Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( ένας... μύθος ανέστησε τον όμιλο μπουτάρη :: 08-03-2003) 

επιχειρήσεις

Ένας… μύθος ανέστησε τον όμιλο Μπουτάρη

Μπορεί μια ελληνική μπίρα να κάνει διεθνή καριέρα; Ο Σερ Μπράιαν Στιούαρτ, πρόεδρος της Scottish & Νewcastle, της δεύτερης μεγαλύτερης ευρωπαϊκής ζυθοποιίας και μιας από τις 10 μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου διεθνώς, απαντά "ναι". Για να το αποδείξει, κρατά στα χέρια του το 46,5% των μετοχών της ελληνικής ζυθοποιίας "Μύθος"

ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΚΟΥΦΟΥ

Η δεύτερη μεγαλύτερη ζυθοποιία στην ελληνική αγορά, η ΜΥΘΟΣ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ, του ομίλου Μπουτάρη, ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία. Έχοντας επωμισθεί το βαρύ κόστος της διάδοσης ενός ελληνικού σήματος και έχοντας αντιμετωπίσει μεγάλες δυσκολίες στο πρόσφατο παρελθόν, σήμερα, έξι χρόνια μετά το λανσάρισμα της μπίρας "Mythos", το 1997, φαίνεται ότι κατάφερε να ανατρέψει τα δεδομένα στην ελληνική αγορά. Με κυρίαρχο προϊόν μια μπίρα "φτιαγμένη από ελληνική συνταγή και με ελληνικό όνομα", εξάγει, πλέον, στις αγορές πολλών ευρωπαϊκών χωρών, στις ΗΠΑ, στον Καναδά, στην Αυστραλία και στην Ιαπωνία.

"Οι προοπτικές μιάς διεθνούς σταδιοδρομίας είναι μεγάλες", λέει ο πρόεδρος του ομίλου Μπουτάρη, κ. Κωνσταντίνος Μπουτάρης. Το ίδιο πιστεύει και ο ομόλογός του της Scottish & Newcastle, δηλώνοντας ότι "η μπίρα Μύθος θα είναι παράγοντας - κλειδί στην αναζωογόνηση της αγοράς". Ως απόδειξη, η βρετανική εταιρεία επένδυσε, τον περασμένο Αύγουστο, στην ελληνική ζυθοποιία κεφάλαια ύψους 30 εκατ. ευρώ.

Η ΜΥΘΟΣ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ διαθέτει τρεις γραμμές παραγωγής με δυνατότητα εμφιάλωσης 11 εκατομμυρίων κιβωτίων τον χρόνο. Παράγει τις μπίρες Mythos, Kaiser, Henninger και Golden, ενώ εισάγει και εμπορεύεται στην Ελλάδα τις μπίρες Foster's, Carlsberg, Guinnes και Kilkenny. "Η S&Ν έχει πραγματοποιήσει, τα τελευταία χρόνια, εντυπωσιακή ανάπτυξη στην ευρωπαϊκή αγορά μπίρας, κυρίως μέσα από συμμετοχές στο μετοχικό κεφάλαιο "τοπικών" ζυθοποιείων. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, επέλεξε να επενδύσει και στην Ελλάδα. Οι λόγοι που αποφάσισε να συνεργαστεί με την εταιρεία μας, ήταν η εμπορική επιτυχία και οι προοπτικές ανάπτυξης της μπίρας Mythos εντός και εκτός των ελληνικών συνόρων, το δίκτυο διανομής, η ποιότητα των προϊόντων της Μύθος Ζυθοποιία και, τέλος, οι καλές σχέσεις ανάμεσα στις δύο εταιρείες από τότε που αναλάβαμε την εισαγωγή και διανομή της αυστραλέζικης μπίρας Foster's στην ελληνική αγορά", εξηγεί ο κ. Νικόλας Γιαμπανας, διευθυντής Ανάπτυξης και Εταιρικών Υποθέσεων της Μύθος Ζυθοποιία.

Αγορά με προοπτικές

Η αγορά της μπίρας στην Ελλάδα παρουσιάζεται ελαφρώς αυξητική τα τελευταία χρόνια, με εξαίρεση μια μικρή μείωση το 2001, οπότε και σταθεροποιήθηκε στα 422 εκατ. λίτρα. Σήμερα, η μέση ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση μπίρας είναι τα 42 λίτρα, έναντι περίπου 72 λίτρων στην Ισπανία, μια αγορά η οποία παρουσιάζει στοιχεία ομοιότητας με την ελληνική όσον αφορά το κλίμα, την κουλτούρα, αλλά και τις γευστικές προτιμήσεις. Αυτό κάνει τις εταιρείες, στο σύνολό τους, να πιστεύουν ότι η ελληνική αγορά μπίρας έχει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης και εκτιμούν ότι έως το 2004 η αγορά θα φθάσει τα 460 εκατ. λίτρα.

