- Εισαγωγικό σημείωμα
- Κατάλογος θεμάτων
- Κατάλογος όρων
- Πύλες & Mηχανές αναζήτησης
- Ηλεκτρονική βιβλιογραφία
- AΕ Γλώσσα-Γραμματεία
- Αρχαιογνωσία
- Διδασκαλία-Εκπαίδευση
- Λογισμικά-Πολυμέσα
- Σπουδές-Ενημέρωση
- Ομάδα εργασίας
Βιβλιογραφίες-Ηλεκτρονικές πηγές
Οδηγός Πλοήγησης στην Ηλεκτρονική Αρχαιογνωσία
Διδασκαλία-Εκπαίδευση
ΑΕ Πολιτισμός
Περιεχόμενα
- ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΤΟΝ ΟΔΥΣΣΕΑ
- ANCIENT GREECE - THE BRITISH MUSEUM
- ARCHELOGOS
- BBC SCHOOLS - ANCIENT GREECE
- THE CLASSICS PAGES
- CLEOPATRA. A MULTIMEDIA GUIDE TO THE ANCIENT WORLD
- EXPLORING ANCIENT WORLD CULTURES
- THE GREEKS: CRUCIBLE OF CIVILIZATON
- HOMERICA
- ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
- LE MUSEE VIVANT DE L'ANTIQUITE
- MUSAGORA.LANGUES ET CIVILISATIONS GRECQUES ET LATINES
- ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ
- ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΣΠΗΛΙΑΣ ΤΗΣ ΔΡΑΚΑΙΝΑΣ
- ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
- VROMA: A VIRTUAL COMMUNITY FOR TEACHING AND LEARNING CLASSICS
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΤΟΝ ΟΔΥΣΣΕΑ
http://http://followodysseus.gr/
Κατάταξη: Εκπαιδευτική Πύλη
Δημιουργός: Υπουργείο Πολιτισμού
Χρήστες-Αποδέκτες: Εκπαιδευτικοί, Το ευρύ κοινό
Γλώσσα: Ελληνική
Χρόνος δημιουργίας: 2015
Τελευταία ανανέωση:
Πρόσβαση: Ελεύθερη
Στο πλαίσιο του Ε.Π. «Εκπαίδευση Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», η Διεύθυνση Μουσείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού υλοποιεί την Πράξη ΕΣΠΑ «Επικαιροποίηση και Ψηφιοποίηση πολιτιστικού εκπαιδευτικού υλικού για την ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας» (με κωδικό MIS 339815), η οποία συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από Εθνικούς Πόρους. Η Πράξη αφορά στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη διαδικτυακού κόμβου στην ελληνική γλώσσα με επιλεγμένα κείμενα στην αγγλική και προδιαγραφές W3C, επίπεδο συμμόρφωσης ΑΑ, για ΑμεΑ. Ο κόμβος «Ακολούθησε τον Οδυσσέα» είναι διαθέσιμος στο url: http://followodysseus.gr/
Ο κόμβος καλεί τον επισκέπτη σε ένα ταξίδι εξερεύνησης του ελληνικού πολιτισμού που περιλαμβάνει:
Αποθετήριο με μηχανή αναζήτησης, όπου έχουν αποδελτιωθεί κυρίως αρχεία pdf, αρχεία ήχου, links που οδηγούν σε διαδραστικά παιχνίδια κ.λπ. με εκπαιδευτικό υλικό και προτάσεις περιήγησης που έχουν σχεδιάσει οι Εφορείες Αρχαιοτήτων και τα Δημόσια Μουσεία της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να αναζητούν υλικό ανά θέμα (με λέξεις κλειδιά), χρονική περίοδο ή περιφέρεια.
Εκπαιδευτικό υλικό για δεκατέσσερις θεματικές ενότητες που καλύπτουν ένα χρονικό φάσμα από την Εποχή του Χαλκού έως και τον 20ό αιώνα. Η αρχιτεκτονική του κόμβου προβλέπει για κάθε θεματική ενότητα διαδρομή για εκπαιδευτικούς και διαδρομή για μαθητές με κείμενα, προτάσεις δραστηριοτήτων, προτάσεις περιήγησης, φωτοθήκη, λύσεις των ασκήσεων, σύνδεση με τη σχολική ύλη και εκπαιδευτικούς στόχους των προτεινόμενων δραστηριοτήτων.
