Διδασκαλία-Εκπαίδευση

Εργαστήριο Αρχαιομάθειας 

Φύλλο εργασίας αριθμ. 17 

Σύνταξη-επιμέλεια: Ιωάννης Κονδυλόπουλος

Κείμενο: ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΙ 1.31.1-1.31.4
Γραμματική: Oυσιαστικά (πρωτόκλιτα και δευτερόκλιτα) | Ρήματα-Μετοχές | Γραμματική αναγνώριση λέξεων | Τονισμός | Παρατατικός (αύξηση) | Μέλλοντας (κατά τη β΄ τάξη συνηρημένων) | Προστακτική αορίστου (σχηματισμός στα ΝΕ)
Συντακτικό: Απαρέμφατο | Mετοχές | Συντακτική αναγνώριση λέξεων
Λεξιλογικά: ὠφέλεια/ὠφελία (σημασίες λέξεων) | πυνθάνομαι (συνώμυμα) | Συνώνυμα-Αντώνυμα | Ο πόλεμος στη θάλασσα - Διπλωματικές σχέσεις (ειδικό λεξιλόγιο) | Σημασιολογική εξέλιξη λέξεων | ἀγορὰ (σημασιολογική εξέλιξη λέξεων) | -άζω (παραγωγή)

Κείμενο

ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΙ 1.31.1-1.31.4

(Απόσπασμα από την ενότητα ΘΟΥΚ 1.31.1-1.36.4)

[1.31.1] Τὸν δ' ἐνιαυτὸν πάντα τὸν μετὰ τὴν ναυμαχίαν καὶ τὸν
ὕστερον οἱ Κορίνθιοι ὀργῇ φέροντες τὸν πρὸς Κερκυραίους
πόλεμον ἐναυπηγοῦντο καὶ παρεσκευάζοντο τὰ κράτιστα νεῶν
στόλον, ἔκ τε αὐτῆς Πελοποννήσου ἀγείροντες καὶ τῆς ἄλλης
Ἑλλάδος ἐρέτας, μισθῷ πείθοντες. [1.31.2] πυνθανόμενοι δὲ οἱ Κερ-
κυραῖοι τὴν παρασκευὴν αὐτῶν ἐφοβοῦντο, καί (ἦσαν γὰρ
οὐδενὸς Ἑλλήνων ἔνσπονδοι οὐδὲ ἐσεγράψαντο ἑαυτοὺς οὔτε
ἐς τὰς Ἀθηναίων σπονδὰς οὔτε ἐς τὰς Λακεδαιμονίων) ἔδοξεν
αὐτοῖς ἐλθοῦσιν ὡς τοὺς Ἀθηναίους ξυμμάχους γενέσθαι καὶ
ὠφελίαν τινὰ πειρᾶσθαι ἀπ' αὐτῶν εὑρίσκεσθαι. [1.31.3] οἱ δὲ
Κορίνθιοι πυθόμενοι ταῦτα ἦλθον καὶ αὐτοὶ ἐς τὰς Ἀθήνας
πρεσβευσόμενοι, ὅπως μὴ σφίσι πρὸς τῷ Κερκυραίων ναυ-
τικῷ καὶ τὸ αὐτῶν προσγενόμενον ἐμπόδιον γένηται θέσθαι
τὸν πόλεμον ᾗ βούλονται. [1.31.4] καταστάσης δὲ ἐκκλησίας ἐς
ἀντιλογίαν ἦλθον, καὶ οἱ μὲν Κερκυραῖοι ἔλεξαν τοιάδε.

Γραμματική

Oυσιαστικά (πρωτόκλιτα και δευτερόκλιτα) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 1η

Να πληκτρολογήσεις τον αντίστοιχο τύπο του άλλου αριθμού (ενικού ή πληθυντικού) για καθένα από τα ουσιαστικά που δίνονται, όπως στο παράδειγμα:

ναυμαχίαν ναυμαχίας

ἐμπόδιονΈλεγχος
πόλεμονΈλεγχος
ἐρέταςΈλεγχος
μισθῷΈλεγχος
ὠφελίανΈλεγχος
παρασκευὴνΈλεγχος
ἐκκλησίαςΈλεγχος
ΒοήθειαΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Ρήματα-Μετοχές [Επίπεδο Α]

Άσκηση 2η

Στο παρακάτω απόσπασμα αντικαταστάθηκε το υποκείμενο οἱ Κορίνθιοι με το ὁ Κορινθίων δῆμος. Από τις καταλήξεις που παρατίθενται στις παρενθέσεις να επιλέξεις τις ορθές, όπως στο παράδειγμα, για να αντικαταστήσεις εκείνες που επισημαίνονται με έντονα στοιχεία.

