3. Πώς και γιατί μαθαίνουμε τα επίπεδα ύφους;
Σχετικά με το πώς μαθαίνουμε ποιο επίπεδο ταιριάζει με ποια περίσταση, θα πρέπει να θυμόμαστε τα εξής:
- Δεν γνωρίζουμε όλοι/ες μας όλα τα επίπεδα ύφους της γλώσσας μας και όσα γνωρίζουμε δεν τα γνωρίζουμε όλα στον ίδιο βαθμό.
- Η εμπειρία μας και η γλωσσική διδασκαλία μάς βοηθούν να μάθουμε ότι ορισμένες γλωσσικές επιλογές είναι «κατάλληλες» ώστε να πετύχουμε τους στόχους μας σε κάθε επικοινωνιακή περίσταση. Με άλλα λόγια, με ορισμένα από αυτά ερχόμαστε σε επαφή κατά τη διάρκεια της κοινωνικοποίησής μας σε μια κοινότητα (π.χ. τα επίπεδα ύφους που χρησιμοποιούμε σε προφορικές ή ηλεκτρονικές συνομιλίες με οικεία πρόσωπα), ενώ για άλλα απαιτείται ακόμη πιο εξειδικευμένη και ενδεχομένως μακρόχρονη εκπαίδευση και εξάσκηση ώστε να τα κατακτήσουμε σε επαρκή βαθμό (π.χ. ιατρικό, νομικό, θρησκευτικό επίπεδο ύφους).
- Η γνώση τελικά ενός συγκεκριμένου επιπέδου ύφους μάς παρέχει πρόσβαση στη δραστηριότητα στην οποία αυτό χρησιμοποιείται· άρα ουσιαστικά η γνώση των επιπέδων ύφους μάς εντάσσει σε διάφορες κοινωνικές ομάδες, τα μέλη των οποίων συμμετέχουν στις αντίστοιχες δραστηριότητες.