Το ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό των τεσσάρων Πράξεων ΕΣΠΑ που υλοποίησε εκ παραλλήλου η Υπηρεσία μας στο ίδιο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα με τίτλους: 1) «Αρχαίο θέατρο στο κύκλο του χρόνου» (με κωδικό ΜΙS 339817), 2) διαβάΖΟΥΜΕ την πόλη. Διαδρομές στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη (με κωδικό ΜΙS 339819), 3) 9 τόποι αφηγούνται (με κωδικό ΜΙS339820),και 4) η γράφω, γράφεις, γράφει (διαδικτυακή έκθεση με κωδικό ΜΙS 339816).
ANCIENT GREECE - THE BRITISH MUSEUM
http://www.ancientgreece.co.uk/
Κατάταξη: Εκπαιδευτικός δικτυακός τόπος
Δημιουργός: The British Museum
Χρήστες-Αποδέκτες: Εκπαιδευτικοί, Μαθητές, Το ευρύ κοινό
Γλώσσα: Αγγλική
Χρόνος δημιουργίας: Δεν δηλώνεται
Τελευταία ανανέωση: Δεν δηλώνεται
Πρόσβαση: Ελεύθερη
Δικτυακός τόπος που παρέχει υποστηρικτικό υλικό για τη διδασκαλία της ιστορίας στη βρετανική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Χωρίζεται σε 10 ενότητες: "Ακρόπολη", "Αθήνα", "Καθημερινή Ζωή", "Εορτές και Αγώνες", "Γεωγραφία", "Θεοί και Θεές", "Γνώση και Μάθηση", "Σπάρτη", "Χρόνος", "Πόλεμος". Κάθε ενότητα περιλαμβάνει μια εισαγωγή στο θέμα σε αφηγηματική μορφή ("Story"), την εξερεύνηση ("Explore"), δηλαδή έναν χώρο διαδραστικής περιήγησης όπου ο μαθητής επιλέγει μόνος του τη διαδρομή που θα ακολουθήσει για πρόσβαση στην πληροφορία, και την πρόκληση ("Challenge"), μια δραστηριότητα εκπαιδευτικού παιχνιδιού. Ο/Η εκπαιδευτικός θα βρει χρήσιμες πληροφορίες, προτάσεις δραστηριοτήτων και φύλλα εργασίας στην ενότητα "The staff room".
ARCHELOGOS
http://archelogos.com/archelogos/index.htm
Κατάταξη: Ερευνητικό πρόγραμμα για τη φιλοσοφία και τη διδασκαλία της
Δημιουργός: Theodore Scaltsas (Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιου του Εδιμβούργου) / Archelogos Project
Χρήστες-Αποδέκτες: Μελετητές-Ερευνητές, Φοιτητές, Εκπαιδευτικοί
Γλώσσα: Αγγλική
Χρόνος δημιουργίας: Δεν δηλώνεται
Τελευταία ανανέωση: Δεν δηλώνεται
Πρόσβαση: Ελεύθερη
Το "Σχέδιο Αρχέλογος" είναι ένα ερευνητικό πρόγραμμα διεθνούς εμβέλειας με έδρα το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, που εκπονεί ηλεκτρονική βάση των κειμένων της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας, σε συνεργασία με τα μεγαλύτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα στον κόσμο. Στόχος είναι η δημιουργίας μιας βάσης δεδομένων, στην οποία θα έχουν τεκμηριωθεί και καταγραφεί όλα τα φιλοσοφικά επιχειρήματα που εξάγονται από τα έργα του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη.
Ιδιαίτερη αξία, ερευνητική και εκπαιδευτική, έχει ο τρόπος ο οποίος παρουσιάζονται τα φιλοσοφικά αυτά επιχειρήματα. Στόχος είναι να καταδειχθεί η λογική τους διασύνδεση, με τη μέθοδο "Αρχέλογος", μια μέθοδο ηλεκτρονικής αναπαράστασης φιλοσοφικών επιχειρημάτων, σύμφωνα με την οποία το κύριο συμπέρασμα ενός φιλοσοφικού επιχειρήματος τίθεται στην αρχή και ακολουθούν καθ' υπόταξη οι προκείμενες που υποστηρίζουν άμεσα το κύριο συμπέρασμα. Με τον τρόπο αυτό αναπαρίστανται όλα τα υπο-επιχειρήματα ενός φιλοσοφικού επιχειρήματος μέχρι τις πιο βασικές του προκείμενες. Η βάση θα περιλαμβάνει επιπλέον στοιχεία για την ερμηνευτική παράδοση των κειμένων.
