Τι μάθαμε
- Τα κείμενα μπορεί να είναι ποικίλης έκτασης, ακόμη και μονολεκτικά.
- Τα κείμενα δεν είναι απαραίτητο να ακολουθούν τους κανόνες της ορθογραφίας.
- Ένα κείμενο μπορεί να παράγεται από περισσότερους του ενός ανθρώπους.
- Τα κείμενα ταξινομούνται ανάλογα με το μέσο παραγωγής και πρόσληψής τους σε προφορικά, γραπτά και ηλεκτρονικά.
- Τα κείμενα εξυπηρετούν συγκεκριμένους επικοινωνιακούς στόχους, επιτελούν δηλαδή συγκεκριμένες επικοινωνιακές λειτουργίες στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων.
- Το αν ένα απόσπασμα λόγου έχει νόημα, άρα αποτελεί κείμενο, δεν προκύπτει αποκλειστικά από τις λέξεις ή τα εκφωνήματα που το αποτελούν.
- Για την παραγωγή νοήματος (θα πρέπει να) λαμβάνουμε πάντα υπόψη μας το περικείμενο στο οποίο παράγεται και ερμηνεύεται το απόσπασμα αυτό.
- Το περικείμενο μας παρέχει σημαντικές πληροφορίες για την επεξεργασία του κειμένου που μας ενδιαφέρει, αλλά και για το κειμενικό είδος στο οποίο το κείμενο ανήκει (π.χ. σχολική έκθεση ή υπερρεαλιστικό ποίημα στο παράδειγμα 5).
Για να το πούμε και αλλιώς:
[Τ]ο κείμενο αποτελεί πάντοτε το γλωσσικό αποτύπωμα μιας ευρύτερης επικοινωνιακής πράξης, ένα ίχνος του τι συνέβη ανάμεσα σε έναν ή περισσότερους δημιουργούς του λόγου και έναν ή περισσότερους αποδέκτες.
(Γούτσος 2012, 77)