Να συγκεντρώσετε κείμενα με πολιτικό
περιεχόμενο και να συζητήσετε στην τάξη τους ιδιαίτερους στόχους που εξυπηρετεί
καθένα από αυτά.
Ας δούμε ενδεικτικά την παρακάτω πολιτική γελοιογραφία:
Κώστας Μητρόπουλος Τα
Νέα, http://www.tanea.gr/photos/cartoons/photos/?alid=21522
πρόσβαση 4/9/2013
Ο γελοιογράφος παρουσιάζει τους εκπροσώπους της
Τρόικας (Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαϊκή Κεντρική
Τράπεζα) να προσπαθούν να καταλήξουν σε λύση για την Ελλάδα κοιτάζοντάς την από
μακριά και όντας οι ίδιοι εκτός κινδύνου. Διαφωνούν μεταξύ τους για την
καταλληλότερη λύση, ενώ ο έλληνας παλεύει με τα κύματα (τα οποία μεταφορικά
αναπαριστούν την οικονομική κρίση) και περιμένει να τον σώσουν από πνιγμό,
ζητώντας, εκτός από την προτεινόμενη βοήθεια, και λίγο τσίπουρο, ένα
παραδοσιακά ελληνικό προϊόν, συνδεδεμένο με την καλοπέραση.
Μέσα από αυτή την εικόνα, ο γελοιογράφος φαίνεται να
σχολιάζει αρνητικά τόσο την αναποφασιστικότητα και την απόσταση των ευρωπαϊκών
και διεθνών θεσμών απέναντι στην ελληνική κρίση όσο και την τάση των Eλλήνων/ίδων να περιμένουν βοήθεια
από τους ξένους και, επιπλέον, να ζητούν κάτι που να συνδέεται παραδοσιακά με
τον ελληνικό τρόπο ζωής και ίσως κάτι παραπάνω από τα βασικά για να επιβιώσει.
Προσπαθεί ίσως να τονίσει ότι, παρά το γεγονός ότι τα ελληνικά προβλήματα είναι
σημαντικά και χρειάζονται άμεσες και αποτελεσματικές λύσεις, καμιά από τις δύο
πλευρές δεν υιοθετεί την κατάλληλη στάση για την επίλυσή τους.
Τέλος, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι, δεδομένου ότι η
γελοιογραφία αυτή δημοσιεύτηκε σε ευρείας κυκλοφορίας εφημερίδα, στόχος του
γελοιογράφου αλλά και της γελοιογραφίας που δημοσιεύει τη γελοιογραφία είναι να
μεταδώσουν τις παραπάνω απόψεις και αξιολογήσεις στο ευρύτερο κοινό και να το
προβληματίσουν σχετικά με το θέμα στο οποίο αναφέρονται. Εφόσον μάλιστα
πρόκειται για κείμενο με χιουμοριστικό χαρακτήρα, εκτός από προβληματισμό, η
γελοιογραφία μπορεί να προκαλέσει και το γέλιο στον αναγνωστικό κοινό.
Να επιλέξετε ένα από τα κείμενα που
συλλέξατε (στην προηγούμενη άσκηση) και να εντοπίσετε τα δημιουργικά γλωσσικά
στοιχεία που απαντούν σε αυτό. Ποιες ανάγκες των ομιλητών/τριών εξυπηρετούν
αυτά και πώς ερμηνεύονται από το κοινό στο οποίο απευθύνονται; Τι εικόνα
σχηματίζει το κοινό για τον/την πολιτικό που τα χρησιμοποιεί;
Να βρείτε (π.χ. από το διαδίκτυο) δύο
κείμενα πολιτικού περιεχομένου που να αναφέρονται στο ίδιο θέμα, αλλά να το
αξιολογούν διαφορετικά και να εκφράζουν διαφορετικές απόψεις για αυτό. Να
εντοπίσετε τα δημιουργικά στοιχεία που χρησιμοποιούνται και από τα δύο και να
συζητήσετε πώς αυτά λειτουργούν για την έκφραση των διαφορετικών στάσεων και
απόψεων.