Διδασκαλία-Εκπαίδευση

Εργαστήριο Αρχαιομάθειας 

Φύλλο εργασίας αριθμ. 14 

Σύνταξη-επιμέλεια: Ιωάννης Κονδυλόπουλος

Κείμενο: ΠΛΑΤΩΝ, ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ 30c-31c
Γραμματική: Ισοδύναμοι γραμματικοί τύποι | Παραθετικά
Συντακτικό: Εγκλίσεις
Λεξιλογικά: Δικαστήρια - Δικανική ορολογία (ειδικό λεξιλόγιο)
Ερμηνευτικά: Η προσωπικότητα και η διδασκαλία του Σωκράτη (αξιοποίηση πηγών)

Κείμενο

ΠΛΑΤΩΝ, ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ 30c-31c

ΠΛ Απολ 30c-31c

Μὴ θορυβεῖτε, ὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοι, ἀλλ' ἐμμείνατέ μοι
οἷς ἐδεήθην ὑμῶν, μὴ θορυβεῖν ἐφ' οἷς ἂν λέγω ἀλλ' ἀκούειν·
καὶ γάρ, ὡς ἐγὼ οἶμαι, ὀνήσεσθε ἀκούοντες. μέλλω γὰρ οὖν
ἄττα ὑμῖν ἐρεῖν καὶ ἄλλα ἐφ' οἷς ἴσως βοήσεσθε· ἀλλὰ
μηδαμῶς ποιεῖτε τοῦτο. εὖ γὰρ ἴστε, ἐάν με ἀποκτείνητε
τοιοῦτον ὄντα οἷον ἐγὼ λέγω, οὐκ ἐμὲ μείζω βλάψετε ἢ
ὑμᾶς αὐτούς· ἐμὲ μὲν γὰρ οὐδὲν ἂν βλάψειεν οὔτε Μέλητος
οὔτε Ἄνυτος ―οὐδὲ γὰρ ἂν δύναιτο― οὐ γὰρ οἴομαι θεμιτὸν
[30d] εἶναι ἀμείνονι ἀνδρὶ ὑπὸ χείρονος βλάπτεσθαι. ἀποκτείνειε
μεντἂν ἴσως ἢ ἐξελάσειεν ἢ ἀτιμώσειεν· ἀλλὰ ταῦτα οὗτος
μὲν ἴσως οἴεται καὶ ἄλλος τίς που μεγάλα κακά, ἐγὼ δ' οὐκ
οἴομαι, ἀλλὰ πολὺ μᾶλλον ποιεῖν ἃ οὑτοσὶ νῦν ποιεῖ, ἄνδρα
ἀδίκως ἐπιχειρεῖν ἀποκτεινύναι. νῦν οὖν, ὦ ἄνδρες Ἀθη-
ναῖοι, πολλοῦ δέω ἐγὼ ὑπὲρ ἐμαυτοῦ ἀπολογεῖσθαι, ὥς τις
ἂν οἴοιτο, ἀλλὰ ὑπὲρ ὑμῶν, μή τι ἐξαμάρτητε περὶ τὴν τοῦ
[30e] θεοῦ δόσιν ὑμῖν ἐμοῦ καταψηφισάμενοι. ἐὰν γάρ με ἀπο-
κτείνητε, οὐ ῥᾳδίως ἄλλον τοιοῦτον εὑρήσετε, ἀτεχνῶς ―εἰ
καὶ γελοιότερον εἰπεῖν― προσκείμενον τῇ πόλει ὑπὸ τοῦ θεοῦ
ὥσπερ ἵππῳ μεγάλῳ μὲν καὶ γενναίῳ, ὑπὸ μεγέθους δὲ νωθε-
στέρῳ καὶ δεομένῳ ἐγείρεσθαι ὑπὸ μύωπός τινος, οἷον δή
μοι δοκεῖ ὁ θεὸς ἐμὲ τῇ πόλει προστεθηκέναι τοιοῦτόν τινα,
ὃς ὑμᾶς ἐγείρων καὶ πείθων καὶ ὀνειδίζων ἕνα ἕκαστον
[31a] οὐδὲν παύομαι τὴν ἡμέραν ὅλην πανταχοῦ προσκαθίζων.
τοιοῦτος οὖν ἄλλος οὐ ῥᾳδίως ὑμῖν γενήσεται, ὦ ἄνδρες,
ἀλλ' ἐὰν ἐμοὶ πείθησθε, φείσεσθέ μου· ὑμεῖς δ' ἴσως τάχ'
ἂν ἀχθόμενοι, ὥσπερ οἱ νυστάζοντες ἐγειρόμενοι, κρούσαντες
ἄν με, πειθόμενοι Ἀνύτῳ, ῥᾳδίως ἂν ἀποκτείναιτε, εἶτα τὸν
λοιπὸν βίον καθεύδοντες διατελοῖτε ἄν, εἰ μή τινα ἄλλον ὁ
θεὸς ὑμῖν ἐπιπέμψειεν κηδόμενος ὑμῶν. ὅτι δ' ἐγὼ τυγχάνω
ὢν τοιοῦτος οἷος ὑπὸ τοῦ θεοῦ τῇ πόλει δεδόσθαι, ἐνθένδε
[31b] ἂν κατανοήσαιτε· οὐ γὰρ ἀνθρωπίνῳ ἔοικε τὸ ἐμὲ τῶν
μὲν ἐμαυτοῦ πάντων ἠμεληκέναι καὶ ἀνέχεσθαι τῶν οἰκείων
ἀμελουμένων τοσαῦτα ἤδη ἔτη, τὸ δὲ ὑμέτερον πράττειν ἀεί,
ἰδίᾳ ἑκάστῳ προσιόντα ὥσπερ πατέρα ἢ ἀδελφὸν πρεσβύ-
τερον πείθοντα ἐπιμελεῖσθαι ἀρετῆς. καὶ εἰ μέν τι ἀπὸ
τούτων ἀπέλαυον καὶ μισθὸν λαμβάνων ταῦτα παρεκε-
λευόμην, εἶχον ἄν τινα λόγον· νῦν δὲ ὁρᾶτε δὴ καὶ αὐτοὶ
ὅτι οἱ κατήγοροι τἆλλα πάντα ἀναισχύντως οὕτω κατη-
γοροῦντες τοῦτό γε οὐχ οἷοί τε ἐγένοντο ἀπαναισχυντῆσαι
[31c] παρασχόμενοι μάρτυρα, ὡς ἐγώ ποτέ τινα ἢ ἐπραξάμην
μισθὸν ἢ ᾔτησα. ἱκανὸν γάρ, οἶμαι, ἐγὼ παρέχομαι τὸν
μάρτυρα ὡς ἀληθῆ λέγω, τὴν πενίαν.

