Άσκηση 1

Μειώστε το παρακάτω κείμενο ακολουθώντας τη διαδικασία της απαλοιφής. Τι είδους πληροφορίες μπορούν να παραλειφθούν;

Από την αρχική σύλληψη της ιδέας μέχρι την εφαρμογή της μεσολάβησαν πολλές μελέτες, πολύπλευρες συνεργασίες και προβληματισμοί, πολλοί πειραματισμοί και υπήρξε μεγάλη προσπάθεια και ενθουσιασμός για τη δημιουργία ενός πρότυπου συστήματος τηλεκπαίδευσης. Ενός συστήματος που θα λειτουργεί αποκλειστικά προς όφελος της απόκτησης γνώσεων και δεξιοτήτων τόσο των στελεχών της υπηρεσίας μας. Κεντρικός άξονας όλης αυτής της διεργασίας που μεσολάβησε και γύρω από τον οποίο περιστρέφεται η συλλογιστική αλλά και η προσέγγιση του έργου είναι η προσπάθεια να καταστεί το σύστημα τηλεκπαίδευσης ένα εργαλείο ανάπτυξης με χαρακτήρα αμφίδρομο και διαδραστικό. Αποκτούμε ένα ατομικό εργαλείο, το οποίο μέσα από την ενίσχυση γνώσεων και δεξιοτήτων έρχεται να συμβάλει στην επιχειρησιακή και οργανωσιακή αποτελεσματικότητα των δομών της υπηρεσίας μας και ταυτόχρονα να πραγματώσει το ευρωπαϊκό όραμα για την επίτευξη της δια βίου μάθησης. Δεν προσπαθούμε, συνεπώς, απλά να ετοιμάσουμε ή να προμηθευτούμε ένα ηλεκτρονικό μάθημα επειδή το σκεφτήκαμε ή επειδή υπάρχει έτοιμο στην αγορά. Αντίθετα, προσπαθούμε να είμαστε σε μία διαρκή επικοινωνία με τους «εν δυνάμει ωφελούμενους» του συστήματος τηλεκπαίδευσης, προσπαθούμε να ανταποκριθούμε στις εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως αυτές αποτυπώνονται και μας μεταφέρονται με συστηματικό ή μη τρόπο, προσπαθούμε, σε θεσμικό και ατομικό επίπεδο, να γίνει πράξη η σύνδεση της εκπαίδευσης με την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα και την βελτίωση σε προσωπικό επίπεδο.

Απάντηση

Απάντηση

Πληροφορίες που μπορούν να παραλειφθούν στο κείμενο βρίσκονται σε δευτερεύουσες αναφορικές προτάσεις που λειτουργούν επεξηγηματικά (της διεργασίας που μεσολάβησε…) ή σε αρνητικές προτάσεις (δεν προσπαθούμε να…), καθώς και σε φράσεις που επαναλαμβάνονται (προσπαθούμε να…προσπαθούμε να…). Γενικά, πολλά στοιχεία του κειμένου που σχετίζονται με την πειθώ δεν είναι απαραίτητα για τη συνόψιση του περιεχομένου του και μπορούν να απαλειφούν.

 

 

Άσκηση 2

Συμπληρώστε τα κενά με το κατάλληλο γενικό ουσιαστικό, αν είναι απαραίτητο σε μια ευρύτερη φράση:

α) Καθημερινά ο ένας υπουργός στρέφεται εναντίον του άλλου, ο ένας υπουργός μετά τον άλλον κάνουν γκάφες και στα εθνικά και στα οικονομικά και στα κοινωνικά θέματα. Αυτή _______________ μπορεί να οδηγήσει σε αυτοδιάλυση. H κυβέρνηση ουσιαστικά είναι διαλυμένη. Ο ένας δεν ξέρει τι κάνει ο άλλος.

β) H περιγραφή του οσίου καθόρισε την εικονογραφική παράσταση του Oνούφριου: γυμνός, με τη μακριά γενειάδα του να καλύπτει το εμπρόσθιο τμήμα του σώματος του. Ωστόσο, διάδοση της λατρείας του στην Kρήτη δεν έχει μελετηθεί επαρκώς. ______________ αυτό μοιάζει με το αντίστοιχο της διάδοσης του Aγίου Mηνά στον κρητικό χώρο, ενός άλλου μεγάλου αιγύπτιου αγίου.

