Η γλώσσα είναι μέσο για τη σκέψη, μας λέει ο ορισμός. Είναι σαφές ότι η γλώσσα, ως μέρος της νόησης, καθορίζεται και επηρεάζεται από αυτήν. Είναι όμως μονόδρομος αυτή η σχέση;
Η γλώσσα είναι απλώς «αγωγός» και έκφραση της σκέψης, εξυπηρετώντας την επικοινωνία, ή είναι η γλώσσα πραγματικό μέσο για τη σκέψη, επηρεάζοντας (και ίσως καθορίζοντας) τον τρόπο που σκεφτόμαστε
; Οι απόψεις διίστανται και γλωσσολόγοι και φιλόσοφοι της γλώσσας έχουν δώσει κατά καιρούς πολύ διαφορετικές απαντήσεις. Μερικά από τα θέματα που έχουν απασχολήσει στο πλαίσιο αυτό τη γλωσσολογία είναι και τα εξής:
Σκεφτόμαστε διαφορετικάανάλογαμε τησυγκεκριμένη γλώσσα που μιλάμε και τον τρόπο που τη χρησιμοποιούμε; Αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά τα χρώματα τα αντικείμενα, τα γεγονότα, τον χρόνο, τον χώρο ανάλογα με τη μητρική μας γλώσσα;
Μεσολαβεί η γλώσσα στην ανάπτυξη της ανθρώπινης νoημοσύνης;
Ποιος ο ρόλος της γλώσσας στην ανάπτυξη της σκέψης στα παιδιά; Οι έννοιες αναπτύσσονται μέσω των λέξεων ή ανεξάρτητα από αυτές; Η ανάπτυξη των εννοιών επιταχύνεται από τη μάθηση λέξεων;
Τί συμβαίνει με τις νοητικές ικανότητες ατόμων με παθολογίες που επηρεάζουν τη γλώσσα, όπως οι κωφοί ή οι αφασικοί, οι οποίοι έχουν χάσει σε διαφορετικό βαθμό την ικανότητά τους να μιλούν λόγω εγκεφαλικής βλάβης;
Σκέφτονται τα ζώα που δεν μπορούν να επικοινωνήσουν γλωσσικά;Πόσο διαφορετικά σκέφτονται τα «εκπολιτισμένα» ζώα που έχουν αποκτήσει κάποιες ικανότητες επικοινωνίας;