Ο ανταγωνισμός αναμένεται ότι θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια. Οι δύο βασικοί μέτοχοι της Μύθος δεν κρύβουν ότι περιμένουν να αυξήσουν το μερίδιο της επιχείρησής τους στην εγχώρια αγορά, τα αμέσως επόμενα χρόνια, αλλά και να αυξήσουν την εξαγωγική δραστηριότητα της μπίρας Mythos, η οποία σήμερα αντιστοιχεί στο 7% του συνολικού όγκου των εξαγωγών της εταιρείας.

Στόχος τους είναι να έχει αποκτηθεί το 20% της ελληνικής αγοράς το 2004, έναντι 14% που υπολογίζουν ότι κατέχουν σήμερα. Άλλωστε, ξέρουν ότι κρατούν στα χέρια τους ένα προϊόν προστιθέμενης αξίας, του οποίου η καλή πορεία βοήθησε την ελληνική εταιρεία να ξεπεράσει πολλά από τα προβλήματα που αντιμετώπιζε στο παρελθόν και της επέτρεψε να επιστρέψει στην κερδοφορία.

Όταν, το 1992, ο όμιλος Μπουτάρη εισήλθε στον κλάδο της μπίρας, με την εξαγορά της Henninger Hellas Α.Ε., δεν ήταν λίγοι εκείνοι που θεώρησαν ότι αυτή η επιχειρηματική κίνηση θα οδηγούσε τον μεγάλο οινοποιητικό όμιλο σε ένα ακόμα αδιέξοδο. "Οι έντονα ολιγοπωλιακές συνθήκες που υπήρχαν, λειτουργούσαν ως τροχοπέδη στο λανσάρισμα και την ανάπτυξη κάθε νέου προϊόντος", λέει ο κ. Γιαμπανας. Όμως, μια δεκαετία μετά, ο όμιλος έχει πλέον ξεπεράσει τα έντονα προβλήματα που αντιμετώπισε από το 1992 έως το 1998.

Δύσκολα χρόνια

Σερ Μπράιαν Στιούαρτ - Κωνσταντίνος Μπουτάρης: σήκωσαν τα παγωμένα ποτήρια ψηλά και η συνεργασία επισφραγίστηκε. Στο τσούγκρισμα, ο ελληνικός "Μύθος" συνάντησε τη Scottish & Newcastle Plc, τη δεύτερη σε μέγεθος ευρωπαϊκή ζυθοποιία

Στο διάστημα 1992 - 1995, η συνολική κατανάλωση κρασιού μειώνεται σημαντικά, διακόπτεται η συνεργασία με την United Distillers, η αγορά της μπίρας - στην οποία η Μπουτάρης είχε εισέλθει το 1992 - αποδεικνύεται εξαιρετικά δύσκολη και τα χρέη για την ανάπτυξη της Καμπάς (που είχε αποκτήσει το 1991 μέσω της Εθνικής Τράπεζας) τρέχουν. Στην τριετία που ακολουθεί, έως το 1998, η επιχείρηση Μπουτάρη βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή.

Σήμερα, πολλοί άνθρωποι της αγοράς, ακόμα και ανταγωνιστές, θεωρούν ένα μικρό θαύμα την επιβίωση του ομίλου Μπουτάρη, που κατάφερε όχι μόνο να κρατήσει "ζωντανή" μια ιστορική οινοποιία - η οποία μετρά 120 χρόνια ζωής - αλλά και να "αναστήσει", το 1997, μια καταδικασμένη σε αργό θάνατο ζυθοποιία, προτείνοντας στο καταναλωτικό κοινό την ελληνική μπίρα "Mythos".

Πείσθηκαν οι πιστωτές

Με απανωτές αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, αλλά και με την επίτευξη ρυθμίσεων με τις πιστώτριες τράπεζες, η κατάσταση αλλάζει. Η μπίρα με το σήμα "Mythos" έχει φέρει σήμερα τον άλλοτε υπερχρεωμένο όμιλο πιο κοντά παρά ποτέ στην ανάκαμψη και, μάλιστα, με σπουδαίες προοπτικές. Μάλιστα, λέγεται ότι, στις δύσκολες στιγμές που πέρασε η εταιρεία στο πρόσφατο παρελθόν, οι μεγάλοι πιστωτές του ομίλου πείσθηκαν να προχωρήσουν σε ευνοϊκές ρυθμίσεις των οφειλών του, κυρίως λόγω της θεαματικής αύξησης που παρουσίασαν οι πωλήσεις της μπίρας "Mythos" στο ξεκίνημα αυτής της επιχειρηματικής προσπάθειας.

Επιστροφή στα κέρδη

Σήμερα, ο όμιλος έχει επιστρέψει στην κερδοφορία. Παρά τη μεγάλη επιβάρυνση των υψηλών χρεωστικών τόκων, το 2002 έκλεισε για τον όμιλο Μπουτάρη με κέρδη 526.000 ευρώ, όταν το 2001 τα καθαρά αποτελέσματα ήταν αρνητικά και οι ζημίες είχαν φθάσει τα 2,733 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις, αυτές σημείωσαν αύξηση της τάξεως του 4,85% και διαμορφώθηκαν σε 73,422 εκατ. ευρώ, έναντι 70,021 εκατ. ευρώ το 2001.