Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής 

Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευση 

 

1.4. Το ερευνητικό εργαλείο και οι στόχοι της έρευνας

Οι άξονες βάσει των οποίων διεξήχθησαν οι συνεντεύξεις παρατίθενται στο παράρτημα του παρόντος κειμένου και θα μπορούσαν να ομαδοποιηθούν σε τρεις ευρύτερες ενότητες, που επιδιώκουν και τη διερεύνηση τριών σημαντικών πτυχών του ζητήματος:

  • Με την πρώτη ενότητα (άξονες 1.0.-5.0.) επιδιώκεται η καταγραφή της επιστημονικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών. Μετά από μία εισαγωγικού χαρακτήρα έμφαση στην επιστημονική τους συγκρότηση, η βαρύτητα δίνεται στην καταγραφή των ευρύτερων αντιλήψεων των εκπαιδευτικών στο θέμα της γλωσσικής εκπαίδευσης, τα γλωσσοδιδακτικά 'πολιτισμικά τους μοντέλα' θα μπορούσαμε να πούμε. Η έμφαση στην ενότητα αυτή είναι και ποσοτικά εμφανής, και αυτό δεν γίνεται τυχαία. Βασική μας θέση είναι ότι δεν είναι δυνατό να κατανοηθεί ο τρόπος αξιοποίησης οποιασδήποτε τεχνολογίας, καινοτομίας, νέας διδακτικής προσέγγισης κλπ. εκ μέρους των εκπαιδευτικών, εκτός της συνολικής διδακτικής τους ταυτότητας. Και η ομάδα αυτή των ερωτημάτων αποβλέπει σε αυτό ακριβώς: να συνεισφέρει στη σύνδεση της καθημερινής διδακτικής πρακτικής που ακολουθούν οι διδάσκοντες με τον τρόπο που υποδέχονται διδακτικά την παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ, να ανιχνεύσει το βαθμό των πιθανών δραστηριοτήτων που αναπτύσσουν οι εκπαιδευτικοί και οι οποίες κινούνται σε διαφορετική κατεύθυνση από την ισχύουσα καθημερινή πραγματικότητα.
  • Με τη δεύτερη ενότητα (άξονες 6.0 - 10.0) επιχειρείται να καταγραφεί ο επιμορφωτικός τους κύκλος από την προετοιμασία μέχρι τη διδακτική αξιοποίηση των ΤΠΕ. Πώς πραγματοποιήθηκε η επιμόρφωση, πώς την εισέπραξαν, πώς ακριβώς προετοιμάστηκαν, τι επιχείρησαν να διδάξουν και εν τέλει ποιες δυσκολίες και ιδιαιτερότητες αντιμετώπισαν.
  • Η τρίτη ενότητα (άξονες 11.0-12.0) ταυτίζεται με τον τελευταίο άξονα και επιδιώκει να περιγράψει την κατάσταση μετά τη λήξη της χρηματοδότησης του όλου εγχειρήματος από το Β΄ ΚΠΣ. Ενδιαφέρει ιδιαίτερα στην προκειμένη περίπτωση η πιθανή κληρονομιά που απομένει στο εκπαιδευτικό σύστημα, η οποία είναι και το τελικό ζητούμενο σε όλες αυτές τις προσπάθειες.
Τελευταία Ενημέρωση: 10 Ιούλ 2008, 12:18