Απογευματινή ραδιοφωνική εκπομπή επικαιρότητας: Μείωση αγοραστικής δύναμης
Επίπεδο: Β2 | Δεξιότητα: Κατανόηση Προφορικού Λόγου |
Πηγή: | ΝΕΤ FM (http://greekradios.gr/index.asp) (14/3/2012) |
Ηθοποιοί: | Παρουσιαστής [Π], Βασίλειος Λίγκας [ΒΛ] |
Κείμενο
[Π]: Θα δώσουμε τώρα το λόγο στον πρόεδρο του Ελληνικού Κέντρου Καταναλωτών, τον κύριο Βασίλειο Λίγκα, γιατί έβγαλε… έδωσε στη δημοσιότητα μια ενδιαφέρουσα έρευνα, αυτή την εποχή, για το πόσο αυξήθηκε το οικογενειακό καλάθι και να δείτε πως μια πληροφορία πόσο διαφορετικά, διαφορετικά ακούγεται ανάλογα στο- με το πλαίσιο αναφοράς στο οποίο εντάσσεται. Αν δηλαδή πριν από χρόνια έβγαινε μια τέτοια έρευνα κι έλεγε από πέρυσι μέχρι φέτος 2,1% αυξήθηκε το περίφημο οικογενειακό καλάθι, θα λέγαν «Μπράβο ρε παιδιά! Μόνο;!», γιατί… ήτανε ελάχιστο. Όταν, όμως, τώρα όλα έχουν συμπιεστεί 20, 30 και 40 προς τα κάτω, και το οικογενειακό καλάθι όχι απλώς δε σταθεροποιείται, ανεβαίνει, αυτό είναι έως και δραματικό. Ο κύριος Λίγκας είναι στην τηλεφωνική μας γραμμή. Καλησπέρα σας!
[ΒΛ]: Καλησπέρα και σε σας και στους ακροατές σας!
[Π]: Τι κάνετε;
[ΒΛ]: Καλά. Πράγματι έτσι είναι. Δηλαδή και καθόλου να μη γίνουν αυξήσεις στα προϊόντα, πάλι θα είναι ακριβό το οικογενειακό καλάθι, διότι έχουμε μείωση μισθών και επιδομάτων και αποδοχών στους συνταξιούχους και στους μισθωτούς.
[Π]: Άμα έχουμε- άμα έχουμε μία μέση μείωση στους μισθούς και τις αποδοχές, κοντά στο 30, βάλε και το 2, είναι σαν να αυξήθηκαν 32 τα προϊόντα…
[ΒΛ]: Ε… έτσι. Είναι είναι σημαντική η αύξηση, είναι σημαντική η αύξηση. Το 2,1 είναι σημαντική αύξηση. Σε μια εποχή που αυξάνονται τα προϊόντα και μειώνονται οι αποδοχές, αυτό σημαίνει δραματική μείωση της αγοραστικής δύναμης των ελλήνων καταναλωτών, που σμπαραλιάζει τα οικογενειακά νοικοκυριά. Ήδη εμείς από έρευνα που έχουμε κάνει μέσα στα δύο χρόνια τα τελευταία, έχει μειωθεί η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων καταναλωτών περίπου στο 30%. Έχουμε μείωση μισθών και αποδοχών γύρω στο 12 με 13% και από την άλλη πλευρά έχουμε σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης σημαντικές αυξήσεις.
Η πιο σημαντικ- ναι, ναι…
[Π]: Επειδή είναι- Κύριε Λίγκα, να ρωτήσω κάτι, επειδή είναι λίγο σύντομη, γιατί μας έχει πήξει λίγο ο χρόνος, η επικοινωνία μας, πού εντοπίσατε τις ε… πιο σοβαρές αυξήσεις;
[ΒΛ]: Οι πιο σοβαρές αυξήσεις είναι στην κατηγορία στέγαση. Και όταν λέμε στέγαση, δεν εννοούμε τα ενοίκια, εννοούμε τη ΔΕΗ, εννοούμε την ΕΥΔΑΠ, εννοούμε την αποχέτευση, εννοούμε τη συντήρηση που χρειάζεται μια κατοικία, εννοούμε τους φόρους. Εκεί η αύξηση παρατηρείται μέσα σ’ ένα χρόνο της τάξης του 8%.
[Π]: Μάλιστα… άλλη.
[ΒΛ]: Η δεύτερη κατηγορία είναι τα αλκοολούχα ποτά, τα οποία, λόγω αύξησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης, η αύξηση είναι 4%. Εκεί, όμως, που είναι σημαντική η αύξηση κι ας φαίνεται μικρή, γύρω στο 2% με 3%, είναι στα τρόφιμα, διότι τα τρόφιμα είναι προϊόντα ευρείας κατανάλωσης και κάτι που δεν μπορεί να αποφύγει ένα ελληνικό νοικοκυριό.
[Π]: Έτσι!… Το ποτό λες, αν και με την κρίση, λες να πιω να ξεχάσω, αλλά λες τέλος πάντων, ακρίβυνε. Αλλά το φαΐ, δε γίνεται να μη φας!
[ΒΛ]: Το φαΐ και τα είδη διατροφής δε μπορεί να τ’ αποφύγεις. Γι’ αυτό οι έλληνες καταναλωτές υποφέρουν. Υποφέρουν και το…. χειρότερο είναι ότι έρχονται κι άλλες αυξήσεις και τον άλλο μήνα απ’ ό,τι προβλέπουμε θα ‘χουμε πάλι αυξήσεις σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης. Άρα πού θα οδηγήσει αυτό; Πού θα οδηγήσει αυτό; Σε βαθειά ύφεση. Βαθειά ύφεση που οδηγεί στην ανεργία και στο κλείσιμο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των μικρομάγαζων.
[Π]: Μάλιστα. Εσείς το παρακολουθείτε και μήνα-μήνα, πώς πηγαίνει, έτσι δεν κάνετε;
[ΒΛ]: Κάθε μήνα, κάθε μήνα, ναι, ναι. Όχι, κάθε μήνα το παρακολουθούμε.
[Π]: Θα τα ξαναπούμε, κύριε Λίγκα. Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ! Καλό βράδυ…
[ΒΛ]: Κι εγώ. Να ‘στε καλά! Γεια σας. Γεια, γεια, γεια, γεια…
[Π]: Μάλιστα. Και τα ράφια, λοιπόν, απλησίαστα.