ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
- Aronoff, M. 1992. Segmentalism in linguistics
- Egan-Robertson, A. & J. Willett. 2001. Οι μαθητές ως εθνογράφοι, εθνογραφική σκέψη και πράξη.
- Thomas, R. 1997. Γραπτός και προφορικός λόγος στην αρχαία Ελλάδα
- Barton, D. 1994. Literacy. An Introduction to the Ecology of Written Language
- Barton, D. 1994. Literacy. An Introduction to the Ecology of Written Language
- Baynham, M. Πρακτικές γραμματισμού
- Curry, T. & D. Bloome, 2001. Η εκμάθηση της γραφής μέσα από τη γραφή της εθνογραφίας
- Thomas, R. 1997. Γραπτός και προφορικός λόγος στην αρχαία Ελλάδα
- α. Perfetti,C. Ιntroduction στο Learning to Read, β. Liberman,I.Y. & Shankweiler,D. Phonology and beginning reading, γ. Stanovich,Κ.Ε. Changing models of reading and reading acquisition, δ. Treiman,R. The role of intrasyllabic units in learning to read
- Stanovich, Κ. Ε. 1991. Changing models of reading and reading acquisition
- α. Martlew,M. The development of writing: Communication and cognition, β. Echri,L.C. English orthography and phonological knowledge, γ. Echri,L.C. English orthography and phonological knowledge.
- α. Tunmer,W.E. Phonological awareness and literacy acquisition, β. Faber,Α. Phonemic segmentation as epiphenomenon, γ. Bugarski,R. Graphic relativity and linguistic constructs
- α. Derwing,B.L. Orthographic aspects of linguistic competence, β.Frost,R. Orthography and phonology: The psycological reality of orthographic depth
- α. Barton,D. Literacy.An Introduction to the Ecology of Written Language, β. Coulmas,F. The Writing Systems of the World
- Καραλή, Μ. 2001. Συστήματα γραφής.
- Daniels, P. 1996. Decipherment
- Chadwick, J. 2001. Γραμμική Β.
Θέματα ιστορίας της ελληνικής γλώσσας
Γλώσσα και Γραφή
Μαρία Καραλή (2007)
Aronoff, M. 1992.
Segmentalism in linguistics.
Στο The Linguistics of Literacy, επιμ. P. Downing, S. D.Lima & Μ.Noonan. Amsterdam: J. Benjamins, σελ. 73. © J. BenjaminsO Saussure για παράδειγμα λέει ότι
η γλώσσα και η γραφή είναι δύο διακριτά συστήματα σημείων· το δεύτερο υπάρχει με μοναδικό σκοπό την αναπαράσταση του πρώτου. Αντικείμενο της γλωσσολογίας δεν συνιστούν και οι γραπτοί και οι προφορικοί τύποι των λέξεων. Μόνο οι προφορικοί τύποι συνιστούν αυτό το αντικείμενο (σελ. 23).
Παρ' όλα αυτά, για τους περισσότερους εγγράμματους ανθρώπους η γλώσσα είναι βασικά γραπτή και αυτό που ηχεί παράξενο είναι η προγραμματική δήλωση του γλωσσολόγου. Η λανθάνουσα προκατάληψη είναι κατανοητή. Η γραπτή γλώσσα αποτελεί το θεμέλιο της εκπαιδευτικής μας εμπειρίας. Ανάγνωση, γραφή και ορθογραφία είναι αυτά που μαθαίνουμε πρώτα στο σχολείο. Στην πραγματικότητα, αυτό που ο απλός κόσμος αναγνωρίζει ως ξεχωριστή γλώσσα βασίζεται στην ύπαρξη ξεχωριστής ορθογραφίας. Επομένως, είναι λογικό οι περισσότεροι εγγράμματοι να θεωρούν τη γραπτή γλώσσα πιο σημαντική από την προφορική, η οποία δεν αποτελεί αντικείμενο επεξεργασίας κανενός σχολικού προγράμματος.