Τὸν δ' ἐνιαυτὸν πάντα τὸν μετὰ τὴν ναυμαχίαν καὶ τὸν ὕστερον ὁ Κορινθίων δῆμος ὀργῇ (α) φέροντες (-ων/ -οντος/ -οντι/ -οντα) τὸν πρὸς Κερκυραίους πόλεμον (β) ἐναυπηγοῦντο (-ούμην/ -οῦ/ -εῖτο/ -ούμεθα/ -εῖσθε/ -οῦντο) καὶ (γ) παρεσκευάζοντο (-όμην/ -ου/ -ετο/ -όμεθα/ -εσθε/ -οντο) νεῶν στόλον, ἔκ τε αὐτῆς Πελοποννήσου (δ) ἀγείροντες (-ων/ -οντος/ -οντι/ -οντα) καὶ τῆς ἄλλης Ἑλλάδος ἐρέτας, μισθῷ (ε) πείθοντες (-ων/ -οντος/ -οντι/ -οντα).

(β)Έλεγχος
(γ)Έλεγχος
(δ)Έλεγχος
(ε)Έλεγχος
Απάντηση

Γραμματική αναγνώριση λέξεων [Επίπεδο Α]

Άσκηση 3η

Ακολουθούν στοιχεία από τη γραμματική αναγνώριση λέξεων του κειμένου. Να επιλέξεις ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ, για να προσδιορίσεις αν ο κάθε χαρακτηρισμός είναι ορθός ή εσφαλμένος.

Άσκηση 1η

φέροντες (ΘΟΥΚ 1.31.1.2): είναι μετοχή ενεργητικού ενεστώτα.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 2η

παρεσκευάζοντο (ΘΟΥΚ 1.31.1.3): είναι οριστική παρακειμένου μέσης φωνής.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 3η

ἑαυτούς (ΘΟΥΚ 1.31.2.3): είναι αυτοπαθής αντωνυμία γ΄ προσώπου.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 4η

πυθόμενοι (ΘΟΥΚ 1.31.3.2) : είναι μετοχή ενεστώτα μέσης φωνής.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 5η

γένηται (ΘΟΥΚ 1.31.3.4): είναι υποτακτική ενεστώτα μέσης φωνής.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 6η

τοιάδε (ΘΟΥΚ 1.31.4.2): είναι δεικτική αντωνυμία σε ονομαστική πληθυντικού.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Τονισμός [Επίπεδο Α]

Άσκηση 4η

Για κάθε λέξη της στήλης Α να επιλέξεις από τον κατάλογο της στήλης Β τον κανόνα με τον οποίο αιτιολογείται ο τονισμός της.
Σημ. Δύο κανόνες περισσεύουν.

ἐνιαυτὸν Η βαρεία σημειώνεται στη θέση της οξείας μόνο στη λήγουσα, όταν δεν ακολουθεί στίξη ή λέξη εγκλιτική.

ΑΒ
ὀργῇΈλεγχος
ταῦταΈλεγχος
στόλονΈλεγχος
ΠελοποννήσουΈλεγχος
ΚορίνθιοιΈλεγχος
Απάντηση

Παρατατικός (αύξηση) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 5η

παρεσκευάζοντο (ΘΟΥΚ 1.31.1.3): Να πληκτρολογήσεις στο παρακάτω κενό τον αντίστοιχο τύπο της ενεργητικής φωνής.

01. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 6η

Να πληκτρολογήσεις στη μηχανή αναζήτησης του ΣΥΜΦΡΑΣΤΙΚΟΥ ΠΙΝΑΚΑ ΛΕΞΕΩΝ %ζε.
Στη συνέχεια, να πληκτρολογήσεις στα παρακάτω κενά:
α). όσα από τα αποτελέσματα της αναζήτησης βρίσκονται σε οριστική παρατατικού και β). όσα από τα αποτελέσματα της αναζήτησης βρίσκονται σε προστακτική ενεστώτα.
Κάποια από τα αποτελέσματα της αναζήτησης δεν είναι δυνατόν να τεθούν σε καμιά από τις δύο στήλες.
(Σημ. Να πληκτρολογήσεις τις λέξεις με τη σειρά που εμφανίζονται στην αναζήτηση, παραλείποντας, όπου εμφανίζεται, τον τόνο του επόμενου εγκλιτικού).

α). γ΄ ενικό οριστικής παρατατικού
01. ἀπεδοκίμαζε
02. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
03. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
04. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
05. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
06. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
07. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
08. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
09. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
10. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
11. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
12. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
13. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
14. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
15. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
β). β΄ ενικό προστακτικής ενεστώτα
16. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
17. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
18. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
19. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
20. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
21. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
22. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
23. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
24. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
25. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
ΒοήθειαΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 7η

Να συμπληρώσεις τα παρακάτω κενά, αφού πληκτρολογήσεις στον λημματικό τους τύπο τα ρήματα της άσκησης 6 που βρίσκονται σε παρατατικό και έχουν συλλαβική αύξηση ε- (όχι όμως εσωτερική) :

01. δοκιμάζω
02. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
03. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
04. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
05. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
06. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 8η

Να συμπληρώσεις τα παρακάτω κενά, αφού πληκτρολογήσεις στον λημματικό τους τύπο τα ρήματα της άσκησης 6 που βρίσκονται σε παρατατικό και έχουν χρονική αύξηση:

01. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
02. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
03. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 9η

Να συμπληρώσεις τα παρακάτω κενά, αφού πληκτρολογήσεις στον λημματικό τους τύπο τα ρήματα της άσκησης 6 που βρίσκονται σε παρατατικό και έχουν εσωτερική αύξηση:

01. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
02. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
03. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
04. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
05. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
06. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Μέλλοντας (κατά τη β΄ τάξη συνηρημένων) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 10η

Να επιλέξεις όσα από τα παρακάτω ρήματα σχηματίζουν στην αττική διάλεκτο τον μέλλοντα συνηρημένο σε -ιῶ:

ἀτίμαζε
δοκίμαζε
ἔθιζε
ἔλπιζε
θαύμαζε
κόλαζε
κόμιζε
νομίζε
στέναζε
φράζε
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 11η

Σε ποια περίπτωση σχηματίζουν τα ρήματα στην αττική διάλεκτο τον μέλλοντα συνηρημένο σε -ιῶ; Να επιλέξεις από τα παρακάτω:

Αρκεί να λήγουν σε -ίζω
Λήγουν σε -ίζω και σε -έω
Λήγουν σε -ίζω και είναι τουλάχιστον τρισύλλαβα
ΈλεγχοςΑπάντηση

Προστακτική αορίστου (σχηματισμός στα ΝΕ) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 12η

Να σχηματίσεις το β΄ ενικό προστακτικής αορίστου των παρακάτω ρημάτων (στα νέα ελληνικά) και να πληκτρολογήσεις τους τύπους στα παρακάτω κενά, όπως στο παράδειγμα:

αντιγράφω αντίγραψε

υπογράφωΈλεγχος
παραπέμπωΈλεγχος
υποτάσσωΈλεγχος
αναβάλλωΈλεγχος
ΒοήθειαΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Συντακτικό

Απαρέμφατο [Επίπεδο Α]

Άσκηση 13η

ἔδοξεν αὐτοῖς ἐλθοῦσιν ὡς τοὺς Ἀθηναίους ξυμμάχους γενέσθαι καὶ ὠφελίαν τινὰ πειρᾶσθαι ἀπ' αὐτῶν εὑρίσκεσθαι (ΘΟΥΚ 1.31.1-4): να επιλέξεις τον ορθό συντακτικό χαρακτηρισμό των ζητούμενων λέξεων.

