4. Τι είναι το μοντέλο των πολυγραμματισμών;
πολυγραμματισμών αποσκοπεί και αυτό στον κριτικό γραμματισμό των μαθητών/τριών. Το μοντέλο αυτό θέλει να εξοικειώσει τους/τις μαθητές/τριες με την επεξεργασία διαφόρων κειμενικών ειδών στις σύγχρονες πολύγλωσσες και πολυπολιτισμικές κοινωνίες. Πιο συγκεκριμένα, η γλωσσική διδασκαλία σύμφωνα με το μοντέλο αυτό περιλαμβάνει τέσσερα στάδια: - την τοποθετημένη πρακτική,κατά την οποία συλλέγονται κείμενα από την καθημερινή πραγματικότητα των μαθητών/τριών, μαζί με τις πληροφορίες που συνοδεύουν τη χρήση, την προέλευσή τους, όσους/ες συμμετέχουν στην παραγωγή και την επεξεργασία τους·
- την ανοικτή διδασκαλία, κατά την οποία ο/η εκπαιδευτικός, χωρίς να χρησιμοποιεί δυσνόητη και περίπλοκη ορολογία, επεξεργάζεται με τους/ις μαθητές/τριες στην τάξη ποια γλωσσικά στοιχεία συμβάλλουν στην οργάνωση, τη σύσταση και την κατανόηση των κειμένων, και πώς·
- την κριτική πλαισίωση, όπου εκπαιδευτικός και μαθητές/τριες επεξεργάζονται από κοινού τις στάσεις και τις αξιολογήσεις που περιέχονται στα κείμενα και τους στόχους που αυτά εξυπηρετούν στο περιβάλλον στο οποίο παράγονται και γίνονται κατανοητά·
- τη μετασχηματισμένη πρακτική, η οποία οδηγεί τους/τις μαθητές/τριες να προσαρμόσουν την οργάνωση και το περιεχόμενο ενός κειμένου ώστε να ικανοποιεί διαφορετικές περιστάσεις και ανάγκες – ουσιαστικά να παραγάγουν ένα διαφορετικό κειμενικό είδος που θα χρησιμοποιούνταν σε άλλο περιβάλλον, αλλά θα αφορούσε το ίδιο ή παρόμοιο θέμα και θα μετέφερε παρόμοιες πληροφορίες.