γ) Οι μεγαλύτερες ______________ από αυτή την κρίση αφορούν τον τουρισμό, τις ελληνικές επενδύσεις στις εμπλεκόμενες χώρες και την ψυχολογία της αγοράς στην Ελλάδα. Ο τουρισμός αποτελεί σύνηθες θύμα τέτοιων καταστάσεων, όπως φάνηκε και από την κρίση στον Κόλπο. Αρκετά πράγματα βέβαια εξαρτώνται από την ύπαρξη ή όχι σχετικών ταξιδιωτικών οδηγιών.

δ) Οι αργοί ρυθμοί ανάκαμψης που παρατηρούνται στις περισσότερες χώρες της περιοχής  οφείλονται σε ______________ : α) το γεγονός ότι οι συγκεκριμένες οικονομίες εξαρτώνται σε αξιόλογο βαθμό από την οικονομική  κατάσταση των ανεπτυγμένων χωρών της  Ευρώπης και β) το ότι η εγχώρια ζήτηση παραμένει αδύναμη.

ε) Έτσι η κυβέρνηση, προφανώς από το άγχος των επερχομένων κρίσιμων για την οικονομία χρονολογιών, επιδόθηκε στην κατά συρροή αντιμετώπιση συσσωρευμένων από ετών προβλημάτων (που σχεδόν στο σύνολό τους θίγουν εισοδήματα χαμηλών και μεσαίων τάξεων) με στόχο κυρίως την ταχεία αύξηση των εσόδων. Συνέπεια αυτής της ___________ υπήρξε η δημιουργία περαιτέρω οικονομικών προβλημάτων αλλά και η κοινωνική αναστάτωση.

στ) Ακόμη κι αν πάρουμε απόσταση όμως από την ουσία του, παραμένει _____________: μπορούμε να χρησιμοποιούμε όρους όπως φιλελεύθερη δημοκρατία για να περιγράψουμε ένα καθεστώς σε μια προνεωτερική κοινωνία; Και κατ’ επέκταση, πώς τα ίδια στοιχεία μπορούν να οδηγήσουν σε τόσο αντιδιαμετρικά συμπεράσματα;

Απάντηση

Απάντηση

α) η κατάσταση

β) το πρόβλημα αυτό

γ) συνέπειες/επιπτώσεις

δ) δύο παράγοντες

ε) τακτικής

στ) το ερώτημα

 

 

Άσκηση 3

Διαβάστε προσεκτικά τις παρακάτω προτάσεις και αποφασίστε αν η στάση του συγγραφέα του κειμένου, όπως φαίνεται στις υπογραμμισμένες λέξεις, είναι θετική, αρνητική ή ουδέτερη σε σχέση με αυτό που περιγράφεται:

α) Ο ίδιος σήμερα σημειώνει ότι «η εποχή που διανύουμε είναι περίοδος σκληρής λιτότητας, ανεργίας, αμφισβήτησης των συνόρων μας από την Τουρκία, περιορισμού του λαού στην πολιτική και στον πολιτισμό».

β) Η πρώτη αυτή προσέγγιση του προβλήματος δεν εξαντλεί το αντικείμενο· απλά οριοθετεί το χώρο και τις αιτίες και προπαντός επισημαίνει ότι το πρόβλημα δεν είναι το αποτέλεσμα μόνο μιας σχολικής αδυναμίας.

γ) Τι είναι επιτέλους η Ενωμένη Ευρώπη; Ένας χώρος ανθελληνικών συνωμοσιών, όπως διατείνονται κάποιοι, ή μήπως ένας κήπος στρωμένος ροδοπέταλα και γεμάτος χρήματα, όπως τον παρουσιάζουν κάποιοι άλλοι;

δ) Η έκθεση επισημαίνει τη μη σύγχρονη θεσμική και οργανωτική συγκρότηση της αγροτικής Ελλάδας και προτείνει τρόπους βελτίωσής της, όπως επίσης τονίζεται και η ολοκληρωμένη αντίληψη της ανάπτυξης του αγροτικού χώρου.

ε) Μια μάλλον απαισιόδοξη εκδοχή αυτής της άποψης εκφράστηκε προσφάτως από τον J. Rifkin, που ισχυρίζεται ότι ζούμε ήδη στην εποχή του «τέλους της εργασίας».