Γραμματική

Ισοδύναμοι γραμματικοί τύποι [Επίπεδο Β]

Άσκηση 1η

Να πληκτρολογήσεις στα κενά τους ισοδύναμους τύπους των παρακάτω λέξεων, όπως στο παράδειγμα:

μοι (ΠΛ Απολ 30c.2) ἐμοὶ

ἄττα (ΠΛ Απολ 30c.5)Έλεγχος
ἐρεῖν (ΠΛ Απολ 30c.5)Έλεγχος
μείζω (ΠΛ Απολ 30c.7)Έλεγχος
βλάψειεν (ΠΛ Απολ 30c.8)Έλεγχος
ἀποκτείνειε (ΠΛ Απολ 30d.1)Έλεγχος
οἴομαι (ΠΛ Απολ 30d.4)Έλεγχος
ἐμοῦ (ΠΛ Απολ 30e.1)Έλεγχος
οὑτοσὶ (ΠΛ Απολ 30d.4)Έλεγχος
ἀποκτεινύναι (ΠΛ Απολ 30d.5)Έλεγχος
ΒοήθειαΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Παραθετικά [Επίπεδο Β]

Άσκηση 2η

Να συμπληρώσεις (πληκτρολογώντας τους) τους υπόλοιπους τύπους στη γραμματική ακολουθία των λέξεων, όπως στο παρακάτω παράδειγμα.

