Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής
Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευση
1.2. Συμμετέχοντες στην έρευνα - Στόχοι της έρευνας
Η έρευνα εστιάζει το ενδιαφέρον της σε ομάδα δεκαπέντε φιλολόγων, που ενεπλάκησαν ενεργά κατά την πρώτη σοβαρή προσπάθεια επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για τη διδακτική αξιοποίηση των υπολογιστών στην εκπαίδευση. Η ομάδα αποτελούνταν από εκπαιδευτικούς που επιμορφώθηκαν από συναδέλφους τους, οι οποίοι είχαν προετοιμαστεί για το λόγο αυτό στα δύο πανεπιστημιακά κέντρα επιμόρφωσης, τα οποία λειτούργησαν κατά την περίοδο 1999-2001 στα Πανεπιστήμια Αθήνας[4] και Θεσσαλονίκης[5] στο πλαίσιο του ευρύτερου έργου Οδύσσεια.
Οι εκπαιδευτικοί αυτοί παρέμεναν στα σχολεία τους και επιμορφώνονταν μαζί με άλλους συναδέλφους τους όμορων σχολείων (4-5 σχολείων, συνήθως) σε κάποιο από τα σχολεία αυτά κατά τον ελεύθερο χρόνο τους. Η χρονική διάρκεια των συναντήσεων, και επομένως ο επιμορφωτικός χρόνος, δεν ήταν ενιαίος. Σε κάθε περίπτωση οι φιλόλογοι του συγκεκριμένου δείγματος συμμετείχαν κάποιους, τουλάχιστον, μήνες στην επιμορφωτική αυτή διαδικασία, δύο περίπου φορές την εβδομάδα (από δύο-τρεις ώρες την κάθε φορά).
Η επιλογή του δείγματος των φιλολόγων από τους οποίους πήραμε συνεντεύξεις έγινε τυχαία από το σύνολο όσων επιμορφώθηκαν κατά την περίοδο αυτή. Οι εκπαιδευτικοί του δείγματός μας επιμορφώθηκαν από εκπαιδευτικούς-επιμορφωτές που προέρχονταν και από τα δύο επιμορφωτικά κέντρα, Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Οι περισσότεροι ανήκαν σε σχολεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ ένας μικρότερος αριθμός προέρχεται από σχολεία της επαρχίας.
Στο παρόν κείμενο επιχειρείται να καταγραφεί και να αποτιμηθεί, μέσω δεδομένων που προέρχονται από συνεντεύξεις, ο πλήρης κύκλος στον οποίο συμμετείχαν οι φιλόλογοι αυτοί: από την αρχική τους επιμόρφωση, στη διδακτική αξιοποίηση και, τέλος, στην τύχη της όλης προσπάθειας μετά τη λήξη του όλου εγχειρήματος.
4 Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης και Τμήμα Πληροφορικής.
5 Τμήμα Πληροφορικής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.