Άσκηση 1η

ἔδοξεν:

Ρήμα (προσωπική σύνταξη)
Ρήμα (απρόσωπη σύνταξη)
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 2η

αὐτοῖς:

Αντικείμενο ρήματος
Δοτική προσωπική
Δοτική προσωπική του κρίνοντος προσώπου
Δοτική της αναφοράς
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 3η

ἐλθοῦσιν:

Αιτιολογική μετοχή
Εναντιωματική μετοχή
Υποθετική μετοχή
Χρονική μετοχή
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 4η

ὡς τοὺς Ἀθηναίους:

Εμπρόθετος προσδιορισμός κίνησης/διεύθυνσης
Αντικείμενο της μετοχής ἐλθοῦσιν
Κατηγορούμενο του αὐτοῖς
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 5η

ξυμμάχους:

Αντικείμενο στο ἐλθοῦσιν
Υποκείμενο στο γενέσθαι
Κατηγορούμενο στο εννοούμενο αὐτοὺς
Επιθετικός προσδιορισμός στο Ἀθηναίους
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 6η

γενέσθαι:

Ειδικό απαρέμφατο, υποκείμενο στο ἔδοξεν
Τελικό απαρέμφατο, αντικείμενο στο ἔδοξεν
Απαρέμφατο της αναφοράς
Ειδικό απαρέμφατο, αντικείμενο στο ἔδοξεν
Τελικό απαρέμφατο, υποκείμενο στο ἔδοξεν
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 7η

ὠφελίαν:

υποκείμενο του πειρᾶσθαι (έχουμε ετεροπροσωπία)
αντικείμενο του πειρᾶσθαι
υποκείμενο του εὑρίσκεσθαι (έχουμε ετεροπροσωπία)
αντικείμενο του εὑρίσκεσθαι
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 8η

τινὰ:

αντικείμενο του εὑρίσκεσθαι
υποκείμενο του εὑρίσκεσθαι (έχουμε ετεροπροσωπία)
υποκείμενο του πειρᾶσθαι (έχουμε ετεροπροσωπία)
επιθετικός προσδιορισμός στο ὠφελίαν
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 9η

πειρᾶσθαι:

ειδικό απαρέμφατο, αντικείμενο στο ἔδοξεν
ειδικό απαρέμφατο, υποκείμενο στο ἔδοξεν
τελικό απαρέμφατο, υποκείμενο στο ἔδοξεν
τελικό απαρέμφατο, αντικείμενο στο εὑρίσκεσθαι
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 10η

εὑρίσκεσθαι:

τελικό απαρέμφατο, αντικείμενο στο πειρᾶσθαι
τελικό απαρέμφατο, υποκείμενο στο πειρᾶσθαι
τελικό απαρέμφατο, υποκείμενο στο ἔδοξεν
ειδικό απαρέμφατο, υποκείμενο στο ἔδοξεν
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Mετοχές [Επίπεδο Α]

Άσκηση 14η

Να επιλέξεις από τον κατάλογο της στήλης Β τον συντακτικό χαρακτηρισμό καθεμιάς από τις λέξεις της στήλης Α, όπως στο παράδειγμα:

πυνθανόμενοι (ΘΟΥΚ 1.31.2.1) αιτιολογική μετοχή
(Πέντε χαρακτηρισμοί περισσεύουν)

πρεσβευσόμενοι (ΘΟΥΚ 1.31.3.3)Έλεγχος
πυθόμενοι (ΘΟΥΚ 1.31.3.2)Έλεγχος
τοιάδε (ΘΟΥΚ 1.31.4.2)Έλεγχος
ἔνσπονδοι (ΘΟΥΚ 1.31.2.3)Έλεγχος
ἐκκλησίας (ΘΟΥΚ 1.31.4.1)Έλεγχος
Απάντηση

Συντακτική αναγνώριση λέξεων [Επίπεδο Α]

Άσκηση 15η

Ακολουθούν συντακτικοί χαρακτηρισμοί λέξεων ή προτάσεων του κειμένου. Να επιλέξεις ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ, για να προσδιορίσεις αν ο κάθε χαρακτηρισμός είναι ορθός ή εσφαλμένος.