ἀγαθῷ
ἀμείνονι (ΠΛ Απολ 30d.1)
ἀρίστῳ

1.
01. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
02. χείρονος (ΠΛ Απολ 30d.1)
03. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
2.
04. μεγάλα (ΠΛ Απολ 30d.3)
05. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
06. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
3.
07. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
08. μᾶλλον (ΠΛ Απολ 30d.4)
09. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
4.
10. ῥᾳδίως (ΠΛ Απολ 30e.2)
11. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
12. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
5.
13. γενναίῳ (ΠΛ Απολ 30e.4)
14. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
15. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
6.
16. μεγάλῳ (ΠΛ Απολ 30e.4)
17. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
18. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
7.
19. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
20. νωθεστέρῳ (ΠΛ Απολ 30e.4)
21. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Συντακτικό

Εγκλίσεις [Επίπεδο Β]

Άσκηση 3η

Nα επιλέξεις την έγκλιση κάθε ρήματος που δίνεται στη στήλη Α του παρακάτω πίνακα.
Σημειώνεται ότι είναι απαραίτητο να ανατρέξεις στα σχετικά χωρία, καθώς στη στήλη Α σημειώνονται μόνο οι ρηματικοί τύποι και όχι τα συνοδευτικά μόρια ή οι σύνδεσμοι.

ΑΒ
θορυβεῖτε (ΠΛ Απολ 30c.2)Έλεγχος
λέγω (ΠΛ Απολ 30c.3)Έλεγχος
οἶμαι (ΠΛ Απολ 30c.4)Έλεγχος
ποιεῖτε (ΠΛ Απολ 30c.6)Έλεγχος
ἀποκτείνητε (ΠΛ Απολ 30c.6)Έλεγχος
βλάψειεν (ΠΛ Απολ 30c.8)Έλεγχος
δύναιτο (ΠΛ Απολ 30c.9)Έλεγχος
ἐξελάσειεν (ΠΛ Απολ 30d.2)Έλεγχος
κατανοήσαιτε (ΠΛ Απολ 31b.1)Έλεγχος
εἶχον (ΠΛ Απολ 31b.7)Έλεγχος
ΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 4η

Nα επιλέξεις αν η έγκλιση κάθε ρήματος της άσκησης 3 είναι κρίσεως ή επιθυμίας, όπως στο παράδειγμα.

ΑΒ
θορυβεῖτε (ΠΛ Απολ 30c.2)Έλεγχος
λέγω (ΠΛ Απολ 30c.3)Έλεγχος
οἶμαι (ΠΛ Απολ 30c.4)Έλεγχος
ποιεῖτε (ΠΛ Απολ 30c.6)Έλεγχος
ἀποκτείνητε (ΠΛ Απολ 30c.6)Έλεγχος
βλάψειεν (ΠΛ Απολ 30c.8)Έλεγχος
δύναιτο (ΠΛ Απολ 30c.9)Έλεγχος
ἐξελάσειεν (ΠΛ Απολ 30d.2)Έλεγχος
κατανοήσαιτε (ΠΛ Απολ 31b.1)Έλεγχος
εἶχον (ΠΛ Απολ 31b.7)Έλεγχος
ΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 5η

Με βάση όσα γνωρίζεις για τη λειτουργία και τη σημασία της δυνητικής ευκτικής, η πληθώρα ρηματικών τύπων σε δυνητική ευκτική στο παραπάνω απόσπασμα δικαιολογείται, επειδή (να επιλέξεις από τα παρακάτω):