Το κάθε κείμενο χωρίζεται σε επιμέρους ενότητες, οι οποίες περιλαμβάνουν μια σύντομη περίληψη, τα φιλοσοφικά επιχειρήματα σε επίπεδα, συνδέσμους προς το πρωτότυπο κείμενο (εφόσον διατίθεται) και αγγλικές μεταφράσεις, υπομνηματισμό και σχολιασμό καθώς και εναλλακτικές ερμηνείες.
❐Το πρόγραμμα "Αρχέλογος" αποτελεί τη βάση και μιας σειράς άλλων προγραμμάτων που αναπτύσσει η ομάδα, για τα οποία ο επισκέπτης θα βρει επίσης πληροφορίες στον δικτυακό τόπο, όπως το πρόγραμμα "Elenchos" με θέμα τη φιλοσοφική συζήτηση γύρω από τη δημοκρατία και την κρατική εξουσία, το πρόγραμμα "Gnosiogenesis" που αποσκοπεί στη δημιουργία μιας πρωτοποριακής βάσης δεδομένων γνωστικής φιλοσοφίας, το πρόγραμμα "Technosophia" για τη δημιουργία μιας διαδραστικής πολυμεσικής παρουσίασης της αισθητικής φιλοσοφίας του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη, το πρόγραμμα "Socrates" για την παρουσίαση της σωκρατικής σκέψης και το πρόγραμμα "Zeno", μια πολυμεσική εφαρμογή γύρω από το έργο του Ζήνωνα του Κιτιέα.
❐Για το πρόγραμμα "Zeno" βλ. την καταγραφή "ΑΕ ΓΛΩΣΣΑ-ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ": "Συγγραφείς και Γραμματειακά γένη/είδη": "ZENO OF CITIUM".
❐Η ερευνητική ομάδα σε συνεργασία με Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς έχει αναπτύξει και το εκπαιδευτικό λογισμικό Λογανάλυση, βλ. την καταγραφή στην ενότητα "ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ": "Εκπαιδευτικά λογισμικά".
BBC SCHOOLS - ANCIENT GREECE
http://www.bbc.co.uk/schools/ancientgreece/
Κατάταξη: Εκπαιδευτικός δικτυακός τόπος
Δημιουργός: BBC (Produced by Brendan Lancaster, Editor: Gordon Lamont)
Χρήστες-Αποδέκτες: Εκπαιδευτικοί, Μαθητές
Γλώσσα: Αγγλική
Χρόνος δημιουργίας: Δεν δηλώνεται
Τελευταία ανανέωση: Δεν δηλώνεται
Πρόσβαση: Ελεύθερη
Εκπαιδευτικός δικτυακός τόπος της βρετανικής δημόσιας τηλεόρασης αφιερωμένος στην αρχαία Ελλάδα, με πλούσιο υλικό, για μαθητές κυρίως δημοτικού και γυμνασίου. Η πλοήγηση πραγματοποιείται με βάση τρεις αρχαίες ελληνικές πόλεις (Αθήνα, Ολυμπία, Κόρινθος), των οποίων η ζωή και ο πολιτισμός παρουσιάζονται με σύντομα σημειώματα, εικονογραφημένους διαλόγους και χάρτες. Σε κάθε μία από τις ενότητες αυτές υπάρχουν ερωτήσεις που καθοδηγούν τους μαθητές στην έρευνά τους καθώς και σύνδεσμοι με την ενότητα "Resources", όπου συγκεντρώνονται αρχαίες πηγές σε μετάφραση, μια συλλογή χαρτών και εικόνων, ηχητικά αποσπάσματα από παράσταση τραγωδίας, αποσπάσματα αρχαίας ελληνικής μουσικής, προτάσεις εργασίας και τρεις εικονογραφημένες ιστορίες: "Ολυμπιακοί αγώνες", "Αθήνα ξανασκέψου το" και "Το ελληνικό θέατρο".
❐Περιλαμβάνονται, επίσης, συνοπτικό χρονολόγιο και βασικό γλωσσάρι για όρους και κύρια ονόματα.
