ΓΝΩΣΙΟΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΡΩΤΑΓΟΡΑ


«Ο μεγάλος λόγος στον Πρωταγόρα εκφράζει την πίστη του Σοφιστή - που αντανακλάται και στον Θεαίτητο - στο ευεργετικό κοινωνικοποιητικό αποτέλεσμα της ζωής της "πόλεως" και της δημοκρατικής πολιτικής δραστηριότητας. Η θεωρία του ανθρώπου ως μέτρου θεωρεί την εμπειρία και την αντιληπτικότητα του συνηθισμένου ανθρώπου ως τη λυδία λίθο των κοινωνικών αρετών. Το μέτρο του Πρωταγόρα είναι ο άνθρωπος που παρατηρεί τον γείτονά του και, ως ανθρώπινο ον, δρα επί των άλλων και δέχεται τη δράση τους, με όλα όσα σημαίνουν τα παραπάνω. Σε μια δημοκρατία, επιστημολογία και πολιτική ηθική συμπίπτουν. Η πρωταγόρεια θεωρία δέχεται την κρίση των συνηθισμένων ανθρώπων και τον συλλογικό, κριτικό έπαινο της γνώμης των ανθρώπων»

C. Farrar, Οι αρχές της δημοκρατικής σκέψης στην κλασική Αθήνα, μτφ. Α.Η. Σακελλαρίου, Παπαδήμας, Αθήνα 1991, σ.118· γενικότερα για τον Πρωταγόρα ως θεωρητικό της δημοκρατίας βλ. σ.81-146.