Άσκηση 1

Να εντοπίστε τις διαφορετικές μεταφορές που χρησιμοποιούνται για την αγάπη στο παρακάτω τραγούδι και να φτιάξετε μια λίστα με αυτές σημειώνοντας τους αντίστοιχους στίχους. Να προσπαθήσετε να εξηγήσετε (όπως το καταλαβαίνετε εσείς) γιατί ο στιχουργός επέλεξε τις συγκεκριμένες μεταφορές για να περιγράψει την αγάπη: Τι είναι αυτό/ά που η μεταφορά τού επιτρέπει να περιγράψει με πιο «εύκολο» και «προσιτό» τρόπο;

 

1

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

15

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

25

 

 

 

 

30

Η αγάπη είναι ελέφαντας

και όπου βρει πατάει

Στους δρόμους περιφέρεται

και στα τυφλά ορμάει

 

Η αγάπη είναι ελέφαντας

και θα το καταλάβεις

Όταν κι εσύ για ένα φιλί

Θα σβήνεις... θα σβήνεις

Θα σβήνεις και θ’ ανάβεις

 

(Τι ειν’ αυτό, τι ειν’ αυτό)

Τι ειν’ αυτό που αγάπη το λένε

(και μ’ αυτό, και μ’ αυτό)

Και μ’ αυτό γελάνε και κλαίνε

(Είναι γκρι, είναι γκρι)

Με κοιτά με γλύκα και νάζι

(Και το φε-, και το φε-)

Και το φέρσιμο του σου μοιάζει

(Δε μπορώ, δε μπορώ)

Δε μπορώ να το δω με τυφλώνει

(Τι ειν’ αυτό, τι ειν’ αυτό)

Τι ειν’ αυτό που τα κάνει όλα σκόνη

 

(Τι ειν’ αυτό, τι ειν’ αυτό)

Τι ειν’ αυτό που αγάπη το λένε

(και μ’ αυτό, και μ’ αυτό)

Και μ’ αυτό γελάνε και κλαίνε

(Δε μπορώ, δε μπορώ)

Δε μπορώ να το δω με τυφλώνει

(Τι ειν’ αυτό, τι ειν’ αυτό)

Τι ειν’ αυτό που τα κάνει όλα σκόνη

(Είναι γκρι, είναι γκρι)

Είναι γκρι και ποτέ δε χορταίνει

(Το ταΐ-, το ταΐ-)

Το ταΐζουν οι ερωτευμένοι

 

 

http://www.stixoi.info/stixoi.php?info=Lyrics&act=details&song_id=31333,

πρόσβαση 23/5/2012

Απάντηση

Απάντηση

Στο παραπάνω τραγούδι, μπορούμε να εντοπίσουμε τις εξής μεταφορές:

 

  1. Η αγάπη είναι βάρος που συνθλίβει όλους ανεξαιρέτως τους ανθρώπους (στ. 1-4, 20-21, 29).
  2. Η αγάπη είναι φωτιά που καίει όσους/ες αγαπούν (στ. 7-9).
  3. Η αγάπη είναι γυναίκα (ή η αποδέκτρια του τραγουδιού) (στ. 15-17).
  4. Η αγάπη είναι φως που τυφλώνει (στ. 18-19, 26-27).
  5. Η αγάπη είναι ένα γκρι ζώο που ταΐζουν οι ερωτευμένοι/ες (στ. 30-33).
  6. Η αγάπη είναι γκρι (=μελαγχολική;) (στ. 30-31).

 

Οι έννοιες που χρησιμοποιεί ο στιχουργός για να μιλήσει για την αγάπη προέρχονται κατεξοχήν από την καθημερινή μας εμπειρία με τα πράγματα (βάρος, φωτιά, γυναίκα, φως, ζώο, γκρι χρώμα), με αποτέλεσμα να διευκολύνουν τους/τις αποδέκτες/τριες να κατανοήσουν τι θέλει να πει ο στιχουργός για το συναίσθημα αυτό. Οι έννοιες αυτές του επιτρέπουν να περιγράψει με προσιτό τρόπο πώς αισθάνονται ή/και συμπεριφέρονται όσοι/ες αγαπούν, πώς δηλαδή βιώνουν αυτό που κοινώς ονομάζουμε ‘αγάπη’.

 

 
 

Άσκηση 2

Για καθεμιά από τις μεταφορές που εντοπίσατε στο παραπάνω τραγούδι, να συζητήσετε αν η αξιολόγηση του στιχουργού για την αγάπη είναι θετική ή αρνητική.

Απάντηση

Απάντηση

Από τις παραπάνω μεταφορές (βλ. Άσκηση 1), οι 1, 2, 4 και 6 δείχνουν αρνητική αξιολόγηση, ενώ οι 3 και 5 θετική.

 

 
 

Άσκηση 3

Να εντοπίσετε κείμενα της καθημερινότητάς σας όπου χρησιμοποιούνται μεταφορές (π.χ. διαφημίσεις, δημοσιογραφικά άρθρα, αναρτήσεις σε ιστοσελίδες ή προσωπικά ιστολόγια) και να εξετάσετε τους συγκεκριμένους αξιολογικούς στόχους που έχουν αυτές (αρνητική ή θετική αποτίμηση της πραγματικότητας). Συζητήστε στην τάξη αν μεταφορές που εντοπίζετε θα ήταν πειστικές, άρα αποτελεσματικές, για το κοινό στο οποίο απευθύνονται.