Να καταγράψετε τα κειμενικά
είδη που χρησιμοποιείτε στην καθημερινότητά σας και να συγκρίνετε τη λίστα σας
με αντίστοιχες συμμαθητών/τριών σας.
Να ταξινομήσετε τα κειμενικά
είδη που καταγράψατε για την προηγούμενη άσκηση σε προφορικά, γραπτά και
ηλεκτρονικά.
Ας επιχειρήσουμε να ταξινομήσουμε τα κειμενικά είδη που αναφέρονται στο παρόν λήμμα:
Προφορικά |
Γραπτά |
Ηλεκτρονικά |
Πολυτροπικά |
διαφημίσεις, ειδήσεις, εκπομπές στο ραδιόφωνο, τηλεφωνικές συνδιαλέξεις
χωρίς εικόνα, προφορικές συνομιλίες, επαγγελματικές συνδιαλλαγές σε
καταστήματα ή υπηρεσίες |
οδηγίες χρήσης σε ποικίλα προϊόντα, διαφημίσεις, ανακοινώσεις δρομολογίων μέσων μεταφοράς, ειδήσεις,
άρθρα περιοδικών ή εφημερίδων, γκράφιτι, συνθήματα στον δημόσιο χώρο |
διαφημίσεις, ανακοινώσεις δρομολογίων μέσων μεταφοράς, χάρτες,
ειδήσεις, ηλεκτρονικά μηνύματα, ιστοσελίδες, ιστολόγια,
προφίλ σε ηλεκτρονικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τηλεφωνικές συνδιαλέξεις με εικόνα,
SMS, επαγγελματικές συνδιαλλαγές σε καταστήματα ή
υπηρεσίες, αγορές μέσω διαδικτύου, άρθρα περιοδικών ή εφημερίδων |
οδηγίες χρήσης σε ποικίλα προϊόντα, διαφημίσεις, ανακοινώσεις δρομολογίων μέσων μεταφοράς, χάρτες,
ειδήσεις, εκπομπές, ηλεκτρονικά μηνύματα, ιστοσελίδες, ιστολόγια,
προφίλ σε ηλεκτρονικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επαγγελματικές συνδιαλλαγές
σε καταστήματα ή υπηρεσίες, αγορές μέσω διαδικτύου, άρθρα περιοδικών ή εφημερίδων |
Αξίζει να
παρατηρήσουμε ότι, με βάση την παραπάνω ταξινόμηση, αρκετά από τα κειμενικά είδη είναι δυνατό να πραγματώνονται με
διαφορετικά μέσα, ανάλογα με τις εκάστοτε περιστάσεις.
Να συγκεντρώσετε δύο ή περισσότερα κειμενικά είδη που αναφέρονται στο ίδιο γεγονός (π.χ. ένα SMS και ένα φυλλάδιο που αναγγέλλουν εκπτώσεις σε κάποιο
κατάστημα) και να εντοπίσετε τις διαφορές και τις ομοιότητές τους. Επίσης, να
συζητήστε πού νομίζετε ότι οφείλονται οι διαφορές αυτές.