Άσκηση 1η

πάντα (ΘΟΥΚ 1.31.1.1): είναι επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 2η

νεῶν (ΘΟΥΚ 1.31.1.3) : είναι γενική διαιρετική στο κράτιστα.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 3η

αὐτοί (ΘΟΥΚ 1.31.3.2): είναι υποκείμενο του ἦλθον.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 4η

τὸν πόλεμον (ΘΟΥΚ 1.31.3.5): είναι υποκείμενο του απαρεμφάτου θέσθαι. Τίθεται σε αιτιατική, διότι έχουμε ετεροπροσωπία.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 5η

καταστάσης (ΘΟΥΚ 1.31.4.1): είναι συνημμένη χρονική μετοχή.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Λεξιλογικά

ὠφέλεια/ὠφελία (σημασίες λέξεων) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 16η

ὠφελίαν (ΘΟΥΚ 1.31.2.6): Ακολουθούν οι σημασίες της λέξης που παρατίθενται στο σχετικό λήμμα του ΒΑΣΙΚΟΥ ΛΕΞΙΚΟΥ. Να ανατρέξεις στις ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ και να επιλέξεις πώς απέδωσε τη λέξη o Ε.Κ. Βενιζέλος.

χρησιμότητα, όφελος, κέρδος, πλεονέκτημα, αντίθετο του βλάβη
βοήθεια, συνδρομή, υποστήριξη, προστασία (γενικά, και ειδικά στον πόλεμο)
πηγή κέρδους, πρόσοδος
κέρδος που προέρχεται από πόλεμο ή κλοπή, λάφυρο, λεία
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 17η

ὠφελίαν (ΘΟΥΚ 1.31.2.6): Ακολουθούν οι σημασίες της λέξης που παρατίθενται στο σχετικό λήμμα του ΒΑΣΙΚΟΥ ΛΕΞΙΚΟΥ. Να ανατρέξεις στις ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ και να επιλέξεις πώς απέδωσε τη λέξη η Ε. Λαμπρίδη.

χρησιμότητα, όφελος, κέρδος, πλεονέκτημα, αντίθετο του βλάβη
βοήθεια, συνδρομή, υποστήριξη, προστασία (γενικά, και ειδικά στον πόλεμο)
πηγή κέρδους, πρόσοδος
κέρδος που προέρχεται από πόλεμο ή κλοπή, λάφυρο, λεία
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

πυνθάνομαι (συνώμυμα) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 18η

Να επιβεβαιώσεις ή να αναιρέσεις τον παρακάτω ισχυρισμό:
Το ρήμα πυνθάνομαι είναι συνώνυμο του πείθομαι. (ΘΟΥΚ 1.31.1.5)

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Συνώνυμα-Αντώνυμα [Επίπεδο Α]

Άσκηση 19η

Να επιλέξεις από τον κατάλογο της στήλης Β τα συνώνυμα ή αντώνυμα των λέξεων της στήλης Α, όπως στο παράδειγμα: (Τρεις λέξεις του καταλόγου περισσεύουν).

ἐνιαυτὸν ἔτος

ΑΒ
βούλονταιΈλεγχος
ἔλεξανΈλεγχος
καταστάσηςΈλεγχος
πειρᾶσθαιΈλεγχος
ἀγείροντεςΈλεγχος
ὠφελίανΈλεγχος
ἐφοβοῦντοΈλεγχος
Απάντηση

Ο πόλεμος στη θάλασσα - Διπλωματικές σχέσεις (ειδικό λεξιλόγιο) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 20η

Ακολουθούν νεοελληνικές λέξεις, που αφορούν τον πόλεμο στη θάλασσα και τις διπλωματικές σχέσεις. Να εντοπίσεις στο απόσπασμα τους ισοδύναμους νοηματικά αρχαιοελληνικούς τύπους και να τους πληκτρολογήσεις στον λημματικό τους τύπο, για να συμπληρώσεις τα παρακάτω κενά.
(Σε παρένθεση δίνεται ο αριθμός γραμμάτων της ζητούμενης λέξης).

