Να
εξηγήσετε την παραγραφοποίηση περιγραφικών,
αφηγηματικών και αποδεικτικών κειμένων. Να μελετήσετε τις διαφορές των
παραγράφων τους ως προς τη δομή και τη λειτουργία τους. Να εξετάσετε τα
ενδεχόμενα εμπόδια στην αναγνώριση και ερμηνεία τους.
Διαβάστε το παρακάτω
κείμενο και απαντήστε:
α. Ποιο είναι το θέμα
της πρώτης παραγράφου; Πώς οργανώνονται οι προτάσεις της παραγράφου γύρω από
αυτό; Πώς βοηθά ο συγγραφέας τον αναγνώστη να κατανοήσει το περιεχόμενο της
παραγράφου;
β. Σε ποιο σημείο της
δεύτερης παραγράφου επανέρχεται ο συγγραφέας στο θέμα της προηγούμενης
παραγράφου;
Ο
τουρίστας ταξιδεύει από τόπο σε τόπο με την απληστία να κορέσει
το κενό που του προκαλεί η καθημερινή του ζωή, άμοιρη τις πιο πολλές φορές από
μόνιμα και ουσιαστικά ενδιαφέροντα. Θέλει να δει αξιοθέατα και να βρεθεί σε
χώρες εξωτικές ή να απολαύσει σε μιαν άλλη βαθμίδα ή έστω και σε μιαν άλλη
ποιότητα τις αισθησιακές ηδονές που μπορεί να του προσφέρει η οικονομική του
δυνατότητα. Ο βόρειος κατεβαίνει στη Μεσόγειο να χαρεί τον ήλιο που τον
στερείται και ο νότιος ανεβαίνει προς τον βορρά για να ζήσει μέσα στην
«πολιτισμένη» ζωή της ευρωπαϊκής πόλης. Και ο ένας και ο άλλος όμως βρίσκονται,
κατά κανόνα, μέσα σ’ ένα περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί από τους ίδιους, στα ξενοδοχεία
τα γεμάτα από τουρίστες, στα εστιατόρια που ξεφυτρώνουν με στόχο τους
τουρίστες, στα θεάματα που προσφέρονται για τους τουρίστες, σιγά σιγά
δημιουργούνται και οι καταυλισμοί οι ειδικοί για τους τουρίστες, αυτοί που δεν
κατόρθωσαν ούτε να βαφτιστούν με όνομα του τόπου και κρατούν την ξένη τους
φωνή: camping.
H
τελευταία εμπειρία μιας
τέτοιας τουριστικής σύναξης μου έτυχε στην Capella Sistina του Βατικανού. Ένα αμέτρητο πλήθος που έσπρωχνε, που
φλυαρούσε, που έβλεπε βιαστικά και σχεδόν αδιάφορα τα φοβερά τοιχογραφήματα του Μιχαήλ Αγγέλου, αυτά που οραματίστηκε
και εκτέλεσε με επίπονη δουλειά χρόνων και χρόνων. Εκεί που αισθανόσουν την επιτακτική
ανάγκη να σταθείς με άκρα σιωπή και κατάνυξη, «ενώπιος ενωπίω» στη συντριπτική μορφή του
Κριτή Χριστού, κάτω από το βλέμμα του Θεού που δημιουργεί τον κόσμο, βρισκόσουν
μέσα σ’ ένα πολύβουο συρφετό της Βαβέλ, το ίδιο ασεβή και αυθάδη».
Μανόλης Ανδρόνικος, Τουριστικά (Παιδεία ή Υπνοπαιδεία)
Θεματικοί κύκλοι, σελ. 314.