Άσκηση 1

Δώστε ένα δικό σας παράδειγμα στο οποίο φαίνεται να λειτουργεί η αρχή της

συνεργασίας.

Απάντηση

Απάντηση

Ουσιαστικά χρειάζεται να φανταστείτε ένα παράδειγμα σύντομης συνομιλίας όπου κάποιος/α δίνει υπονοεί κάτι (αντί να το πει ρητά), όπως στο παρακάτω παράδειγμα:

Α: Θα πάμε σινεμά;

Β: Έχω δουλειά απόψε.

Η ΑΣ επιτρέπει στον Α να κατανοήσει την απάντηση της Β χωρίς να χρειάζεται να δηλώσει ρητά ότι εφόσον έχει δουλειά δεν μπορεί να πάει σινεμά. Δηλαδή, η απάντηση της Β λειτουργεί ως αρνητική απάντηση (ως έμμεση άρνηση της πρότασης του Α).

 

 

Άσκηση 2

Τι παρατηρήσεις μπορείτε να κάνετε για το παρακάτω παράδειγμα σύντομης συνομιλίας σε σχέση με την αρχή της συνεργασίας;

Α: Μπορούμε να φύγουμε;

Β: Δεν ήρθε ακόμη η Καίτη.

Απάντηση

Απάντηση

Εδώ κάτι που δεν λέγεται ρητά, υπονοείται. Στο παραπάνω παράδειγμα η Α κάνει μια ερώτηση και παίρνει μια απάντηση από τον Β. Η απάντηση του Β δεν έχει απλώς στόχο να δηλώσει την απουσία της Καίτης, πράγμα που θα μπορούσε να θεωρηθεί άσχετο με τα όσα είπε η Α. Αντίθετα, ο Β ανταποκρίνεται στο εκφώνημα της Α και απαντά έμμεσα την ερώτηση υπονοώντας ότι δεν μπορούν να φύγουν μέχρι να έρθει η Καίτη. Η Β είναι σε θέση να ερμηνεύσει το εκφώνημα του Β με βάση της αρχής της συνεργασίας.

 

 

Άσκηση 3

Αν υποθέσουμε ότι ένας συνομιλητής/τρια ακολουθεί το αξίωμα του τρόπου, πώς μπορούμε να ερμηνεύσουμε το εκφώνημα Σηκώθηκα, πλύθηκα, ντύθηκα, ήπια έναν καφέ και πήγα στη δουλειά.

Απάντηση

Απάντηση

Το αξίωμα του τρόπου ορίζει ότι ο λόγος μας πρέπει να είναι σαφής και οργανωμένος. Λαμβάνοντας υπόψη αυτό το αξίωμα, ο/η ακροατής/τρια ερμηνεύει το εκφώνημα υποθέτοντας ότι οι πράξεις που αναφέρονται (σηκώθηκα, πλύθηκα, ντύθηκα κλπ.) συνέβησαν διαδοχικά, με τη σειρά που αναφέρονται. Δηλαδή πρώτα σηκώθηκα και μετά πλύθηκα κλπ.