Ο Σωκράτης εκφράζει μια σειρά δυνατοτήτων για το παρόν και το μέλλον ή διατυπώνει κάποιες σκέψεις του με μετριοφροσύνη.
Ο Σωκράτης αναφέρεται σε γεγονότα που θα ήταν δυνατόν να συμβούν στο παρελθόν, αλλά δεν συνέβησαν τελικά.
Ο Σωκράτης εκφράζει κάποιες επιθυμίες του για το μέλλον.
Ο Σωκράτης αναφέρεται σε γεγονότα που είναι (ή τα παρουσιάζει ως) αληθινά.
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 6η

ἀποκτείνειε μεντἂν ἴσως ἢ ἐξελάσειεν ἢ ἀτιμώσειεν (ΠΛ Απολ 30d.1-2): από την ημιπερίοδο που ακολουθεί να διαγράψεις τις λέξεις μεντἂν ἴσως. Να επιλέξεις από τις παρακάτω τη μετάφραση της ημιπεριόδου στη νέα της μορφή.

Μπορεί να με θανατώσει ή να με εξορίσει ή να μου στερήσει τα πολιτικά δικαιώματα.
Μακάρι να με θανατώσει ή να με εξορίσει ή να μου στερήσει τα πολιτικά δικαιώματα.
Θα με θανάτωνε ή θα με εξόριζε ή θα μου στερούσε τα πολιτικά δικαιώματα.
Με θανάτωσε ή με εξόρισε ή μου στέρησε τα πολιτικά δικαιώματα.
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 7η

Στο παρακάτω απόσπασμα να επιλέξεις την ορθή κάθε φορά έγκλιση ή άρνηση και να την πληκτρολογήσεις στο αντίστοιχο κενό, όπως στο παράδειγμα:

(0) Μὴ (Οὐ/Μὴ) θορυβεῖτε͵ ὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοι͵ ἀλλ΄ ἐμμείνατέ μοι οἷς ἐδεήθην ὑμῶν͵ (1) _____ (οὐ/μὴ) θορυβεῖν ἐφ΄ οἷς ἂν (2) _____ (λέγω/λέγοιμι) ἀλλ΄ ἀκούειν· καὶ γάρ͵ ὡς ἐγὼ οἶμαι͵ ὀνήσεσθε ἀκούοντες. μέλλω γὰρ οὖν ἄττα ὑμῖν ἐρεῖν καὶ ἄλλα ἐφ΄ οἷς ἴσως βοήσεσθε· ἀλλὰ (3) _____ (οὐδαμῶς/μηδαμῶς) ποιεῖτε τοῦτο. εὖ γὰρ ἴστε͵ ἐάν με (4) _____ (ἀποκτείνετε/ἀποκτείνητε/ἀποκτείνοιτε) τοιοῦτον ὄντα οἷον ἐγὼ λέγω͵ οὐκ ἐμὲ μείζω βλάψετε ἢ ὑμᾶς αὐτούς· ἐμὲ μὲν γὰρ οὐδὲν ἂν (5) _____ (βλάψει/βλάψῃ/βλάψειεν) (6) _____ (οὔτε/μήτε) Μέλητος (7) _____ (οὔτε/μήτε) Ἄνυτος -(8) _____ (οὐδὲ/μηδὲ) γὰρ ἂν δύναιτο- (9) _____ (οὐ/μὴ) γὰρ οἴομαι θεμιτὸν εἶναι ἀμείνονι ἀνδρὶ ὑπὸ χείρονος βλάπτεσθαι. ἀποκτείνειε μεντἂν ἴσως ἢ (10) _____ (ἐξελάσει/ἐξελάσῃ/ἐξελάσειεν) ἢ (11) _____ (ἀτιμώσει/ἀτιμώσῃ/ἀτιμώσειεν)· ἀλλὰ ταῦτα οὗτος μὲν ἴσως οἴεται καὶ ἄλλος τίς που μεγάλα κακά͵ ἐγὼ δ΄ (12) _____ (οὐκ/μὴ) οἴομαι͵ ἀλλὰ πολὺ μᾶλλον ποιεῖν ἃ οὑτοσὶ νῦν ποιεῖ͵ ἄνδρα ἀδίκως ἐπιχειρεῖν ἀποκτεινύναι.

