Να
συζητήσετε στην τάξη ποιες είναι οι συνέπειες της απουσίας γραμματισμού
για τους ανθρώπους στις σύγχρονες κοινωνίες. Τα αποτελέσματα της συζήτησής σας
να τα καταγράψετε με τη μορφή λίστα (με ή χωρίς τη χρήση επεξηγηματικών
φωτογραφικών από, π.χ., το διαδίκτυο) και να τα αναρτήσετε στον πίνακα
ανακοινώσεων της τάξης σας.
Να
χωριστείτε σε δύο ομάδες. Η μία να καταγράψει τις πρακτικές γραμματισμού
που χρησιμοποιείτε στην καθημερινότητά σας και η άλλη αυτές που διδάσκονται στο
μάθημα της γλώσσας. Αφού συγκρίνετε τις λίστες, να συζητήσετε στην τάξη κατά
πόσο οι γλωσσικές δραστηριότητες της καθημερινότητάς σας συμπίπτουν με όσα
διδάσκεστε στο γλωσσικό μάθημα.
Η δεύτερη ομάδα θα
μπορούσε να συλλέξει, μεταξύ άλλων, τις ακόλουθες πρακτικές γραμματισμού
από την καθημερινότητα των μελών της:
Η δεύτερη ομάδα θα
μπορούσε ενδεικτικά να συλλέξει τις ακόλουθες πρακτικές γραμματισμού
που προτείνονται στο διδακτικό εγχειρίδιο Έκφραση-Έκθεση.
Τεύχος Α΄. Ενιαίο Λύκειο (Αθήνα: ΟΕΔΒ, 2004):
Οι παραπάνω λίστες
προφανώς δεν είναι εξαντλητικές. Αρκούν όμως για να δείξουν ότι οι πρακτικές γραμματισμού που προτείνονται και καλλιεργούνται στο
σχολικό πλαίσιο δεν θα εντάσσονταν εύκολα στην καθημερινότητα των μαθητών/τριών
– και το αντίστροφο. Αυτό σημαίνει ότι ο σχεδιασμός των διδακτικών εγχειριδίων
θα ήταν σκόπιμο να διερευνά και να λαμβάνει περισσότερο υπόψη τις πραγματικές
επικοινωνιακές ανάγκες των μαθητών/τριών παρά να προσπαθεί να υπαγορεύσει
πρακτικές γραμματισμού που ενδεχομένως να μην ελκύουν
το ενδιαφέρον τους και να μην έχουν νόημα για αυτούς/ές
στις καθημερινές τους δραστηριότητες.
Να
επιλέξετε ένα κείμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας και να το επεξεργαστείτε στην
τάξη με βάση το μοντέλο των πολυγραμματισμών.