3. Τι συμβαίνει όταν δεν έχουμε επαρκείς πληροφορίες για το περικείμενο;
Καταλαβαίνουμε ότι είναι ανεπαρκείς οι πληροφορίες για το περικείμενο οι οποίες περιλαμβάνονται στο μήνυμά μας, όταν δεν μπορούμε να καταλάβουμε πλήρως το μήνυμα αυτό
. Ας δούμε το ακόλουθο παράδειγμα:
Τέσσερις συμφοιτήτριες βγαίνουν από το αμφιθέατρο και αποφασίζουν να βρεθούν το απόγευμα για καφέ. Μία από αυτές λέει:
«Οπότε τα λέμε στο γνωστό μέρος τη συνηθισμένη ώρα».
Ας εξετάσουμε αυτό το απόσπασμα λόγου σε δύο διαφορετικά περικείμενα:
Αν όντως αυτές οι ομιλήτριες γνωρίζονται καιρό μεταξύ τους και έχουν ορίσει ένα μέρος όπου συναντιούνται συνήθως για καφέ (το «γνωστό μέρος», π.χ. μια καφετέρια που είναι το στέκι τους) μια συγκεκριμένη ώρα της μέρας (τη «συνηθισμένη ώρα», π.χ. στις 6 το απόγευμα), τότε το περικείμενο είναι κοινό για όλες και όλες καταλαβαίνουν πού πρέπει να πάνε και πότε.
Αν υποθέσουμε όμως ότι μία από αυτές είναι νέα στην παρέα και δεν έχει ξαναπάει για καφέ με τις υπόλοιπες τρεις, τότε οι φράσεις «στο γνωστό μέρος» και «τη συνηθισμένη ώρα» δεν σημαίνουν γι’ αυτή ό,τι και για τις άλλες. Καταλαβαίνει ότι μάλλον υπάρχει μια καφετέρια που αποτελεί συνήθη τόπο συνάντησης κάποια στιγμή της μέρας αλλά, για να φτάσει η ίδια εκεί και μάλιστα τη σωστή ώρα, θα χρειαστεί να ζητήσει διευκρινίσεις από τις καινούργιες φίλες της. Άρα, στην περίπτωση αυτή, οι συνομιλήτριεςδεν μοιράζονται ακριβώς το ίδιο περικείμενο, ώστε να ερμηνεύσουν όλες με τον ίδιο τρόπο το μήνυμα αυτό.