Απ' αρχής μέχρι τέλους της σπουδής μας μάς κυριεύει η γραμματική, αρχίζοντες χωρίς να την εννοώμεν και τελευτώντες χωρίς να την μάθωμεν… Μόλις αρχίσει να αναγινώσκη ο μαθητής, αρχίζει της γραμματικής το παπαγάλισμα· γραμματικήν ψιττακίζει εις τα Ελληνικά Σχολεία· γραμματικήν εις τα Γυμνάσια…Και εις αυτό το Πανεπιστήμιον με την γραμματικήν ξεδιψά, μη δυνηθείς να την χορτάση εις τα κατώτερα σχολεία· φόβος δε και τρόμος και μωρός σεβασμός της γραμματικής τον κυριεύει καθ' όλην του την ζωήν αποτρέπων αυτόν από την πράξιν και αφήνων αυτόν εις την σπουδήν παντοτινά νήπιον
(Φατσέας 1856, 7).