Μελέτες 

Πιστοποιητικό Ελληνομάθειας του Κ.Ε.Γ. και Πιστοποιητικά Ελληνομάθειας Άλλων Φορέων (2006) 

 

Κλίμακες επιπέδων

Πριν προχωρήσουμε στο πρώτο κεφάλαιο και στην παρουσίαση του περιεχομένου των ΑΠ που προαναφέρθηκαν, θεωρούμε απαραίτητο να δώσουμε μερικές από τις επικρατούσες απόψεις για τον τρόπο με τον οποίο είναι δυνατό να αναπτυχθεί μία κλίμακα γλωσσικών επιπέδων, καθώς και τις μεθόδους που υιοθετήθηκαν και εφαρμόστηκαν για την ανάπτυξη της κλίμακας των επιπέδων του ΠΕΕ.

Οι διαφορετικές μέθοδοι που επιλέγονται για την ανάπτυξη μιας κλίμακας επιπέδων (διαισθητικές/εμπειρικές, ποσοτικές, ποιοτικές), οι στόχοι τους οποίους εξυπηρετούν και οι διαφορετικοί ορισμοί που δίνονται είναι κάποιοι από τους λόγους που κάνουν δύσκολη τη σύγκριση ή και την αντιστοίχιση μεταξύ διάφορων πιστοποιητικών. Μερικοί από τους ορισμούς που αναφέρονται στη διεθνή βιβλιογραφία σχετικά με το τι καλούνται επίπεδα και ποιο σκοπό εξυπηρετούν είναι (Αντωνοπούλου, 2001):

  • Σύντομη περιγραφή των στόχων που χαρακτηρίζουν τη γλωσσική επάρκεια των χρηστών μιας γλώσσας σε διάφορες βαθμίδες.
  • Ταξινόμηση και ο επιμελημένος σχεδιασμός των γλωσσικών στοιχείων που καθορίζουν τους γενικούς και ειδικούς στόχους οι οποίοι επιδιώκονται σε κάθε στάδιο της διδασκαλίας/ εκμάθησης μιας γλώσσας ανάλογα, με τους λόγους για τους οποίους επιχειρείται.
  • Πλαίσιο που ορίζει τις γνώσεις και τις γλωσσικές ικανότητες που οφείλει να αποκτήσει ο τυπικός μαθητής μιας γλώσσας σε κάθε στάδιο της διδακτικής διαδικασίας.
  • Σύνδεση μεταξύ του σχεδιασμού των μαθημάτων, του διδακτικού και εποπτικού υλικού, της εφαρμογής τους στη διδακτική διαδικασία και της αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών.
  • Οδηγός για όσους ασχολούνται με το σχεδιασμό και την ανάπτυξη γλωσσικών προγραμμάτων, για την ορθότερη κατανομή του χρόνου που διατίθεται για τη διδασκαλία και για πιο σύγχρονο σχεδιασμό των μαθημάτων, με την προϋπόθεση ότι η περιγραφή και ο προσανατολισμός του περιεχομένου των επιπέδων ακολουθεί τις σύγχρονες τάσεις στο χώρο της γλωσσικής διδασκαλίας.
  • Σχήμα διαβάθμισης για την αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών, είτε πρόκειται για εξετάσεις περιορισμένης εμβέλειας είτε για εξετάσεις ευρείας κλίμακας. (Αντωνοπούλου, 2001: 48).

Ο Τάμης (2001: 33) αναφέρει ότι με τον όρο επίπεδα γλωσσομάθειας εννοούμε την ποιότητα, το βαθμό και την έκταση απόδοσης που πρέπει να κατακτήσουν οι μαθητές ύστερα από μια επιτυχημένη διδακτική διαδικασία.

Τελευταία Ενημέρωση: 16 Ιούν 2010, 10:27