βιολογικής ανθρωπολογίας του πανεπιστημίου Χάρβαρντ Ρίτσαρντ Ράνγκαμ, του οποίου το βιβλίο «Παίρνοντας φωτιά: Πώς η μαγειρική μας έκανε ανθρώπους» έχει μεταφραστεί και στα ελληνικά. Ο Ράνγκαμ και οι συνεργάτες του έχουν κάνει πιο πρόσφατα εργαστηριακά πειράματα που δείχνουν ότι διάφορα ζώα (τρωκτικά, πύθωνες κ.α.) μεγαλώνουν ταχύτερα και πιο πολύ, όταν τρώνε μαγειρεμένο αντί για ωμό κρέας.
Όμως υπάρχει και ο επιστημονικός αντίλογος ότι οι αρχαιότερες εστίες φωτιάς που έχουν ανακαλυφθεί, χρονολογούνται μόνο πριν από 800.000 χρόνια περίπου, ενώ η τακτική χρήση της φωτιάς για μαγείρεμα, σύμφωνα με τα παλαιοντολογικά και αρχαιολογικά ευρήματα, φαίνεται πως εξαπλώθηκε πολύ πιο πρόσφατα. Σε αυτή την περίπτωση, λένε οι σκεπτικιστές, είναι αμφίβολο αν το μαγείρεμα έπαιξε όντως καθοριστικό ρόλο στην πρώτη «έκρηξη» του ανθρωπίνου εγκεφάλου που συνέβη πριν από 1,6 έως 1,8 εκατ. χρόνια, αν και το μαγείρεμα μπορεί να έπαιξε σημαντικό ρόλο στη δεύτερη φάση ταχείας εγκεφαλικής ανάπτυξης, που σημειώθηκε πριν από περίπου 600.000 χρόνια.