Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής
Παραγωγή γραπτού λόγου και κατανόηση ηλεκτρονικού λόγου από εφήβους:ανάλυση λαθών
Β. Γραμματικά λάθη
(1) Χρήση άρθρων: Το συνολικό ποσοστό λαθών για τους φυσικούς ομιλητές είναι 2,45% (230/9395) ενώ για τους μη φυσικούς είναι 5,25% (89/1694) και η διαφορά αυτή είναι στατιστικά σημαντική (χ2=40,438, p<0,001).
Ο ακόλουθος πίνακας παρουσιάζει τα λάθη αυτά ανά κατηγορία:
Πίνακας 2. Χρήση άρθρων
Παράλειψη άρθρου | Λανθασμένο άρθρο | Προσθήκη άρθρου | Υποχρεωτικά περιβάλλοντα | |
---|---|---|---|---|
Γ1 | 100 (1,06%) | 73 (0,78%) | 57 (0,61%) | 9395 |
Γ2 | 41 (2,42%) | 23 (1,36%) | 25 (1,48%) | 1694 |
Καθώς τα ποσοστά λαθών σε αυτή την κατηγορία είναι σχετικά αυξημένα στους μη φυσικούς ομιλητές, εξετάσαμε εξετάσαμε εάν η μητρική γλώσσα επηρεάζει την επίδοση των μαθητών:
Γράφημα 5. Ποσοστά λαθών στη χρήση των άρθρων ανά μητρική γλώσσα
![](/greekLang/images/modern_greek/studies/ict/practice/image005.gif)
Όπως φαίνεται στο γράφημα 5, τα περισσότερα λάθη εμφανίζονται στους Τούρκους ομιλητές, κάτι που ενδέχεται να σχετίζεται και με το γεγονός ότι η Τουρκική δεν έχει άρθρα (βλ. και Συμπεράσματα)
(2) Χρήση κλιτικών: Παρατηρήθηκαν λάθη σε συνολικό ποσοστό 6,74% (166/2462) για τα ελληνικά ως μητρική και σε ποσοστό 13% (71/547) για τα ελληνικά ως Γ2. Η διαφορά ανάμεσα στους φυσικούς και τους μη φυσικούς ομιλητές είναι στατιστικά σημαντική (χ2=23,997, p<0,001). Η κατηγοριοποίηση των λαθών στα κλιτικά φαίνεται στον παρακάτω πίνακα:
Πίνακας 3.Χρήση κλιτικών
Παράλειψη κλιτικού | Λανθασμένο κλιτικό | Προσθήκη κλιτικού | Υποχρεωτικά περιβάλλοντα | |
---|---|---|---|---|
Γ1 | 39 (1,58%) | 118 (4,79%) | 9 (0,37%) | 2462 |
Γ2 | 19 (3,47%) | 44 (8,04%) | 8 (1,46%) | 547 |
Όπως και για τα άρθρα έτσι και για τα κλιτικά πραγματοποιήσαμε μία ανάλυση ανά μητρική γλώσσα:
Γράφημα 6. Ποσοστά λαθών στη χρήση των κλιτικών ανά μητρική γλώσσα
![](/greekLang/images/modern_greek/studies/ict/practice/image006.gif)
Αξίζει να σημειωθεί ότι η παράλειψη του κλιτικού είναι αυξημένη σε εφήβους με μητρικές στις οποίες δεν υπάρχουν κλιτικά ή τα κλιτικά μπορεί να παραλείπονται σε περιβάλλοντα στα οποία η χρήση τους είναι υποχρεωτική στην ελληνική, όπως στην τουρκική και τη ρωσική αντίστοιχα. Αντίθετα, οι έφηβοι με μητρική την αγγλική, στην οποία η χρήση των κλιτικών είναι αντίστοιχη με αυτή στην ελληνική, δε φαίνονται να αντιμετωπίζουν προβλήματα σε αυτή την κατηγορία. Από την άλλη πλευρά, η χρήση του μη ορθού τύπου του κλιτικού μπορεί να αντανακλά είτε λάθη ως προς τα γραμματικά χαρακτηριστικά των τύπων αυτών - Πτώση, Αριθμός, Γένος - είτε προβλήματα αναφοράς που σχετίζονται με την κειμενική ικανότητα των ομιλητών (βλ. Γούτσος 2007).
(3) Ονοματική φράση: Οι μη φυσικοί ομιλητές παράγουν στατιστικά περισσότερα λάθη από τους φυσικούς ομιλητές σε σχέση με τη μορφολογία των ουσιαστικών (χ2=4,323, p<0,04) και τη συμφωνία υποκειμένου - κατηγορουμένου (χ2=4,820, p<0,03), ενώ στη συμφωνία των όρων μέσα στην ΟΦ δεν υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στις δύο ομάδες:
Πίνακας 4.Ονοματική φράση
μορφολογικά | συμφωνία στην ΟΦ | συμφωνία Υ-Κ | |
---|---|---|---|
Γ1 | 0,88% (140/15.994) | 0,96% (42/4.392) | 4,64% (28/603) |
Γ2 | 1,28% (37/2.890) | 1,20% (9/751) | 9,21% (14/152) |
Το σχετικά υψηλό ποσοστό λαθών στη συμφωνία υποκειμένου κατηγορουμένου στους μη φυσικούς ομιλητές οφείλεται στα λάθη ενός εφήβου και για το λόγο αυτό δε θεωρείται ενδεικτικό.
(4) Συμφωνία ρήματος - υποκειμένου: Σε αυτή την κατηγορία παρατηρούνται ελάχιστα λάθη. Οι φυσικοί ομιλητές κάνουν λάθη σε ποσοστά 0,75% (75/10.066), ενώ οι μη φυσικοί σε ποσοστό 0,85% (19/2.234), χωρίς η διαφορά αυτή να είναι στατιστικά σημαντική.