1.Έλεγχος
2.Έλεγχος
3.Έλεγχος
4.Έλεγχος
5.Έλεγχος
6.Έλεγχος
7.Έλεγχος
8.Έλεγχος
9.Έλεγχος
10.Έλεγχος
11.Έλεγχος
12.Έλεγχος
ΒοήθειαΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 8η

ἐμμείνατέ μοι οἷς ἐδεήθην ὑμῶν͵ μὴ θορυβεῖν ἐφ΄ οἷς ἂν λέγω ἀλλ΄ ἀκούειν
Τι ζήτησε από τους δικαστές ο Σωκράτης; Nα τον φανταστείς ότι απευθύνεται σ΄ αυτούς σε ευθύ λόγο και να επιλέξεις μια από τις παρακάτω περιόδους:

Μὴ ἂν θορυβοῖτ' ἐφ' οἷς ἂν λέγω ἀλλ' ἀκούοιτε.
Οὐ θορυβεῖτ' ἐφ' οἷς ἂν λέγω ἀλλ' ἀκούετε.
Μή θορυβεῖτ' ἐφ' οἷς ἂν λέγω ἀλλ' ἀκούετε.
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Λεξιλογικά

Δικαστήρια - Δικανική ορολογία (ειδικό λεξιλόγιο) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 9η

Να εντοπίσεις στο κείμενο και να πληκτρολογήσεις στα κενά τις λέξεις που σας ζητούνται στο α΄ ενικό οριστικής ενεστώτα (Σε παρένθεση σου δίνεται ο αριθμός των γραμμάτων κάθε λέξης):

Ρήματα που δείχνουν την αντίδραση των δικαστών σε περίπτωση διαφωνίας τους με τα λεχθέντα
1. (6 γράμματα)Έλεγχος
2. (3 γράμματα)Έλεγχος
Ρήματα που αναφέρονται σε κάποιες από τις ποινές που επιβάλλονταν σε περίπτωση καταδίκης
3. (9 γράμματα)Έλεγχος
4. (8 γράμματα)Έλεγχος
5. (7 γράμματα)Έλεγχος
Ρήμα που δηλώνει ότι ψηφίζω αρνητικά για κάποιον
6. (13 γράμματα) _____τινὸςΈλεγχος
Έκφραση που φανερώνει ότι παρουσιάζω κάποιον ως μάρτυρα στο δικαστήριο
7. (9 και 7 γράμματα)Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Ερμηνευτικά

Η προσωπικότητα και η διδασκαλία του Σωκράτη (αξιοποίηση πηγών) [Επίπεδο Β]

Άσκηση 10η

Να μεταφέρεις με αντιγραφή-επικόλληση στα πλαίσια που ακολουθούν τα χωρία από τα "Απομνημονεύματα" του Ξενοφώντα που επιβεβαιώνουν τους ισχυρισμούς του Σωκράτη στο εξεταζόμενο απόσπασμα (ΠΛ Απολ 30c-31c).

ΞΕΝ Απομν 1.1.1
[1.1.1] Πολλάκις ἐθαύμασα τίσι ποτὲ λόγοις Ἀθηναίους ἔπεισαν
οἱ γραψάμενοι Σωκράτην ὡς ἄξιος εἴη θανάτου τῇ πόλει. ἡ
μὲν γὰρ γραφὴ κατ' αὐτοῦ τοιάδε τις ἦν· ἀδικεῖ Σωκράτης
οὓς μὲν ἡ πόλις νομίζει θεοὺς οὐ νομίζων, ἕτερα δὲ καινὰ
δαιμόνια εἰσφέρων· ἀδικεῖ δὲ καὶ τοὺς νέους διαφθείρων.

