Σώματα Κειμένων
Ανθολόγιο Αττικής Πεζογραφίας
ΠΛΑΤΩΝ, ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ
ΠΛ Συμπ 207a–208b
Αιτία της αναπαραγωγής των όντων είναι ο πόθος τους για αθανασία
Ο Σωκράτης πήρε τον λόγο μετά τον ποιητή Αγάθωνα (βλ. σχετικά και ΠΛ Συμπ 198a–199c) και αμφισβήτησε την κοινή αντίληψη για τον Έρωτα. Για να καθορίσει ποια είναι τα γνωρίσματά του, ο φιλόσοφος κατέφυγε σε παλαιότερη συνομιλία του με μια γυναίκα από τη Μαντίνεια, τη Διοτίμα. Αυτή υποστήριζε ότι ο Έρωτας είναι ένας δαίμονας, που, ως γιος του Πόρου και της Πενίας, είναι γεμάτος αντιφάσεις, στοχεύει, ωστόσο, στην παντοτινή κατοχή του αγαθού, επιδιώκει δηλαδή την αθανασία.
Ταῦτά τε οὖν πάντα ἐδίδασκέ με, ὁπότε περὶ τῶν ἐρω- Καὶ ἐγὼ αὖ ἔλεγον ὅτι οὐκ εἰδείην· ἣ δ’ εἶπεν, Διανοῇ Ἀλλὰ διὰ ταῦτά τοι, ὦ Διοτίμα, ὅπερ νυνδὴ εἶπον, παρὰ Εἰ τοίνυν, ἔφη, πιστεύεις ἐκείνου εἶναι φύσει τὸν ἔρωτα, |