(5) Ρήμα: Το συνολικό ποσοστό των λαθών που αφορούν τη σωστή δήλωση της φωνής, του χρόνου και της όψης φτάνει το 1,50% στους φυσικούς και στο 2,92% στους μη φυσικούς ομιλητές. Η διαφορά είναι στατιστικά σημαντική (χ2=21,783, p<0,001). Όπως φαίνεται στον ακόλουθο πίνακα, τα περισσότερα λάθη παρατηρήθηκαν στη χρήση της ρηματικής όψης και στους φυσικούς και στους μη φυσικούς ομιλητές:
Πίνακας 5.Μορφολογία ρήματος
Γ1 | Γ2 | |
---|---|---|
Ρηματική όψη | 120 (1,17%) | 43 (1,93%) |
Χρόνος | 17 (0,17%) | 14 (0,63%) |
Φωνή | 1 (0,01%) | 4 (0,18%) |
Τύπος | 15 (0,15%) | 4 (0,18%) |
Υποχρεωτικά περιβάλλοντα | 10.253 | 2.224 |
(6) Συμπληρωματικοί δείκτες: Λάθη που αφορούν τη χρήση των συμπληρωματικών δεικτών έγιναν σε ποσοστό 1,96% (28/1431) από τους φυσικούς και σε ποσοστό 1,98% (5/252) από τους μη φυσικούς ομιλητές.
Πίνακας 6.Συμπληρωματικοί δείκτες
Παράλειψη ΣΔ | Λανθασμένος ΣΔ | Προσθήκη ΣΔ | Υποχρεωτικά περιβάλλοντα | |
---|---|---|---|---|
Γ1 | 11 (0,77%) | 9 (0,63%) | 8 (0,56%) | 1431 |
Γ2 | 1 (0,40%) | 2 (0,79%) | 2 (0,79%) | 252 |
(7) Σειρά όρων: Πολύ μικρό ποσοστό λαθών παρατηρήθηκε και σε αυτή την κατηγορία (Γ1: 0,001%, 7/63760, Γ2: 0).
(8) Προθετικές φράσεις: Στις περιπτώσεις που η πρόθεση υποκατηγοριοποιείται από το ρήμα το σύνολο των λαθών είναι 4,47% (70/1566) για τους φυσικούς και 14% (42/300) για τους μη φυσικούς ομιλητές. Η διαφορά είναι πάλι στατιστικά σημαντική (χ2=40,529, p<0,001).
Πίνακας 7.ΠΦ που υποκατηγοριοποιούνται από το ρήμα
Παράλειψη πρόθεσης | Λανθασμένη πρόθεση | Προσθήκη πρόθεσης | Υποχρεωτικά περιβάλλοντα | |
---|---|---|---|---|
Γ1 | 21 (1,34%) | 33 (2,11%) | 16 (1,02%) | 1566 |
Γ2 | 28 (9,33%) | 12 (4%) | 2 (0,67%) | 300 |
Στις περιπτώσεις που η πρόθεση δεν υποκατηγοριοποιείται από το ρήμα το ποσοστό είναι μικρότερο. Οι φυσικοί ομιλητές παράγουν λάθη σε ποσοστό 3,16% (135/4277) και οι μη φυσικοί σε ποσοστό 5,29% (34/643). Η διαφορά είναι και σε αυτή την κατηγορία στατιστικά σημαντική (χ2=7,655, p<0,01).
Πίνακας 8.ΠΦ που δεν υποκατηγοριοποιούνται από το ρήμα
Παράλειψη πρόθεσης | Λανθασμένη πρόθεση | Προσθήκη πρόθεσης | Υποχρεωτικά περιβάλλοντα | |
---|---|---|---|---|
Γ1 | 29 (0,68%) | 51 (1,19%) | 55 (1,29%) | 4277 |
Γ2 | 14 (2,18%) | 14 (2,18%) | 6 (0,93%) | 643 |
(9) Σύνδεσμοι: Μικρό ποσοστό λαθών παρατηρήθηκε και στη χρήση των συνδέσμων από τους φυσικούς 1,70% (70/4122) αλλά και από τους μη φυσικούς ομιλητές 2% (16/800).
Πίνακας 9. Σύνδεσμοι
Παράλειψη συνδέσμου | Λανθασμένος σύνδεσμος | Προσθήκη συνδέσμου | Υποχρεωτικά περιβάλλοντα | |
---|---|---|---|---|
Γ1 | 36 (0,87%) | 8 (0,19%) | 26 (0,63%) | 4122 |
Γ2 | 4 (0,50%) | 2 (0,25%) | 10 (1,25%) | 800 |
(10) Χρήση των δεικτών θα/να: Λάθη που σχετίζονται με τη χρήση των δεικτών να και θα φτάνουν το 1,20% (68/5676) στους φυσικούς ομιλητές και το 3,04% (34/1118). Η διαφορά είναι και σε αυτή την κατηγορία στατιστικά σημαντική (χ2=21,457, p<0,001).
Πίνακας 10. Δείκτες θα και να
Γ1 | Γ2 | |
---|---|---|
Παράλειψη του θα | 18 (0,64%) | 13 (2,35%) |
Να αντί για θα | 5 (0,18%) | |
Προσθήκη θα | 2 (0,07%) | 3 (0,54%) |
Υποχρεωτικά περιβάλλοντα | 2833 | 553 |
Παράλειψη του να | 22 (0,77%) | 6 (1,06%) |
θα αντί για να | 21 (0,74%) | 12 (2,12%) |
Υποχρεωτικά περιβάλλοντα | 2843 | 565 |