ΞΕΝ Απομν 1.6.1 - 1.6.3
[1.6.1] Ἄξιον δ' αὐτοῦ καὶ ἃ πρὸς Ἀντιφῶντα τὸν σοφιστὴν
διελέχθη μὴ παραλιπεῖν. ὁ γὰρ Ἀντιφῶν ποτε βουλόμενος
τοὺς συνουσιαστὰς αὐτοῦ παρελέσθαι προσελθὼν τῷ Σω-
κράτει παρόντων αὐτῶν ἔλεξε τάδε· [1.6.2] Ὦ Σώκρατες, ἐγὼ μὲν
ᾤμην τοὺς φιλοσοφοῦντας εὐδαιμονεστέρους χρῆναι γίγνε-
σθαι· σὺ δέ μοι δοκεῖς τἀναντία τῆς φιλοσοφίας ἀπολελαυ-
κέναι. ζῇς γοῦν οὕτως ὡς οὐδ' ἂν εἷς δοῦλος ὑπὸ δεσπότῃ
διαιτώμενος μείνειε· σῖτά τε σιτῇ καὶ ποτὰ πίνεις τὰ φαυ-
λότατα, καὶ ἱμάτιον ἠμφίεσαι οὐ μόνον φαῦλον, ἀλλὰ τὸ
αὐτὸ θέρους τε καὶ χειμῶνος, ἀνυπόδητός τε καὶ ἀχίτων
διατελεῖς. [1.6.3] καὶ μὴν χρήματά γε οὐ λαμβάνεις, ἃ καὶ κτω-
μένους εὐφραίνει καὶ κεκτημένους ἐλευθεριώτερόν τε καὶ
ἥδιον ποιεῖ ζῆν. εἰ οὖν ὥσπερ καὶ τῶν ἄλλων ἔργων οἱ
διδάσκαλοι τοὺς μαθητὰς μιμητὰς ἑαυτῶν ἀποδεικνύουσιν,
οὕτω καὶ σὺ τοὺς συνόντας διαθήσεις, νόμιζε κακοδαιμονίας
διδάσκαλος εἶναι.

ΞΕΝ Απομν 4.8.2 - 4.8.4
[4.8.2] ὁμολογεῖται γὰρ οὐδένα πω τῶν μνη-
μονευομένων ἀνθρώπων κάλλιον θάνατον ἐνεγκεῖν. ἀνάγκη
μὲν γὰρ ἐγένετο αὐτῷ μετὰ τὴν κρίσιν τριάκοντα ἡμέρας
βιῶναι διὰ τὸ Δήλια μὲν ἐκείνου τοῦ μηνὸς εἶναι, τὸν δὲ
νόμον μηδένα ἐᾶν δημοσίᾳ ἀποθνῄσκειν ἕως ἂν ἡ θεωρία ἐκ
Δήλου ἐπανέλθῃ, καὶ τὸν χρόνον τοῦτον ἅπασι τοῖς συνή-
θεσι φανερὸς ἐγένετο οὐδὲν ἀλλοιότερον διαβιοὺς ἢ τὸν
ἔμπροσθεν χρόνον· καίτοι τὸν ἔμπροσθέν γε πάντων ἀνθρώ-
πων μάλιστα ἐθαυμάζετο ἐπὶ τῷ εὐθύμως τε καὶ εὐκόλως
ζῆν. [4.8.3] καὶ πῶς ἄν τις κάλλιον ἢ οὕτως ἀποθάνοι; ἢ ποῖος
ἂν εἴη θάνατος καλλίων ἢ ὃν κάλλιστά τις ἀποθάνοι; ποῖος
δ' ἂν γένοιτο θάνατος εὐδαιμονέστερος τοῦ καλλίστου; ἢ
ποῖος θεοφιλέστερος τοῦ εὐδαιμονεστάτου; [4.8.4] λέξω δὲ καὶ ἃ
Ἑρμογένους τοῦ Ἱππονίκου ἤκουσα περὶ αὐτοῦ. ἔφη γάρ,
ἤδη Μελήτου γεγραμμένου αὐτὸν τὴν γραφήν, αὐτὸς ἀκούων
αὐτοῦ πάντα μᾶλλον ἢ περὶ τῆς δίκης διαλεγομένου λέγειν
αὐτῷ ὡς χρὴ σκοπεῖν ὅ τι ἀπολογήσεται. τὸν δὲ τὸ μὲν
πρῶτον εἰπεῖν· Οὐ γὰρ δοκῶ σοι τοῦτο μελετῶν διαβεβιω-
κέναι; ἐπεὶ δὲ αὐτὸν ἤρετο ὅπως, εἰπεῖν αὐτὸν ὅτι οὐδὲν
ἄλλο ποιῶν διαγεγένηται ἢ διασκοπῶν μὲν τά τε δίκαια καὶ
τὰ ἄδικα, πράττων δὲ τὰ δίκαια καὶ τῶν ἀδίκων ἀπεχόμενος,
ἥνπερ νομίζοι καλλίστην μελέτην ἀπολογίας εἶναι.

