Προσπαθήστε
να μετατρέψετε το περιεχόμενο του κειμένου (1) ώστε να γίνει το αντικείμενο
συνομιλίας ηλεκτρονικής συνομιλίας (όπως είδαμε στο παράδειγμα 3). Ποιες
διαφορές και ποιες ομοιότητες παρατηρείτε ανάμεσα στο κείμενο (1) και σε αυτό
που φτιάξατε;
Μια ηλεκτρονική
συνομιλία που να αναφέρεται στους αγώνες που περιλαμβάνονται στο κείμενο (1) θα
μπορούσε να έχει ως εξής:
4.
Nikos: τρελή
φάση στο γήπεδο χθες
Giorgio:
τρελή
Nikos:
το Μακροχώρι τους τα πήρε όλα! 5 γκολάκια
5
Giorgio:
ναι κι αυτοί κοίταγαν
Nikos:
είναι θεοί
Giorgio:
απίστευτο! Δεν πίστευαν τι τους βρήκε!
Nikos:
να μην ξαναπατήσουν στο γήπεδο! Να κρεμάσουν τα παπούτσια τους καλύτερα οι
άχρηστοι
Giorgio:
θα μείνουμε για πάντα στην κορφή
Nikos:
κορφή φορ εβερ
Giorgio:
μόνο η Μελίτη μας πλησιάζει λίγο, αλλά τι να κάνει κι αυτή
Nikos:
ναι τον κατάφερε τον Κοπανό
Giorgio:
ναι πάει ο Κοπανός
Nikos:
κοπανιστός
Giorgio:
χα ναι κοπανιστός
Nikos:
άκουσες τι έγινε στη Νάουσα;
Giorgio:
οι Ολυμπιακοί πήραν διπλό τη Μέση
Nikos:
καλά
Giorgio:
και Αχιλλέας Επισκοπή ισοπαλία
Nikos:
α
Giorgio:
ναι ισοπαλία
Nikos:
πάλι καλά
Giorgio:
ναι
Συγκρίνοντας τα δύο
κείμενα, παρατηρούμε μεταξύ άλλων τα εξής:
Το κείμενο (4) είναι
διαλογικό (π.χ. ερωτήσεις-απαντήσεις) και αναμένεται να διαβαστεί την ώρα που
παράγεται (έχουμε δηλαδή σύγχρονη επικοινωνία). Οι συνομιλητές δεν υπάρχει
ανάγκη να είναι λεπτομερείς στις περιγραφές και τις διατυπώσεις τους, αφού
φαίνεται να μοιράζονται αρκετές εμπειρίες και απόψεις. Συνεπώς, οι προτάσεις
τους είναι συχνά ελλιπείς (π.χ. τρελή
φάση στο γήπεδο χθες, τρελή, 5 γκολάκια, απίστευτο, κορφή φορ εβερ,
κοπανιστός, και Αχιλλέας Επισκοπή ισοπαλία, ναι
ισοπαλία, ναι), επαναλαμβάνουν
ήδη γνωστές πληροφορίες (π.χ. τρελή, 5, κορφή,
ναι τον κατάφερε τον Κοπανό-ναι
πάει ο Κοπανός, κοπανιστός, και Αχιλλέας
Επισκοπή ισοπαλία-ναι ισοπαλία) ή περιλαμβάνουν εκφράσεις που απαντούν
κυρίως στον προφορικό λόγο και δείχνουν την προσέγγιση και συμφωνία των
συνομιλητών (π.χ. καλά, α, πάλι
καλά, ναι).
Να
επιλέξετε δύο κείμενα (με διαφορετικό θέμα και από διαφορετικό κειμενικό είδος) από την καθημερινότητά σας και να
εντοπίσετε τις διαφορές τους ως προς τον στόχο που εξυπηρετούν, τη σχέση μεταξύ
όσων συμμετέχουν στην παραγωγή και την επεξεργασία τους, τον ρόλο της γλώσσας
σε αυτά και το μέσο.
Προσπαθήστε
να παραγάγετε ένα κείμενο με συγκεκριμένο θέμα, στόχο κλπ. χρησιμοποιώντας
γλωσσικά στοιχεία που δεν συνηθίζονται σε αυτό (π.χ. ένα άρθρο εφημερίδας με
θέμα ένα οικολογικό πρόβλημα χρησιμοποιώντας γλωσσικά στοιχεία από τη γλώσσα
των νέων). Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζετε και πώς αξιολογείτε το αποτέλεσμα της
προσπάθειάς σας και γιατί;