Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
Άσκηση
Θυμηθείτε σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιείται γενικά η απόκλιση από την "κανονική" σειρά των όρων της πρότασης και η διαδοχική υπόταξη.
Δείτε πάλι την κριτική του Β. Βαρίκα:
α) Ποιες συντακτικές "ιδιομορφίες" επισημαίνετε στις επόμενες περιόδους της παραγράφου;
β) Σε ποιες περιπτώσεις η χρήση του κόμματος είναι αναγκαστική και σε ποιες είναι θέμα ύφους και επιλογής του συγγραφέα;
Προσπαθήστε να απλοποιήσετε το ύφος του κειμένου στην πρώτη παράγραφο, αλλάζοντας, όπου χρειάζεται, τη σύνταξη και τη στίξη· π.χ. η περίοδος "ό,τι αποτελεί… ο συγγραφέας" μπορεί να αποδοθεί ως εξής:
Στον ευρύτατο πίνακα που στήνει (το βιβλίο) μπροστά μας εκείνο που κυριαρχεί δεν είναι η "επίσημη" όψη, δηλαδή καθετί που η ιστοριογραφία και η παράδοση μας έχουν επιβάλει σαν "σμυρναϊκή ζωή", αλλά "οι καθημερινοί άνθρωποι με τις καθημερινές έγνοιες και μικροχαρές τους, με τις αντιλήψεις τους, ακόμη και με τα παραστρατήματα και με τα ανόητα καμώματά τους", όπως μας εξομολογείται ο ίδιος ο συγγραφέας. Αυτό αποτελεί την πρωτοτυπία αλλά και την έλξη του βιβλίου.