ΞΕΝ Απομν 4.8.11
[4.8.11] τῶν δὲ Σωκράτην γιγνωσκόντων, οἷος ἦν, οἱ ἀρετῆς ἐφιέμενοι
πάντες ἔτι καὶ νῦν διατελοῦσι πάντων μάλιστα ποθοῦντες
ἐκεῖνον, ὡς ὠφελιμώτατον ὄντα πρὸς ἀρετῆς ἐπιμέλειαν.
ἐμοὶ μὲν δή, τοιοῦτος ὢν οἷον ἐγὼ διήγημαι, εὐσεβὴς μὲν
οὕτως ὥστε μηδὲν ἄνευ τῆς τῶν θεῶν γνώμης ποιεῖν, δίκαιος
δὲ ὥστε βλάπτειν μὲν μηδὲ μικρὸν μηδένα, ὠφελεῖν δὲ τὰ
μέγιστα τοὺς χρωμένους αὐτῷ, ἐγκρατὴς δὲ ὥστε μηδέποτε
προαιρεῖσθαι τὸ ἥδιον ἀντὶ τοῦ βελτίονος, φρόνιμος δὲ ὥστε
μὴ διαμαρτάνειν κρίνων τὰ βελτίω καὶ τὰ χείρω μηδὲ ἄλλου
προσδεῖσθαι, ἀλλ' αὐτάρκης εἶναι πρὸς τὴν τούτων γνῶσιν,
ἱκανὸς δὲ καὶ λόγῳ εἰπεῖν τε καὶ διορίσασθαι τὰ τοιαῦτα,
ἱκανὸς δὲ καὶ ἄλλως δοκιμάσαι τε καὶ ἁμαρτάνοντα ἐλέγξαι
καὶ προτρέψασθαι ἐπ' ἀρετὴν καὶ καλοκἀγαθίαν, ἐδόκει τοι-
οῦτος εἶναι οἷος ἂν εἴη ἄριστός τε ἀνὴρ καὶ εὐδαιμονέστατος.
εἰ δέ τῳ μὴ ἀρέσκει ταῦτα, παραβάλλων τὸ ἄλλων ἦθος
πρὸς ταῦτα οὕτω κρινέτω.