THE CLASSICS PAGES
http://www.users.globalnet.co.uk/~loxias/oldindex.htm
Κατάταξη: Κόμβος αρχαιογνωσίας
Δημιουργός: Andrew Wilson
Χρήστες-Αποδέκτες: Εκπαιδευτικοί, Φοιτητές, Το ευρύ κοινό
Γλώσσα: Αγγλική
Χρόνος Δημιουργίας: 1994
Τελευταία ανανέωση: Δεν δηλώνεται
Πρόσβαση: Ελεύθερη
Προσωπικός δικτυακός κόμβος, που συγκεντρώνει πληροφορίες, εισαγωγικά κείμενα και συνδέσμους για τη φιλοσοφία (έναν οδηγό ανάγνωσης για την πλατωνική Πολιτεία), την τέχνη και τη διδακτική των κλασικών γραμμάτων, ένα σύντομο οδηγό για επιλεγμένα πρόσωπα της ελληνικής μυθολογίας, μεταφράσεις κειμένων της αρχαίας ελληνικής και λατινικής γραμματείας, θέματα κοινωνίας και πολιτισμού (τα συμπόσια, η θέση των γυναικών, η ναυτιλία, οι ολυμπιακοί αγώνες κλπ.), αλλά και οδηγό για την ανάγνωση του μεταφρασμένου στα αρχαία ελληνικά πρώτου βιβλίου της σειράς Χάρι Πότερ.
❐Στην ενότητα "Αρχαιολογία" περιλαμβάνονται: διαδραστικός χάρτης της αρχαίας αθηναϊκής αγοράς, συλλογή φωτογραφιών ελληνικών αρχαιολογικών χώρων, σύντομα σημειώματα με συνοδευτικές φωτογραφίες και συνδέσμους για τη Νεμέα, τη Σπάρτη, τα μαντεία και την Ολυμπία.
CLEOPATRA. A MULTIMEDIA GUIDE TO THE ANCIENT WORLD
http://www.artic.edu/cleo/index.html
Κατάταξη: Πολυμεσική ψηφιακή έκθεση για τον αρχαίο κόσμο
Δημιουργός: The Art Institute of Chicago
Χρήστες-Αποδέκτες: Φοιτητές, Εκπαιδευτικοί, Μαθητές, Το ευρύ κοινό
Γλώσσα: Αγγλική
Χρόνος δημιουργίας: 2000
Τελευταία ανανέωση: Δεν δηλώνεται
Πρόσβαση: Ελεύθερη
Το Ινστιτούτο Τέχνης στο Σικάγο δημιούργησε μια ψηφιακή έκθεση αφιερωμένη στον αρχαίο αιγυπτιακό, ελληνικό και ρωμαϊκό πολιτισμό (μεταξύ 3.100 π.Χ. και 600 π.Χ.). Η ψηφιακή έκθεση είναι οργανωμένη με άξονα αντικείμενα τέχνης, έξι για κάθε πολιτισμό, που συνοδεύονται από σύντομες περιγραφές αλλά και σχετικά εκπαιδευτικά βίντεο. Με τον τρόπο αυτό το αντικείμενο τέχνης γίνεται αφορμή γνωριμίας του πολιτισμού και της κοινωνίας. Ο δικτυακός τόπος παρέχει επιπλέον εναλλακτικούς τρόπους πλοήγησης, είτε ανά περιοχή μέσω δυναμικών χαρτών είτε χρονολογικά μέσω της χρονογραμμής (στην οποία παρουσιάζεται συγκριτικά η εξέλιξη των τριών πολιτισμών με άξονα την τέχνη τους). Επιπλέον, η πολυμεσική παρουσίαση συνοδεύεται και από ένα βασικό γλωσσάρι με δυνατότητα αλφαβητικής αναζήτησης και με ενδεικτικό ηχητικό υλικό (για την αρχαία προφορά).
❐Ο/Η εκπαιδευτικός διαθέτει επίσης σχέδια μαθήματος που αξιοποιούν το ψηφιακό υλικό, διαβαθμισμένα (για ηλικίες από 4 έως 12 ετών, αν και μπορούν να προσαρμοστούν και για μεγαλύτερες τάξεις) και ταξινομημένα θεματικά, ανά διδακτικό αντικείμενο (π.χ. γεωγραφία, γλώσσα, κλπ.), το οποίο όμως προσεγγίζουν μέσα από διαθεματικές δραστηριότητες.
❐Απαιτείται η εγκατάσταση του QuickTime για το ηχητικό υλικό και τα εκπαιδευτικά βίντεο.