στ) H γραφειοκρατία, που κάποιοι ισχυρίζονται ότι εμποδίζει την εκτέλεση των έργων αυτών, δεν είναι δυνατόν να προβάλλεται ως επιχείρημα.

ζ) Η πρώτη άποψη υποστηρίζει ότι τον 14ο αιώνα στην Θεσσαλονίκη το οργανωμένο πολιτικό κόμμα των ζηλωτών προχώρησε σε βίαιη κοινωνική επανάσταση και επέβαλε νέους κοινωνικούς θεσμούς.

η) Η Θεσσαλία είναι από τις πιο ευνοημένες περιοχές της χώρας σ' ό,τι αφορά την κατανομή πόρων, υπογραμμίζει με έμφαση ο υπουργός Γεωργίας στη συνέντευξή του.

Απάντηση

Απάντηση

α) ουδέτερη

β) ουδέτερη/θετική

γ) αρνητική-ουδέτερη/αρνητική

δ) ουδέτερη/θετική

ε) αρνητική

στ) αρνητική

ζ) ουδέτερη/αρνητική

η) θετική

 

 

Άσκηση 4

Συνοψίστε το περιεχόμενο του ακόλουθου κειμένου σε μια περιγραφική περίληψη. Στη συνέχεια, προσθέστε δικά σας σχόλια με τα οποία να φαίνεται ότι συμφωνείτε με τις απόψεις του συγγραφέα. Τέλος, αλλάξτε τα σχόλια αυτά έτσι ώστε να φαίνεται ότι διαφωνείτε:

Στην παιδεία η κατάσταση είναι εξίσου θλιβερή. Μια αποδιοργανωμένη μέση εκπαίδευση, που σπρώχνει πολλούς μαθητές (κυρίως των φτωχών εισοδηματικά στρωμάτων) στα εκ των πραγμάτων υποβαθμισμένα ΤEΕ. Στους υπόλοιπους προσφέρεται μια μόρφωση που παράγει μισοκαταρτισμένους απασχολήσιμους -ανέργους, ευάλωτους στις πιέσεις και τις αντιδραστικές κυβερνητικές επιλογές. Είναι δε χαρακτηριστική και η σημειολογία των όρων που χρησιμοποιούνται. Δεν μιλάμε πια για «εργασία», αλλά για «απασχόληση», που συνειρμικά παραπέμπει σε εργαζόμενους χωρίς συγκεκριμένο ωράριο, χωρίς δικαιώματα, ανυπεράσπιστους στις όποιες διαθέσεις της εργοδοσίας. Η χρόνια υποχρηματοδότηση της παιδείας έχει οδηγήσει σε μια ντε φάκτο ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπου ο «επιχειρηματίας καθηγητής» κυριαρχεί, προκειμένου να υπάρξει «αυτοχρηματοδότηση». Συνέπεια αυτού είναι σε πολλές επαγγελματικές σχολές οι καθηγητές να παραμελούν πλήρως τα διδακτικά τους καθήκοντα και να υποβαθμίζουν την έννοια της ακαδημαϊκής επιστημονικής έρευνας, βαφτίζοντας έρευνα απλές μελέτες καθ' υπαγόρευση ιδιωτικών επιχειρήσεων.

Απάντηση

Απάντηση

Ενδεικτικά στοιχεία με τα οποία μπορούμε να δείξουμε τη συμφωνία μας με τον συντάκτη του κειμένου περιλαμβάνουν φράσεις με αξιολογικά επίθετα π.χ: Όπως σωστά υποδεικνύει ο συγγραφέας, Σύμφωνα με την εμπεριστατωμένη αυτή άποψη κ.λπ. Αντίθετα, απόσταση από τα λεγόμενα του συγγραφέα μπορούν να δείξουν εκφράσεις μετριασμού (στην πλειονότητα των περιπτώσεων, κυρίως, κατά κύριο λόγο), λεκτικά ρήματα αποστασιοποίησης (όπως υποστηρίζει/ισχυρίζεται ο συγγραφέας), και φυσικά αξιολογικά επίθετα, επιρρήματα ή άλλα λεξικά στοιχεία (όπως εσφαλμένα διατείνεται, σπεύδει να διαπιστώσει, με δυσκολία θα μπορούσε κανείς να δεχθεί την άποψη ότι) κλπ.