ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Οδηγός
ΑΕΙ και διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας
Μεταπτυχιακές σπουδές στα ελληνικά πανεπιστήμια
Προπτυχιακές Σπουδές
Τμήμα | Τίτλος μαθήματος | Διδάσκων |
---|---|---|
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Αγωγής | Ο γραπτός λόγος στα ευρωπαϊκά προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης | Ε. Τάφα |
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Αγωγής | Ανάδυση των δεξιοτήτων ανάγνωσης και γραφής | - |
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Αγωγής | Ο προφορικός λόγος των νηπίων και η καλλιέργειά του | - |
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Αγωγής | Γλωσσική ανάπτυξη και αγωγή νηπίου και παιδιού | - |
ΠΑΙ 144: Ο γραπτός λόγος στα ευρωπαϊκά προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης
Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές τις βασικές επιστημονικές αρχές που υιοθετούνται στα σύγχρονα προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης των ευρωπαϊκών κρατών για την κατάκτηση του γραπτού λόγου από τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας. Ειδικότερα το μάθημα θα περιλαμβάνει τις εξής ενότητες: α) Ιστορική αναδρομή των ευρωπαϊκών προσχολικών προγραμμάτων από τον 18ο αιώνα μέχρι σήμερα. β) Ο γραπτός λόγος στα ελληνικά προσχολικά προγράμματα που ίσχυσαν από το 1896 μέχρι σήμερα. γ) Ο γραπτός λόγος στα σύγχρονα ευρωπαϊκά προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης (βασικές αρχές - στόχοι - διδακτική μεθοδολογία). δ) Διδακτικές μεθοδολογικές αρχές για την οργάνωση και εφαρμογή δραστηριοτήτων γραπτού λόγου στην προσχολική τάξη.
ΠΑΙ 134: Ανάδυση των δεξιοτήτων ανάγνωσης και γραφής.
Σκοπός του μαθήματος είναι η επιστημονική κατάρτιση των φοιτητών για τις γνώσεις και δεξιότητες που σχετίζονται με την αποκωδικοποίηση του γραπτού λόγου, την κατανόηση του μηνύματός του και την παραγωγή κωδικοποιημένων μηνυμάτων, προτού αρχίσει η συστηματική διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής. Ειδικότερα το μάθημα θα περιλαμβάνει τις εξής ενότητες: α) Σύγχρονες θεωρίες και απόψεις για τον τρόπο με τον οποίο το παιδί αποκτά την ικανότητα χειρισμού του γραπτού λόγου, β) Σημασία και ρόλος του σχολικού και οικογενειακού περιβάλλοντος στην ανάδυση της ικανότητας ανάγνωσης και γραφής, γ) Σημασία της φωνολογικής ενημερότητας στην προσχολική ηλικία και σχέσεις της με μελλοντικά προβλήματα ανάγνωσης και γραφής, δ) Εντοπισμός νηπίων που ανήκουν στην ομάδα αυξημένου κινδύνου για πιθανές μελλοντικές ειδικές δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή, ε) Τρόποι παρέμβασης για την πρόληψη της σχολικής αποτυχίας.
ΠΑΙ 135: Ο προφορικός λόγος των νηπίων και η καλλιέργειά του.
Σκοπός του μαθήματος είναι η μελέτη της προφορικής ιδιοσυγκρασίας του νηπίου και η κατανόηση των πολιτισμικών αναγκών του και των επιπτώσεών τους στην οργάνωση της προσχολικής εκπαίδευσης. Θα εξεταστούν μεταξύ άλλων τα ακόλουθα αντικείμενα: 1. Η προφορική ιδιοσυγκρασία του ανθρώπου [«προφορικότητα»] και η προφορική παράδοση. 2. Λειτουργική σκέψη. Προφορικός ποιητής και θεωρία προφορικής σύνθεσης. 3. Η επίδραση του ποιητικού ακούσματος στο παιδί και η παραγωγή πρώιμης γραφής. Η σημασία της εκφώνησης ποιημάτων, ποιητικής εμπειρίας και ρυθμού στο παιδί. 4. Η κατανόηση παραγωγής, οργάνωσης και λειτουργίας του αλφαβητικού συστήματος και η δημιουργία γλωσσικού σημείου στο παιδί. 5. Προφορικότητα και προσχολική εκπαίδευση.
ΠΑΙ 141: Γλωσσική ανάπτυξη και αγωγή νηπίου και παιδιού.
Σκοπός του μαθήματος είναι η μελέτη της γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού σύμφωνα με τα σύγχρονα ψυχογλωσσολογικά δεδομένα, καθώς και η μελέτη των παιδαγωγικών εφαρμογών που προκύπτουν απ' αυτά. Τα επιμέρους αντικείμενα που θα αναπτυχθούν είναι τα εξής:
- Έννοια και αντικείμενο της εξελικτικής Ψυχογλωσσολογίας.
- Θεωρίες γλωσσικής ανάπτυξης.
- Μέθοδοι μέτρησης και αξιολόγησης της γλωσσικής ανάπτυξης.
- Κατάκτηση του γλωσσικού συστήματος (φωνολογικό, γραμματικό, σημασιολογικό, πραγματολογικό).
- Μεταγλωσσική ανάπτυξη.
- Δίγλωσση μάθηση.
- Παράγοντες της γλωσσικής μάθησης.
- Προγράμματα παρέμβασης για την ενίσχυση της γλωσσικής μάθησης.
- Καλλιέργεια μεταγλωσσικών ικανοτήτων.