EXPLORING ANCIENT WORLD CULTURES
Κατάταξη: Εκπαιδευτικός αρχαιογνωστικός δικτυακός τόπος
Δημιουργός: Anthony F. Beavers (Department of Philosophy and Religion, University of Evansville)
Χρήστες-Αποδέκτες: Φοιτητές, Εκπαιδευτικοί, Το ευρύ κοινό
Γλώσσα: Αγγλική
Χρόνος δημιουργίας: 1997
Τελευταία ανανέωση: Δεν δηλώνεται
Πρόσβαση: Ελεύθερη
Απευθύνεται σε πρωτοετείς φοιτητές και έχει σχεδιαστεί ως μια συνοπτική εισαγωγή στους αρχαίους πολιτισμούς. Συγκεκριμένα ο επισκέπτης θα βρει εισαγωγικά σημειώματα για τον πολιτισμό της Εγγύς Ανατολής, της Ινδίας, της Μεσοποταμίας, της Αιγύπτου, της Κίνας, της αρχαίας Ελλάδας, της Ρώμης καθώς και για τις πρώιμες ισλαμικές και μεσαιωνικές χριστιανικές κοινωνίες. Τα εισαγωγικά σημειώματα συνοδεύονται από εικονογραφικό υλικό και συνδέσμους με σχετικά άρθρα-μελέτες, αλλά και από πρωτογενείς πηγές σε αγγλική μετάφραση.
❐Ιδιαίτερα χρήσιμος είναι ο κατάλογος συνδέσμων με εικονογραφικό υλικό και εξωτερικούς δικτυακούς τόπους που συνοδεύει κάθε θεματική ενότητα.
THE GREEKS: CRUCIBLE OF CIVILIZATON
http://www.pbs.org/empires/thegreeks/
Κατάταξη: Εκπαιδευτικός δικτυακός τόπος
Δημιουργός: Nick Bartel (Public Broadcasting Service, ΗΠΑ)
Χρήστες-Αποδέκτες: Εκπαιδευτικοί, Φοιτητές, Μαθητές, Το ευρύ κοινό
Γλώσσα: Αγγλική
Χρόνος δημιουργίας: Δεν δηλώνεται
Τελευταία ανανέωση: Δεν δηλώνεται
Πρόσβαση: Ελεύθερη
Δικτυακός τόπος που αξιοποιεί για εκπαιδευτικούς σκοπούς υλικό από το τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ "The Greeks: Crucible of Civilization" για την αρχαία Ελλάδα. Περιλαμβάνει χρονολόγιο της ελληνικής ιστορίας με επιμέρους ενότητες για σημαντικά γεγονότα, προσωπογραφίες των σημαντικότερων ιστορικών προσώπων και μια τρισδιάστατη αναπαράσταση της Ακρόπολης.
❐Στην ενότητα "The Greeks Interactive" περιλαμβάνονται 3 υπο-ενότητες με πολυμεσικό διαδραστικό υλικό: ένας χάρτης της αρχαίας Αθήνας, ένα παιχνίδι για τη ζωή στην αρχαία Αθήνα και μια εφαρμογή διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής γραφής και προφοράς (για αγγλόφωνους μαθητές).
❐Επιπλέον, έχουν αναπτυχθεί μια σειρά από σενάρια και προτάσεις διδασκαλίας που αξιοποιούν τον δικτυακό τόπο, το ντοκιμαντέρ και άλλες δικτυακές πηγές.
HOMERICA
http://w3.u-grenoble3.fr/homerica/
Βλ. την καταγραφή στην ενότητα "ΑΕ ΓΛΩΣΣΑ-ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ": "Συγγραφείς-Γένη/είδη".
ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
Κατάταξη: Δικτυακός τόπος του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού
Δημιουργός: Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού
Χρήστες-Αποδέκτες: Εκπαιδευτικοί, Το ευρύ κοινό
Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική
Χρόνος δημιουργίας: Δεν δηλώνεται
Τελευταία ανανέωση: Δεν δηλώνεται
Πρόσβαση: Ελεύθερη
Παρουσιάζει τις δραστηριότητες, τα προγράμματα και τις ψηφιακές παραγωγές (ντοκιμαντέρ, εκπαιδευτικά λογισμικά, εφαρμογές πολυμέσων και εικονικής πραγματικότητας) του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού και του πολιτιστικού κέντρου "Ελληνικός Κόσμος". Παρέχει πλούσιο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό σε θεματικές ενότητες και σε επιμέρους δικτυακούς κόμβους.