Ναυτικό (8 γράμματα) ναυτικὸν

Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ
Αναμέτρηση που διεξάγεται στη θάλασσα (8 γράμματα)Έλεγχος
Κατασκευάζω πλοίο (7 γράμματα)Έλεγχος
Στόλος (δύο λέξεις 6 και 4 γραμμάτων, αντίστοιχα)Έλεγχος
Κωπηλάτης (6 γράμματα)Έλεγχος
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
Σύμμαχος (8 γράμματα)Έλεγχος
Σύμμαχος (9 γράμματα)Έλεγχος
Αποστέλλομαι ως πρέσβης, διαπραγματεύομαι (11 γράμματα)Έλεγχος
Ανακωχή, εκεχειρία, συνθήκη (πληθ - 7 γράμματα)Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Σημασιολογική εξέλιξη λέξεων [Επίπεδο Α]

Άσκηση 21η

Από τις παρακάτω λέξεις να επιλέξεις όσες χρησιμοποιούνται στην κοινή νεοελληνική με τη σημασία που έχουν στα συγκεκριμένα συμφραζόμενα (2 ορθές).

ναυμαχίαν
παρασκευὴν
ἀντιλογιάν
πάντα
μισθῷ
ἐκκλησίας
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

ἀγορὰ (σημασιολογική εξέλιξη λέξεων) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 22η

Από τις σημασίες της λέξης ἀγορὰ που παρατίθενται στο ΒΑΣΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ να επιλέξεις εκείνες που επιβίωσαν στην κοινή νεοελληνική (3 ορθές).

συγκέντρωση του λαού ή του στρατού ή των θεών
αγόρευση, οι λόγοι που εκφωνούνται στη συνέλευση
τόπος συγκέντρωσης του λαού στο κέντρο ή κοντά στους κεντρικούς δρόμους
τόπος συνέλευσης των πολιτών
τόπος εμπορικών συναλλαγών, αγορά
οργάνωση αγοραπωλησίας, διακίνηση εμπορευμάτων
εμπόρευμα, προϊόν αγοραπωλησίας
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 23η

Να ανατρέξεις στο λήμμα αγορά της Επιτομής του Λεξικού Κριαρά (ΜΔΓ). Από τις σημασίες της λέξης >ἀγορὰ< (http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/lexic...=) που παρατίθενται στο ΒΑΣΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ να επιλέξεις εκείνες με τις οποίες συναντάται η λέξη στα κείμενα της μεσαιωνικής δημώδους γραμματείας (2 ορθές).

συγκέντρωση του λαού ή του στρατού ή των θεών
αγόρευση, οι λόγοι που εκφωνούνται στη συνέλευση
τόπος συγκέντρωσης του λαού στο κέντρο ή κοντά στους κεντρικούς δρόμους
τόπος συνέλευσης των πολιτών
τόπος εμπορικών συναλλαγών, αγορά
οργάνωση αγοραπωλησίας, διακίνηση εμπορευμάτων
εμπόρευμα, προϊόν αγοραπωλησίας
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

-άζω (παραγωγή) [Επίπεδο Β]

Άσκηση 24η

παρεσκευάζοντο (ΘΟΥΚ 1.31.1.3) να απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις:

Βοήθεια

Άσκηση 1η

Τα περισσότερα ρήματα σε -άζω παράγονται από ονόματα.

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 2η

Να επιλέξεις από τον κατάλογο τη σημασία καθενός από τα παρακάτω παράγωγα ρήματα σε -άζω, όπως στο παράδειγμα: μονάζω μένω μόνος

Ρήματα σε -άζωΣημασία
νεάζωΈλεγχος
κομπάζωΈλεγχος
ἀλαλάζωΈλεγχος
δεννάζωΈλεγχος
βάζωΈλεγχος
κράζωΈλεγχος
στοχάζομαιΈλεγχος
ἀκμάζωΈλεγχος
στασιάζωΈλεγχος
αἰχμάζωΈλεγχος
κωμάζωΈλεγχος
πειράζωΈλεγχος
δοκιμάζωΈλεγχος
δελεάζωΈλεγχος
ἀγοράζωΈλεγχος
πλεονάζωΈλεγχος
ἀτιμάζωΈλεγχος
στενάζωΈλεγχος
ΒοήθειαΑπάντηση