Εφημερίδα "Τα Νέα"
Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση
( η φορητή παιχνιδομηχανή της νokia δείχνει το μέλλον :: 08-03-2003)
τεχνολογία
Η φορητή παιχνιδομηχανή της Νokia δείχνει το μέλλον
Όταν εταιρείες όπως η Νokia μπαίνουν δυναμικά στην αγορά των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, όταν η Μicrosoft χάνει χρήματα από την κονσόλα Χbox και ο Super Μario, o ήρωας της Νintendo, αγωνιά για το μέλλον του, φαίνεται πως η τράπουλα είναι έτοιμη να… ξαναμοιραστεί
Η Nintendo ξέρει καλά από… τράπουλες - άλλωστε ξεκίνησε πριν από 113 χρόνια πουλώντας τραπουλόχαρτα και παιχνίδια με κάρτες. Όμως, έγινε "θεσμός" με τον Super Mario, τον ήρωα των παιχνιδιών που από το 1981 μέχρι σήμερα έχουν φέρει στην εταιρεία κέρδη άνω των 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων (τη στιγμή που οι εισπράξεις από τις πέντε εκδοχές του Πολέμου των Άστρων - Star Wars - υπολογίζονται στα 3,5 δισ. δολάρια). Κορυφαία στελέχη της Nintendo και ο ίδιος ο Sigeru Miyamoto, o οποίος έφερε την εταιρεία στην παγκόσμια κορυφή, προσυπογράφοντας επιλογές που έφεραν ρεκόρ πωλήσεων, βλέπουν τα δεδομένα να αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς. Και ανησυχούν, μήπως οι απλοί χαρακτήρες (όπως ο Super Mario ή η Zelda) και οι περιπέτειές τους δεν μπορούν να συναγωνιστούν στη διεθνή αγορά, όπως αυτή διαμορφώνεται.
Παίζουν οι μεγάλοι
Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν απευθύνονται μόνο σε παιδιά - κάθε άλλο. Διεθνείς αναλύσεις και οικονομικά στοιχεία αποδεικνύουν πως οι καλύτεροι πελάτες είναι πια οι ενήλικοι. Παιχνιδομηχανές και τίτλοι παιχνιδιών δεν πωλούνται πλέον σε μια περιορισμένη αγορά, αλλά εντάσσονται στην ευρύτερη βιομηχανία της διασκέδασης. Τεχνολογικά, αισθητικά, εμπορικά, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια συναγωνίζονται πλέον άμεσα τις… κινηματογραφικές ταινίες. Επιπλέον, νέοι παίκτες - όπως η Nokia - αρχίζουν να διεκδικούν δυναμικά μερίδιο, παρουσιάζοντας συσκευές που… τα κάνουν όλα: υποστηρίζουν τόσο τα απλά παιχνίδια, όσο και εκείνα που στηρίζονται σε τεχνολογίες πολυμέσων, τηλεφωνήματα, μηνύματα, φωτογραφίες, αλλά και μουσικά αρχεία MP3s.
Η συσκευή Ν-Gage, που παρουσίασε η Nokia στην ευρωπαϊκή αγορά πριν από λίγες ημέρες, δίνει το στίγμα των αλλαγών που αναμένονται. Αυτή η φορητή παιχνιδομηχανή, που είναι επίσης τηλέφωνο και από τα τέλη του 2003 θα μπορεί να φιλοξενεί πολλούς παίκτες στην ίδια παρτίδα (μέσω της ασύρματης τεχνολογίας Bluetooth, αν οι παίκτες βρίσκονται στο ίδιο δωμάτιο, ή μέσω διαδικτυακής σύνδεσης GPRS, αν είναι πιο μακριά και τα παιχνίδια διατίθενται online), δεν μπορεί παρά να φέρνει αναστάτωση στη διεθνή αγορά ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Πόσο μάλλον, όταν ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Anssi Vanjoki, δηλώνει πως "η Nokia δεν βγάζει στην αγορά νέες συσκευές, αν δεν περιμένει πως θα πουλήσει μερικά εκατομμύρια από αυτές, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Το Ν-Gage δημιουργήθηκε αποκλειστικά ως συσκευή ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Τα ηλεκτρονικά του συστήματα, το software, οι δυνατότητές του, όλα στοχεύουν στο παιχνίδι. Όλες οι άλλες λειτουργίες έρχονται δεύτερες, ως υποστηρικτικές. Άλλωστε, το Ν-Gage θα πωλείται κυρίως σε καταστήματα παιχνιδιών".
Παθητικό το Xbox
Την ίδια στιγμή, η μεγάλη Microsoft και η πολλά υποσχόμενη παιχνιδομηχανή της, Xbox, εμφανίζεται για πρώτη φορά με… οικονομικά προβλήματα. Το τελευταίο τρίμηνο του 2002, το τμήμα της εταιρείας που έχει την ευθύνη της τεχνολογίας της διασκέδασης (Home and Entertainment division - όπου εντάσσονται η κονσόλα Xbox, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια της εταιρείας και η τηλεοπτική της πλατφόρμα) έκλεισε με απώλειες της τάξεως των 348 εκατ. δολαρίων. Αναλυτές (όπως ο Joris Evers, από το διεθνούς φήμης περιοδικό "PCWorld") εκτιμούν πως το λανσάρισμα του Xbox παγκοσμίως αύξησε σημαντικά τις απώλειες της εταιρείας. "Στη συγκεκριμένη βιομηχανία, όταν κυκλοφορεί μια καινούργια κονσόλα, είναι δεδομένο πως θα υπάρχουν οικονομικές απώλειες, που, όμως, οι εταιρείες φιλοδοξούν να υπερκαλύψουν με τα κέρδη από τα παιχνίδια, τα αξεσουάρ και τις υπηρεσίες", σημειώνει ο Evers. Φαίνεται, όμως, πως η Microsoft δεν τα κατάφερε και (σε αντίθεση με τα λειτουργικά συστήματα Windows, που φέρνουν σταθερά κέρδη) οφείλει και αυτή να αναπροσδιορίσει τη στρατηγική της στη νέα παγκόσμια αγορά των ηλεκτρονικών παιχνιδιών.