Συγκεκριμένα:

Άσκηση 1η

Να εντοπίσεις την ημιπερίοδο που αναφέρεται στο κατηγορητήριο εναντίον του Σωκράτη και επιβεβαιώνει τον ισχυρισμό του ότι:
"καὶ εἰ μέν τι ἀπὸ τούτων ἀπέλαυον καὶ μισθὸν λαμβάνων ταῦτα παρεκε-
λευόμην, εἶχον ἄν τινα λόγον· νῦν δὲ ὁρᾶτε δὴ καὶ αὐτοὶ
ὅτι οἱ κατήγοροι τἆλλα πάντα ἀναισχύντως οὕτω κατη-
γοροῦντες τοῦτό γε οὐχ οἷοί τε ἐγένοντο ἀπαναισχυντῆσαι

[31c] παρασχόμενοι μάρτυρα, ὡς ἐγώ ποτέ τινα ἢ ἐπραξάμην
μισθὸν ἢ ᾔτησα." (ΠΛ Απολ 31b.5 - 31c.2)

Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 2η

Να εντοπίσεις την περίοδο στην οποία ένας "αντίπαλός" του, ο σοφιστής Αντιφώντας, επιβεβαιώνει ότι ο Σωκράτης δεν ζητούσε χρήματα για τη διδασκαλία του:

Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 3η

Να εντοπίσεις την περίοδο που επιβεβαιώνει τον ισχυρισμό του Σωκράτη ότι
" ἱκανὸν γάρ, οἶμαι, ἐγὼ παρέχομαι τὸν μάρτυρα ὡς ἀληθῆ λέγω, τὴν πενίαν." (ΠΛ Απολ 31c.2-3)

Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 11η

Να εντοπίσεις την πρόταση που δείχνει ότι ο Σωκράτης ήταν πράγματι η "αλογόμυγα" της Αθήνας ("ὃς ὑμᾶς ἐγείρων καὶ πείθων καὶ ὀνειδίζων ἕνα ἕκαστον οὐδὲν παύομαι τὴν ἡμέραν ὅλην πανταχοῦ προσκαθίζων." (ΠΛ Απολ 30e.7-31a.1).

Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 12η

Να εντοπίσεις την περίοδο που επιβεβαιώνει ότι μέριμνα του Σωκράτη ήταν να πείθει τους συμπολίτες του να επιδιώκουν την αρετή ("ἰδίᾳ ἑκάστῳ προσιόντα ὥσπερ πατέρα ἢ ἀδελφὸν πρεσβύτερον πείθοντα ἐπιμελεῖσθαι ἀρετῆς." (ΠΛ Απολ 31b.4-5).

Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 13η

"ἀποκτείνειε μεντἂν ἴσως ἢ ἐξελάσειεν ἢ ἀτιμώσειεν· ἀλλὰ ταῦτα οὗτος μὲν ἴσως οἴεται καὶ ἄλλος τίς που μεγάλα κακά, ἐγὼ δ' οὐκ οἴομαι, ἀλλὰ πολὺ μᾶλλον ποιεῖν ἃ οὑτοσὶ νῦν ποιεῖ, ἄνδρα ἀδίκως ἐπιχειρεῖν ἀποκτεινύναι." (ΠΛ Απολ 30d.1-5):
Ποιο από τα αποσπάσματα της άσκησης 10 επιβεβαιώνει ότι όσα ισχυρίστηκε στο συγκεκριμένο χωρίο ο Σωκράτης δεν ήταν υπερβολές ή λεονταρισμοί της στιγμής; Να μεταφέρεις με αντιγραφή - επικόλληση στο παρακάτω κενό τη σχετική παραπομπή.

01. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 14η

"τοιοῦτον ὄντα οἷον ἐγὼ λέγω" (ΠΛ Απολ 30c.7): να ανατρέξεις στο ΞΕΝ Απομν 4.8.11, να εντοπίσεις τα επίθετα που συνοδεύονται από τις συμπερασματικές απαρεμφατικές προτάσεις και να τα μεταφέρεις με αντιγραφή-επικόλληση στα παρακάτω κενά. Τα επίθετα αυτά θα σε βοηθήσουν να προσδιορίσεις "οἷος Σωκράτης ἦν".

(α)Έλεγχος
(β)Έλεγχος
(γ)Έλεγχος
(δ)Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση