Εφημερίδα "Μακεδονία"
ΣΤΗΛΗ: ΣΤΗ ΓΚΡΙΖΑ ΖΩΝΗ
Το "εθνικό χρέος"
Η δολοφονία του καθολικού ιερέα στην Τραπεζούντα οδηγεί σε σοβαρή κρίση συνείδησης στις τουρκικές ηγεσίες.
Παρά τα όσα λέγονται επισήμως γι' αυτό το "μεμονωμένο" περιστατικό και τις παραδόσεις και τις αρχές της τουρκικής κοινωνίας, οι υπεύθυνες ηγεσίες αναρωτιούνται κατ' ιδίαν αν η δολοφονία της Τραπεζούντας δεν είναι αποτέλεσμα των "ειδικών συνθηκών" που δημιουργήθηκαν με επίσημη ενθάρρυνση στον νομό τα τελευταία χρόνια. Ένοπλες μιλίτσιες, συνδεδεμένες με υπηρεσίες του κράτους, έχουν αναλάβει την τελευταία δεκαετία να "προστατεύουν" την περιοχή από τους εθνικούς κινδύνους που υποτίθεται ότι την απειλούν. Ως απειλές περιγράφονται από τους αρμοδίους η δράση του ΠΚΚ, αλλά και η "υπόγεια δράση" χριστιανών ιεραποστόλων στην περιοχή. Η εθνικιστική αυτή υστερία έχει καταστήσει την Τραπεζούντα και την περιοχή του Πόντου ως ειδική περιοχή, όπου δεν ισχύουν οι νόμοι και οι διαδικασίες που ισχύουν στην υπόλοιπη τουρκική επικράτεια. Κάτι σαν την κατάσταση που βασιλεύει στις κουρδικές νοτιοανατολικές επαρχίες. Ο νομάρχης της περιοχής ερέθισε την κυβέρνηση, όταν, μετά τη δολοφονία του ιερέα, προωθούσε την άποψη ότι η δολοφονία μπορεί να συνδέεται με την ιεραποστολική δραστηριότητά του. Όταν η υπόλοιπη Τουρκία αναρωτιόταν πώς είναι τόσο εύκολο να οπλιστεί ένας μαθητής δεκαέξι χρόνων, ο ίδιος νομάρχης παρατηρούσε ότι "οι πολίτες οπλίζονται για να αντιμετωπίσουν το ΠΚΚ"! Τον περασμένο Απρίλιο, μία από τις οργανώσεις που λυμαίνεται την περιοχή και πουλάει "προστασία", κατά το πρότυπο της σικελικής μαφίας, λιντσάρισε δημοσία μέλη της που λέγεται ότι μίλησαν στις αρχές. Οι αρχές δεν επιχείρησαν καν να λάβουν πρωτεργάτες του λιντσαρίσματος. Στην Τραπεζούντα εξελίσσεται μια υστερική εκστρατεία εναντίον των "ιεραποστόλων" που δήθεν απειλούν την ενότητα της Τουρκίας, προσηλυτίζοντας στο χριστιανισμό τον πληθυσμό της περιοχής. Η εκστρατεία εναντίον των χριστιανών ιεραποστόλων ερμηνεύεται από πολλούς ως προσπάθεια να συγκαλυφτεί η θρησκευτική ιστορία του Πόντου, περιοχής με μεγάλη χριστιανική ιστορία, που εξισλαμίσθηκε σχετικά πρόσφατα.
Μεγάλες νησίδες χριστιανών έκαναν αισθητή την παρουσία τους μέχρι την οριστική εκρίζωσή τους με την αναγκαστική ανταλλαγή των πληθυσμών ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία. Μετά την ανταλλαγή εξακολουθεί να πλανάται στην περιοχή και να τροφοδοτεί τις φαντασίες των εθνικιστικών κύκλων το φάντασμα των κρυπτοχριστιανών. Τα πρώτα ανησυχητικά δείγματα της αντιχριστιανικής υστερίας στην περιοχή δόθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν ο πατριάρχης Βαρθολομαίος ξεκινούσε το μεγάλο οικολογικό συνέδριο του Εύξεινου Πόντου, από το λιμάνι της Τραπεζούντας. Τότε, μπροστά στα μάτια δεκάδων δημοσιογράφων απ' όλο τον κόσμο και ενώπιον σημαντικών μελών της επιχειρηματικής, πολιτικής και ακαδημαϊκής κοινότητας της Τουρκίας, "Γκρίζοι Λύκοι", με προφανή ανοχή -αν όχι στήριξη- των αρχών, δεν επέτρεψαν στον πατριάρχη να κατέβει στο λιμάνι της Τραπεζούντας, όπως προέβλεπε το πρόγραμμα του συνεδρίου.
"Αν τότε αντιδρούσαμε, μπορεί σήμερα να μη βρισκόμασταν μπροστά στην τερατώδη αυτή δολοφονία", λέει βετεράνος σχολιαστής στην Κωνσταντινούπολη, ο οποίος δεν κρύβει την αγωνία του για το τι ακριβώς σημαίνει η δολοφονία. Ο καθηγητής Μπασκίν Οράν, πρωτοπόρος στην προσπάθεια αποβολής των φυλετικών χαρακτηριστικών της τουρκικής ταυτότητας, είναι η πιο χαρακτηριστική φωνή που διατυπώνει δημόσια αυτή την αγωνία.
"Αν και εγώ είχα γεννηθεί και διδαχθεί μέσα στο κλίμα που γεννήθηκαν και διδάχθηκαν αυτά τα παιδιά, μπορεί και εγώ -όχι στα 16 μου, αλλά στα 61 μου- να αισθανόμουν ότι σκοτώνοντας έναν παπά κάνω ένα εθνικό χρέος", υποστηρίζει.