Οι
παρακάτω προτάσεις είναι όλες αμφίσημες. Για την κάθε μία από αυτές δώστε δύο
παραφράσεις που εκφράζουν τις διαφορετικές σημασίες.
α. Οι μάρτυρες
πρέπει να αντιμετωπίζονται με σεβασμό.
_____________________________________________
_____________________________________________
β. Πουλάνε
πορτοκάλια από την Κρήτη.
______________________________________________
______________________________________________
γ. Ό,τι και να γίνει, θα έρχομαι από πίσω σου.
______________________________________________
______________________________________________
δ. Το μανίκι είναι
μεγάλο.
_______________________________________________
_______________________________________________
α. Οι άνθρωποι που
έχουν μαρτυρήσει για την πίστη τους πρέπει να
αντιμετωπίζονται με σεβασμό.
Αυτοί που
καταθέτουν στο δικαστήριο πρέπει να αντιμετωπίζονται με σεβασμό.
β. Πουλάνε
πορτοκάλια που προέρχονται από την Κρήτη.
Πουλάνε πορτοκάλια όντας (οι ίδιοι) στην
Κρήτη.
γ. Σου υπόσχομαι, ό,τι και να γίνει, θα έρχομαι από πίσω σου.
Σε προειδοποιώ/απειλώ, ό,τι
και να γίνει, θα έρχομαι από πίσω σου.
δ. Το μανίκι (του
ρούχου) είναι μεγάλο.
Η δυσκολία είναι μεγάλη.
Για
καθένα από τα παραδείγματα στην άσκηση 1, αναγνωρίστε το είδος της αμφισημίας
(συντακτική, σημασιολογική κλπ.).
α. σημασιολογική
β. συντακτική
(δομική)
γ. επικοινωνιακή
δ. συντακτική
(δομική)
ε. σημασιολογική
Η
κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις είναι αμφίσημη. Βρείτε από ένα συνώνυμο ή
παράφραση που να αποδίδει τις διαφορετικές σημασίες στην κάθε περίπτωση.
α. σκοπός
_______________________ _____________________________
β. μέτρο _______________________ _____________________________
γ. κόρη ________________________ _____________________________
δ. μεταφορά
_____________________
_____________________________
ε. λάσπη
________________________ ______________________________
α. φύλακας, μελωδία
β. μονάδα μέτρησης,
όριο
γ. θηλυκό παιδί,
ίριδα του ματιού
δ.
μετακίνηση/μετατόπιση, ρητορικό σχήμα
ε. χώμα με νερό,
συκοφαντία
Για κάθε μία από
τις λέξεις της άσκησης 3, αποφασίστε αν η αμφισημία οφείλεται σε πολυσημία ή
ομωνυμία.
α. ομωνυμία, β. πολυσημία, γ. ομωνυμία, δ.
πολυσημία, ε. πολυσημία
Χρησιμοποιώντας
αγκύλες, χωρίστε τα συστατικά των παρακάτω προτάσεων ή φράσεων με δύο τρόπους έτσι
ώστε να γίνεται εμφανής η αμφισημία.
α. μαθητές και δάσκαλοι του σχολείου
β. σοφοί επιστήμονες και ερευνητές
γ. Μίλησε με τον Πέτρο από την Αθήνα.
δ. Χτύπησα τον άνθρωπο με την ομπρέλα.
α. [μαθητές]
και [δάσκαλοι του σχολείου] – [μαθητές
και δάσκαλοι] του σχολείου
β. σοφοί
[επιστήμονες και ερευνητές] – [σοφοί επιστήμονες] και [ερευνητές]
γ. Μίλησε
με [τον Πέτρο από την Αθήνα]. – Μίλησε [με τον Πέτρο] [από την Αθήνα].
δ. Χτύπησα
[τον άνθρωπο με την ομπρέλα]. – Χτύπησα [τον άνθρωπο] [με την ομπρέλα].