❐Αρχαιογνωστικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εξής ψηφιακοί φάκελοι από την ενότητα "Ιστορικοί κόμβοι": "Οι ολυμπιακοί αγώνες διαμέσου των αιώνων", "Το θέατρο στο Ασκληπιείο της Επιδαύρου", "Διαδρομές στην αρχαία Μίλητο", "Διαδρομές στην αρχαία Ολυμπία", "Αλέξανδρος", "Ησίοδος", "Αντωνίου Πολέμωνος Σοφιστού Συγγραφή", "Νεολιθική εποχή", "Αιγαίο και Αίγυπτος", "Μια μέρα στα αθηναϊκά δικαστήρια", "Βουλευτήριο. Φυτώριο ενός θεσμού". Η κάθε ενότητα περιλαμβάνει εισαγωγικά σημειώματα (σε απλή και κατανοητή γλώσσα), εικονικές περιηγήσεις, διαδραστικούς χάρτες, πολυμεσικό υλικό ή/και ολοκληρωμένες παιδαγωγικές αλληγορίες. Επιπλέον, το ΙΜΕ έχει αναπτύξει ψηφιακό υλικό με θέμα "Η αρχαία αγορά της Αθήνας", που περιλαμβάνει χάρτη, ιστορικά στοιχεία, αρχαιολογικές πληροφορίες, σχέδια, φωτογραφίες καθώς και εικόνες από τα τρισδιάστατα μοντέλα κ.ά. που συνοδεύουν την επιτόπια διαδραστική εικονική περιήγηση που προσφέρεται στους επισκέπτες του πολιτιστικού κέντρου. Επιπλέον, με την αξιοποίηση του λογισμικού google earth, ο χρήστης μπορεί να περιηγηθεί τρισδιάστατα από τον προσωπικό του υπολογιστή στην αρχαία αγορά 3 διαφορετικών περιοδών: Η αρχαία αγορά των Αθηνών στο Google Earth.
❐Ειδικά για την ιστορία και τον πολιτισμό της Μικράς Ασίας, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει την "Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού" και την "Πύλη για τη Μικρά Ασία".
❐Η "Πολιτιστική Πύλη του Αρχιπελάγους του Αιγαίου" έχει τη μορφή ηλεκτρονικής εγκυκλοπαίδειας και είναι αφιερωμένη στην ιστορία και τον πολιτισμό του Αιγαίου από την προϊστορία μέχρι σήμερα.
❐Για τον ιστορικό κόμβο "Ελληνική ιστορία" βλ. την καταγραφή στην ενότητα "ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΣΙΑ": "Ιστορία-Γεωγραφία".
LE MUSEE VIVANT DE L'ANTIQUITE
http://www.ac-versailles.fr/pedagogi/anti/default.htm
Κατάταξη: Εκπαιδευτικός δικτυακός τόπος
Δημιουργός: Jacques Taravella
Χρήστες-Αποδέκτες: Μελετητές-Ερευνητές, Εκπαιδευτικοί, Μαθητές
Γλώσσα: Γαλλική
Χρόνος δημιουργίας: Δεν δηλώνεται
Τελευταία ανανέωση: Δεν δηλώνεται
Πρόσβαση: Ελεύθερη
Δημιουργήθηκε από ομάδα καθηγητών για την υποστήριξη της διδασκαλίας των κλασικών γλωσσών στη γαλλική δευτεροβάθμια εκπαίδευση και στοχεύει στον εμπλουτισμό της παραδοσιακής διδασκαλίας με στοιχεία πολυμεσικού εποπτικού υλικού. Διακρίνεται σε τρεις ενότητες: "Μύθοι και Μυθολογία" (βασικές αρχαιοελληνικές θεότητες και μυθικές αφηγήσεις)· "Η ζωή εντός και εκτός της πόλης" (θέματα καθημερινής ζωής, στρατιωτικής οργάνωσης, οικονομίας, θρησκείας, πολιτισμού κλπ.)· "Γλωσσική εξάσκηση" (ζητήματα λεξιλογίου και ορθογραφίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας).
