Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ
I Οργάνωση του σχεδίου εργασίας (project)
- Διατύπωση τον θέματος «Natura magistra vitae: Τσελιγκάτα και κουδαραίοι των Τζουμέρκων».
- Πηγές αφόρμησης Στην περιοχή των Τζουμέρκων, ένα γεφύρι, ένα μη χρησιμοποιούμενο μονοπάτι, ένα τοπωνύμιο, μια εγκαταλελειμμένη στάνη ή κατοικία, μια σύγχρονη παραγωγική κτηνοτροφική μονάδα, διαλεκτικά στοιχεία, επιχωριάζουσα τεχνική ορολογία κ.ά. μπορούν να αποτελέσουν την αφετηρία για μια τέτοια έρευνα.
- Σκοποί Να ανακαλύψουν και να εκτιμήσουν οι μαθητές το ρόλο του φυσικού τοπίου και του κλίματος στη διαμόρφωση της οικονομικής και κοινωνικής ζωής της περιοχής. Ειδικότερα το project σκοπεύει: 1. Να γνωρίσουν οι μαθητές, μέσα από την προσέγγιση παραδοσιακών επαγγελματικών δραστηριοτήτων, τους τρόπους με τους οποίους το φυσικό τοπίο επηρεάζει την οργάνωση, τον τρόπο ζωής και το αξιακό σύστημα των κατοίκων μιας ορεινής περιοχής, των Τζουμέρκων. 2. Να δραστηριοποιηθούν οι μαθητές στη συλλογή, διατήρηση και διάσωση των πηγών της τοπικής ιστορίας, ιδιαίτερα αυτών που κινδυνεύουν να χαθούν (διαλεκτικά στοιχεία, ορολογία, κατάλοιπα υλικού πολιτισμού κ.ά.). 3. Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές σε θέματα της τοπικής παράδοσης μέσα από τις ιδιαιτερότητες του περίγυρου.
- Άξονες Είναι προφανές ότι το θέμα μπορεί να αναλυθεί σε σχεδόν απεριόριστο αριθμό αξόνων, από τους οποίους ενδεικτικά επιλέγουμε τους εξής: 1. Το ορεινό τοπίο ως συντελεστής της τοπικής οικονομίας και των αξιών του πληθυσμού. 2. Οι περιορισμοί των υλικών. Η πέτρα και οι μαστόροι. 3. Οι περιορισμοί του κλίματος. Νομαδική κτηνοτροφία.
«Ολύτσικα, Τζουμέρκα, πες τα φρούρια ισόβια Άραχτος, Λούρος, πες τους ταχυδρόμους των βουνών, κάτω n κοιλάδα τους παιγνίδι για τους ζωντανούς, την ξεφυλλίζει η Άνοιξη πράσινη, ο χειμώνας κίτρινη σα βίβλος χωματένια». Γ. Δάλλας, Στο ρεύμα του ποταμού, Ερμής, Αθήνα 1986.