Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής
Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευση
7.2. Δυσκολίες κατά την προετοιμασία
Οι δυσκολίες εντοπίζονταν αρχικά στο να καταφέρουν να κλείσουν τα εργαστήριο για συγκεκριμένες ώρες προκειμένου να εξασφαλίσουν το χώρο που θα τους χρειαζόταν, για να εφαρμόσουν τη διδακτική τους πρόταση, αλλά και στο να βρουν τις κατάλληλες ώρες αναπροσαρμόζοντας συχνά το πρόγραμμά τους, σύμφωνα με τη διαθεσιμότητα του εργαστηρίου.
Οι δυσκολίες που οι εκπαιδευτικοί αντιμετώπισαν κατά την προετοιμασία των διδασκαλιών αφορούν κυρίως την έλλειψη εξοικείωσης με τους υπολογιστές, αλλά και την απουσία κάποιας παιδαγωγικής κατάρτισης που θα τους επέτρεπε να κατανοήσουν ότι το ζητούμενο ήταν να δουλέψουν οι μαθητές με συγκεκριμένη μέθοδο, στο εποικοδομητικό πλαίσιο μάθησης, να συνεργαστούν, να χρησιμοποιήσουν τα φύλλα εργασίας.
Αρχικά θα έπρεπε να εντοπίσουμε ποιες ώρες μπορούσαμε να βρούμε ελεύθερο το εργαστήριο. Γιατί ξέρεις αυτό ήταν το πιο μεγάλο μας πρόβλημα τελικά. Συνεχώς ήταν κατειλημμένο αλλά και τις ώρες που ήταν ελεύθερο οι καθηγητές που θέλανε να κάνουνε διδασκαλία δεν είχαν μάθημα με το τμήμα που θέλανε να πάνε στο εργαστήριο. Έτσι έπρεπε να κάνουμε παρέμβαση και σε αυτό, να αλλάξουμε δηλαδή λίγο το ωρολόγιο πρόγραμμα έτσι ώστε να βολέψει να έρθουν στο εργαστήριο τα παιδιά.
Ξεκινάμε από την έλλειψη χρόνου και πηγαίνουμε στην ουσιαστική δυσκολία, πώς το στήνουμε αυτό το πράγμα. Δηλαδή πρώτα-πρώτα τι επιλέγουμε να κάνουμε σε μια συγκεκριμένη διδακτική ενότητα και πώς η διδακτική ενότητα είναι αξιοποιήσιμη με τις τεχνολογίες και κατά πόσο είναι αξιοποιήσιμη, με ποιο εργαλείο μπορούμε να την αξιοποιήσουμε, με έτοιμο εκπαιδευτικό λογισμικό υλικό ή με το να στήσουμε κάτι με γενικά εργαλεία, μέχρι τη μεθοδολογία, δηλαδή ποια διδακτική μέθοδο επιλέγουμε για να διαχειριστούμε τη συγκεκριμένη ενότητα, το συγκεκριμένο ζήτημα που θέτουμε, ποια θα είναι η παιδαγωγική διαχείριση των μαθητών, πώς θα δουλέψουν οι μαθητές σ' αυτό, δηλαδή δυσκολίες επί της ουσίας πλέον του ζητήματος, δηλαδή εκεί κυρίως που ήθελα να επιμείνω και θα ήθελα δηλαδή να τους βοηθήσω στη διάρκεια του σεμιναρίου, που είναι και το κυρίαρχο ζητούμενο.
Στην προετοιμασία υπήρχανε τεχνικές δυσκολίες, δηλαδή σε μία παρουσίαση που κάποιος ήθελε να χρησιμοποιήσει πρόγραμμα παρουσίασης διαφανειών, πώς θα κάνω εκείνο, πώς θα κάνω το άλλο, πώς θα βάλω ήχο, ξέρω 'γω, όταν τέτοια τεχνικά καθαρά ήταν τα ζητήματα…
Οι επιμορφούμενοι έφτιαχναν, κατευθύνονταν προς δραστηριότητες συμπεριφοριστικού τύπου κυρίως. Δεν υπήρχε…, δηλαδή η συνεργασία στην οποία έβαζαν τους μαθητές ήταν επιφανειακή, ήταν κάνω εγώ αυτό, κάνεις εσύ αυτό και τα ενώνουμε μετά, τα συνθέτουμε, δεν ήταν εποικοδομιστικού τύπου ας πούμε. Αυτό κυρίως, και θα 'πρεπε εγώ να προσπαθώ να στρέψω τα πράγματα προς…, προς την άλλη κατεύθυνση που ήταν λίγο δύσκολο.
[Η δυσκολία ήταν] να συνθέσουνε. Μαθαίνανε καταρχάς, για πρώτη φορά ακούγανε τι είναι το σενάριο. Εντάξει, ξέρανε βέβαια τι είναι το σχέδιο μαθήματος, έτσι, ας πούμε, αλλά το σενάριο είναι κάτι πιο ολοκληρωμένο. Μετά, να φτιάξουνε και το φύλλο εργασίας που δεν είχανε φτιάξει ποτέ φύλλο εργασίας…, οι περισσότεροι ας πούμε, γιατί πάντα δουλεύανε με το μπλα μπλα ή με τον πίνακα.