MUSAGORA.LANGUES ET CIVILISATIONS GRECQUES ET LATINES
http://www.musagora.education.fr/
Κατάταξη: Εκπαιδευτικός δικτυακός τόπος
Δημιουργός: SCEREN-CNDP (υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας της Γαλλίας)
Χρήστες-Αποδέκτες: Εκπαιδευτικοί, Μαθητές
Γλώσσα: Γαλλική, Αγγλική, Ελληνική
Χρόνος δημιουργίας: 1η έκδοση 2000 / 2η έκδοση 2007
Τελευταία ανανέωση: Ιούλιος 2008
Πρόσβαση: Ελεύθερη
Δημιουργήθηκε από τη σύμπραξη εκπαιδευτικών θεσμών της Γαλλίας υπό την αιγίδα του γαλλικού Υπουργείου Παιδείας και στοχεύει στη συγκέντρωση πολυμεσικού υλικού και την αξιοποίηση των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας κατά τη διδασκαλία. Υπάρχουν οι εξής θεματικοί φάκελοι: "Ευρώπη" (γαλλικά και αγγλικά), "Θρησκείες της Ανατολής στην αρχαία Ρώμη" (γαλλικά), "Αμαζόνες" (γαλλικά), "Ο μύθος της Εποχής του Χρυσού" (γαλλικά), "Τα επτά θαύματα του κόσμου" (γαλλικά), "Οι Μούσες" (γαλλικά, αγγλικά και ελληνικά), "Ολυμπιακοί αγώνες" (γαλλικά), "Διόνυσος" (γαλλικά, αγγλικά), "Η έννοια του πολίτη στην Αθήνα" (γαλλικά), "Ο Αύγουστος και ο Βωμός της Ειρήνης" (γαλλικά, αγγλικά). Κάθε θεματικός φάκελος περιλαμβάνει εισαγωγικά σημειώματα, εικονογραφικό υλικό, χάρτες, αρχαίες ελληνικές πηγές στο πρωτότυπο και σε μετάφραση, βιβλιογραφία και δικτυογραφία.
❐Τα "Tαξιδιωτικά Hμερολόγια" επιτρέπουν την ψηφιακή περιήγηση σε τόπους της αρχαιότητας.
❐Παρέχεται πρόσβαση στο ηλεκτρονικό διαδραστικό εγχειρίδιο για τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας: Hellenis'TIC.
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ
http://repository.acropolis-education.gr/acr_edu/
Κατάταξη: Ψηφιακή συλλογή τεκμηρίων
Δημιουργός: Το Αποθετήριο Εκπαιδευτικού Περιεχομένου για την Ακρόπολη αναπτύσσεται στο πλαίσιο της πράξης "Εθνικό Πληροφοριακό Σύστημα Έρευνας και Τεχνολογίας/Κοινωνικά Δίκτυα – Περιεχόμενο Παραγόμενο από Χρήστες" που υλοποιείται από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης. Η πράξη εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα "Ψηφιακή Σύγκλιση" του ΕΣΠΑ (με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης).
Χρήστες-Αποδέκτες: Μελετητές-Ερευνητές, Εκπαιδευτικοί
Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική
Χρόνος δημιουργίας: Δεν δηλώνεται
Τελευταία ανανέωση: Δεν δηλώνεται
Πρόσβαση: Ελεύθερη
Το αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη ενσωματώνει υλικό του Τομέα Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης και υποστηρίζει με δυναμικό τρόπο την αναπαράσταση και ερμηνεία του παρελθόντος. Εκπαιδευτικοί, μαθητές και οικογένειες μπορούν να πλοηγηθούν στο αποθετήριο και να εμπλουτίσουν τόσο το μάθημα στο σχολείο όσο και την επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο και στο μουσείο Ακρόπολης.
ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΣΠΗΛΙΑΣ ΤΗΣ ΔΡΑΚΑΙΝΑΣ
Κατάταξη:
Δημιουργός: © 2009-2013 ΣΠΗΛΑΙΟ ΔΡΑΚΑΙΝΑ – ΥΠΑΙΘΠΑ
Χρήστες-Αποδέκτες: Μελετητές-Ερευνητές, Εκπαιδευτικοί
Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική
Χρόνος δημιουργίας: 2009
Τελευταία ανανέωση: 2013
Πρόσβαση: Ελεύθερη
Ο δικτυακός τόπος αφιερωμένος στην ανασκαφή της σπηλιάς της Δράκαινας στην Κεφαλλονιά, περιλαμβάνει ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον με παρουσιάσεις, υλικό για τον εκπαιδευτικό, κόμικ και παιχνίδια.
Αν και δεν ανήκει στον τομέα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, το παρουσιάζουμε εδώ καθώς η προϊστορική αρχαιολογία στην Ελλάδα είναι ένας αγνοημένος τομέας, με ενδιαφέρον ωστόσο για την εκπαίδευση.
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
http://www.ysma.gr
Για τις εκπαιδευτικές ψηφιακές εφαρμογές της ΥΣΜΑ βλ. την καταγραφή στην ενότητα "ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΣΙΑ": "Αρχαιολογία - Τέχνη".
VROMA: A VIRTUAL COMMUNITY FOR TEACHING AND LEARNING CLASSICS
Κατάταξη: Δικτυακός τόπος και εκπαιδευτικό συνεργατικό περιβάλλον για τη διδασκαλία της λατινικής γλώσσας και ιστορίας
Δημιουργός:Barbara F. McManus (The College of New Rochelle) και Suzanne Bonefas (Rhodes College)
Χρήστες-Αποδέκτες: Φοιτητές, Εκπαιδευτικοί, Μαθητές, Το ευρύ κοινό
Γλώσσα: Αγγλική, Λατινική
Χρόνος δημιουργίας: Σεπτέμβριος 1997
Τελευταία ανανέωση: 2008
Πρόσβαση: Ελεύθερη (απαιτείται εγγραφή log in για την είσοδο στην εικονική περιήγηση, επιτρέπεται όμως και η είσοδος ως επισκέπτης, χωρίς εγγραφή)
Δικτυακή κοινότητα για τη διδασκαλία και εκμάθηση της λατινικής γλώσσας και του ρωμαϊκού πολιτισμού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που διακρίνεται σε δύο επιμέρους ενότητες: ένα εικονικό συνεργατικό περιβάλλον μάθησης στην πλατφόρμα ΜΟΟ (multi-user object-oriented database) και μια συλλογή ψηφιακών πηγών (κυρίως εικόνων) και διδακτικού υλικού. Η μαθησιακή διαδικασία βασίζεται σε μια εφαρμογή εικονικής περιήγησης στη Ρώμη του 150 μ.Χ., όπου μαθητές και καθηγητές μπορούν να γνωρίσουν τα μνημεία και την τέχνη της και να συζητήσουν με άλλους επισκέπτες στα αγγλικά ή λατινικά. Ενθαρρύνεται έτσι η χρήση των λατινικών σε πραγματικές περιστάσεις επικοινωνίας, καθώς και η βιωματική γνωριμία με τη ρωμαϊκή ιστορία και αρχαιολογία. Αν και δεν πρόκειται για εικονικό κόσμο (ρεαλιστικό τρισδιάστατο περιβάλλον), καθώς η περιήγηση γίνεται μέσω στατικών φωτογραφιών των 10.000 περίπου μαθησιακών αντικειμένων (που συνοδεύονται από πληροφορίες και προτάσεις για μεταπήδηση στο επόμενο ή αλλαγή κατεύθυνσης κλπ.), παρέχεται η δυνατότητα δημιουργίας εικονικής τάξης σε ένα συνεργατικό περιβάλλον, χωρίς να απαιτούνται εξελιγμένα υπολογιστικά συστήματα. Στην ενότητα "Teaching" ο/η εκπαιδευτικός θα βρει μια σειρά από διδακτικές προτάσεις για αξιοποίηση του περιβάλλοντος (κυνήγι θησαυρού κ.ά.).
❐Ο δικτυακός τόπος συγκεντρώνει επίσης μια ποικιλία ψηφιακών πηγών (εκτενείς συλλογές κειμένων, σχολίων, χαρτών, εικόνων κ.ά.). Ενδιαφέρον παρουσιάζει η συλλογή εικόνων του δικτυακού τόπου στην ενότητα "Images", με δυνατότητα αναζήτησης σε βάση δεδομένων. Ιδιαίτερα χρήσιμο είναι και το εκπαιδευτικό υλικό που έχει παραχθεί από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς για τη διδασκαλία των κλασικών γλωσσών, στο οποίο περιλαμβάνονται ψηφιοποιημένα πρωτότυπα κείμενα κα μεταφράσεις, εικονογραφικό υλικό, γλωσσικές ασκήσεις και το εγχειρίδιο διδασκαλίας αρχαίων ελληνικών "Thrasymachus". Τέλος, συγκεντρώνονται επιπλέον σύνδεσμοι σε εξωτερικούς δικτυακούς τόπους, αξιοποιήσιμοι στη διδασκαλία και την εκπαίδευση.