Πώς
αλληλεπιδρούν οι εικόνες με τις λεκτικές πληροφορίες στην παρακάτω διαφήμιση;
Η εικόνα παίζει
κεντρικό ρόλο, καθώς η απεικόνιση του μωρού προσελκύει τους αναγνώστες, ακόμη
κι αν δεν ανταποκρίνεται στο προς πώληση προϊόν. Τα αμιγώς γλωσσικά στοιχεία
περνούν έτσι σε δεύτερη μοίρα, καθώς οι πληροφορίες που προσφέρουν είναι
ελάχιστες και εξυπηρετούν μόνο την ανάγκη ταύτισης του προϊόντος.
Πώς
συμβάλλει η επιλογή συγκεκριμένων λεξιλογικών στοιχείων στον επικοινωνιακό
στόχο των παρακάτω διαφημίσεων;
α)
Υπερ-φυσική εμπειρία
Στο
πρώτο κομμάτι χαλβά με φουντούκια, σταφίδες, κακάο και επικάλυψη σοκολάτας, η
γη αρχίζει σιγά-σιγά να φεύγει κάτω από τα πόδια σας. Στο δεύτερο κομμάτι η
γεύση ανεβαίνει στα ύψη της απόλαυσης. Στο τρίτο βλέπετε τον κόσμο με άλλο
μάτι, από ψηλά. Και όσο συνεχίζετε, η απόλαυση μεγαλώνει και η μαγεία
κορυφώνεται!
β)
Δημιουργημένη πάνω στη φιλοσοφία ότι η τέλεια επιδερμίδα μπορεί να
δημιουργηθεί, η ΧΧ είναι η πρώτη μάρκα καλλυντικών προϊόντων σχεδιασμένη από
δερματολόγους. Κάθε προϊόν που δημιουργείται στην ΧΧ περνάει από τους πιο
αυστηρούς κλινικούς ελέγχους ώστε να είναι Δοκιμασμένο να μην προκαλεί αλλεργία
και 100% χωρίς Άρωμα. Σε μια εποχή όπου οι αλλεργίες είναι η μοντέρνα επιδημία,
αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό.
γ)
Αυτή η ενότητα του δικτυακού τόπου της
ΧΧ έχει στόχο να σε ενημερώσει για ένα αγαθό που πλέον είναι ένα αναπόσπαστο
κομμάτι της καθημερινότητας όλων μας: την κινητή τηλεφωνία. Απλά και με
επιστημονικά τεκμηριωμένα στοιχεία θέλουμε να λύσουμε τις απορίες σου και να σε
βοηθήσουμε να κατανοήσεις πώς λειτουργεί η κινητή τηλεφωνία.
Είμαστε
στη διάθεσή σου για να απαντήσουμε σε ερωτήσεις σου και για οποιαδήποτε
επιπλέον πληροφορία θέλεις μέσω e-mail στη διεύθυνση ΧΧ. Παράλληλα, από τη
στήλη δεξιά μπορείς να κατεβάσεις στον υπολογιστή σου το φυλλάδιο «Μάθε πώς
λειτουργεί η κινητή τηλεφωνία».
Βασικά γλωσσικά
στοιχεία που πρέπει να επισημανθούν είναι στο (α) οι μεταφορές, στο (β) οι
συγκριτικές λέξεις (πρώτη, τους πιο
αυστηρούς) και στο (γ) οι λέξεις με θετικές συνδηλώσεις (αγαθό,
αναπόσπαστο) και ο πληθυντικός, ιδίως εάν αντιδιασταλεί με το όταν
απευθυνόμαστε σε β’ ενικό πρόσωπο.
Με
ποιες κειμενικές δομές οργανώνονται οι παρακάτω διαφημίσεις;
α)
Δε βρίσκεις ADSL
στα μέτρα σου; Απόλαυσε το ADSL
I call unlimited από την ΧΧ. Για απεριόριστες
κλήσεις χωρίς χρέωση σε Ελλάδα και εξωτερικό. Δώρο ασύρματος δέκτης και με wifi
ρούτερ τέρμα τα καλώδια. Απεριόριστες κλήσεις και από
κινητό, ασύρματο internet
σε όλο το σπίτι ή το γραφείο για να το χρησιμοποιούν όλοι μόνο με 33,99 το
μήνα. Βρείτε το στα καταστήματα ΧΧ. ΧΧ, αλλάζει την επικοινωνία
β) Πρωταγωνίστρια: Νόμιζα ότι βουρτσίζοντας με δύναμη
τα δόντια μου θα απομάκρυνα την πλάκα. Ο οδοντίατρος μου είπε ότι έτσι μπορεί
να βλάπτω τα ούλα μου και μου συνέστησε την οδοντόκρεμα ΧΧ…
Εκφωνητής: …που αποδεδειγμένα μειώνει την πλάκα μέχρι
και 98%.
Πρωταγωνίστρια: Τώρα μπορώ να απαλλαγώ από την πλάκα
χωρίς να βλάπτω τα ούλα μου.
Εκφωνητής: Για δωδεκάωρη ολοκληρωμένη προστασία
οδοντόκρεμα ΧΧ. Η οδοντόκρεμα που επιλέγουν οι οδοντίατροι.
Πρωταγωνίστρια: …αλλά και η δική μου επιλογή!
γ)
Α: Αχ, αχ, τσουρουφλίστηκα
Β: Και στο ‘πα, 50
Α: Τι 50, δείκτη προστασίας;
Β: 50, δείκτη ευκαιρίας. Εκπτώσεις έως 50% και 20
άτοκες δόσεις στα καταστήματα ΧΧ.
Α: Δεν το πιστεύω, σε πείραξε κι
εσένα ο ήλιος.
Β: Καλά, εγώ θα αλλάξω κουρτίνες και υφάσματα
επιπλώσεων στη μισή τιμή κι εσύ κάτσε να καείς.
Καταστήματα ΧΧ. Μητροπόλεως, Κηφισιά, Μεσογείων, Ίλιον
και stock
house στην Καπνικαρέα για ακόμα πιο δροσερές εκπτώσεις.
Και οι τρεις διαφημίσεις
βασίζονται στο σχήμα Πρόβλημα-Λύση (σχετικά γλωσσικά στοιχεία προβλήματος είναι
π.χ. δε βρίσκεις, βλάπτω, τσουρουφλίστηκα)
ενώ η (β) και (γ) οικειοποιούνται και την κειμενική
οργάνωση του διαλόγου.
Ποια
ιδεολογική οπτική εκφράζεται στην παρακάτω διαφήμιση; Πώς έχει αλλάξει αυτή η
οπτική στις σημερινές διαφημίσεις;
Περισσότερες
ασκήσεις και δραστηριότητες σχετικά με τις διαφημίσεις μπορούν να αναζητηθούν στο: http://www.netschoolbook.gr/advertising.html
Μια βασική διάσταση
της ιδεολογικής οπτικής της διαφήμισης είναι η σχέση υπηρέτη και υπηρετούμενου,
που φαίνεται στην ταύτιση του ηλεκτρικού ρεύματος αλλά ίσως και του τεχνικού με
την πρώτη έννοια. Μια σημερινή διαφήμιση θα ήθελε να υπογραμμίσει μάλλον
σχέσεις ισότητας και δημοκρατίας παρά σχέσεις ανισότητας.