Αναζήτηση νέου βασιλιά και η βασιλεία του Γεωργίου Α΄

Λογοτεχνία

▲▲

Το μεγάλο μας τσίρκο

(απόσπασμα)


Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ

ΡΩΜΙΟΣ: Κι έτσι λοιπόν ο Όθωνας και η Αμαλία μάς έφυγαν και μείναμε χωρίς Βασιλιά και Βασίλισσα! Οι αυλικοί χωρίς αυλή, οι κυρίες της τιμής χωρίς τιμή, οι τελετάρχες χωρίς τελετές και οι ξένοι αδελφοί βασιλείς με έναν αδελφό λιγότερο. Μεγάλο κακό! Υπήρχαν βέβαια και μερικοί πεζοί που υποστήριζαν ότι δεν είναι ανάγκη να εισάγουμε βασιλείς, ότι μπορούμε να ζήσουμε και χωρίς! Λέγανε μάλιστα ότι μοιάζει με δουλοπρέπεια το ότι εκατομμύρια Έλληνες θα ‘χουνε έναν ξένο που θα λέει ο λαός μου, διότι έτσι πρέπει, και θα εννοεί —από πού κι ως που— εμάς. Απόψεις! Τελικά επικρατήσανε οι πρώτοι οι οποίοι με τη συμπαράσταση των μεγάλων δυνάμεων εξήγησαν στον Ελληνικό λαό ότι η Ελλάς χωρίς βασιλείς δεν προσφέρεται για παραμύθια! Αποκλείεται δηλαδή να πεις «μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας Βασιλιάς και μια Βασίλισσα» και να εννοείς την Ελλάδα! Πράγμα το οποίον είναι συμφορά. Κι έτσι εβάλαμε πάλι μεσίτες να ψάξουνε, εβάλαμε αγγελίες στις εφημερίδες, εβγάλαμε ντελάληδες… (προς την εξωτερική σκηνή χτυπώντας και τα χέρια για σινιάλο) Ελάτε, κύριε Χατζηαβάτη μου, σας περιμένουμε…

(Μπαίνουν ο ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ, ο ΜΠΑΡΜΠΑΓΙΩΡΓΟΣ, ο ΝΙΟΝΙΟΣ, ο ΜΟΡΦΟΝΙΟΣ και ο ΣΤΑΥΡΑΚΑΣ. Ο πρώτος διαλαλεί το μήνυμα και οι υπόλοιποι ακολουθούν από κοντά.)

ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ: Ακούσατε, Άγγλοι, Γάλλοι, Πορτογάλοι, Δανοί, Γερμανοί, Ισπανοί, Αμερικανοί, ορθόδοξοι, διαμαρτυρόμενοι, καθολικοί… Ζητείται βασιλεύς διά χώραν πτωχήν, αλλά ενάρετον, με λαμπράς οικογενειακάς αρχάς και παραδόσεις, ολίγον μεταχειρισμένην, αλλά ωραίαν και εις καλήν κατάστασιν! Οι ενδιαφερόμενοι δέον να έχουν τα εξής προσόντα: Να μην ομιλούν ελληνικά, να είναι ελέω Θεού γαλαζοαίματοι, να είναι ξανθοί, χαριτωμένοι και εύθυμοι διά να ευθυμήσει και η δύστυχος Ελλάς. Μισθός ικανοποιητικός, ώραι εργασίας κατόπιν ειδικής συμφωνίας. Διά περισσοτέρας πληροφορίας απευθυνθείτε εις τα συμμαχικάς κυβερνήσεις.
ΜΠΑΡΜΠΑ-ΓΙΩΡΓΟΣ: Ρε Χατζηαβάτη…
ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ: Όλος αυτιά, Μπαρμπα-Γιώργο μου.
ΜΠΑΡΜΠΑ-ΓΙΩΡΓΟΣ: Μιας κι είμαστε σιμά στην παράγκα του Καραγκιόζη, δεν του βαράμε λέω ‘γω την πόρτα, να του πούμε να ‘ρθει κι αυτός, να ‘μαστε σύμπας ο λαός;
ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ: Αν συμφωνούν κι οι άλλοι, ματάκια μου, το δέχομαι μετά χαράς.
ΜΠΑΡΜΠΑ-ΓΙΩΡΓΟΣ: Τι λέτε ελόγου σας; Δεν είναι πρέπον εις την ζήτησιν του βασιλιά να ‘ναι κι ο Καραγκιόζης μαζί;
ΟΙ ΑΛΛΟΙ: Πρέπον, πρέπον.
ΝΙΟΝΙΟΣ: Το λοιπό, τζογούλες μου, έτσι που είμαστε αγαπημένοι, μου ‘ρχεται μα τον Άγιο μια ιδέα από τσι λίγες!
ΜΟΡΦΟΝΙΟΣ: Να την ακούσομεν.
ΝΙΟΝΙΟΣ: Γιατί να ψάχνουμε για βασιλέα στη Ρουσία, στην Αλεμάνια και στην Ιγγλετέρα; Γιατί, τζογούλες, να μη διαλέξουμε έναν από το δικό μας πόπολο; Να μιλούμε την ίδια λίνγκουα και να ‘χουμε την ίδια μανταλιτά;
ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ: Μα, σιορ Διονύσιε, ξεχνάς τι σόι παραγγελιές μας δώσανε;
ΝΙΟΝΙΟΣ: Μωρέ, τσου χέζω εγώ τσι παραγγελιές των! Εγώ, τζογούλες μου, πιστεύω στην ποίηση, εγώ είμαι θρεμμένος με Διονυσάκη Σολωμό που τα ήθελε ούλα ελληνικά! Τσέντο περ τσέντο!
ΣΤΑΥΡΑΚΑΣ: Να μου ζήσεις, φιόρο του λεβάντε.
ΝΙΟΝΙΟΣ: Είστε ντ’ ακόρντο;
ΣΤΑΥΡΑΚΑΣ: Εγώ θέλω βασιλιά παιδί δικό μας, τελεία και παύλα!
ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ: Θα βρούμε τον μπελά μας.
ΜΠΑΡΜΠΑ-ΓΙΩΡΓΟΣ: Να τους κοροϊδέψουμε! Να πούμε ότι δε βρήκαμε ευρωπαϊκόν και πήραμ’ ελληνικόν.
ΝΙΟΝΙΟΣ: Τσέρτο, τζογούλες μου. Κι έτσι που ‘μαστε όλοι ενωμένοι, ποιος στρανιέρος ή ντόπιος θα τολμήσει να πάει κόντρα στη βολοντά του λαού;
ΜΠΑΡΜΠΑ-ΓΙΩΡΓΟΣ: Ζήτου ο λαός!
ΟΛΟΙ: Ζήτω!
ΝΙΟΝΙΟΣ: Και τώρα, τζογούλες μου, ας πενσάρουμε ποιόνε να διαλέξουμε!
ΜΠΑΡΜΠΑ-ΓΙΩΡΓΟΣ: Ιν μπρώτοις πιστεύω ότι δε χρειάζεται να πάμε μακριά! Ευτούνος που κάνει διά βασιλέας των Ελλήνων μπορεί να ‘νι κι ένας από μας, φτάνει οι αποδέλοιποι ν’ ανοίξουν καλά τα στραβά τους και να τον παραδεχτούν.
ΜΟΡΦΟΝΙΟΣ: …Φθάνει να έχει μάτια διά να ιδεί!
ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ: Λαμπράα! Ας προχωρήσουμε λοιπόν στην εκλογή.
ΝΙΟΝΙΟΣ: Εγώ, τζογούλες μου, θα σας πω την παρόλα μου νέτα-σκέτα! Διαλέξετέ με για βασιλιά και μα τον Άγιο …
ΦΩΝΕΣ-ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ: Ψυχραιμία, παρακαλώ, εδώ, ματάκια μου, διακυβεύονται ύψιστα εθνικά συμφέροντα! Κύριε Μπαρμπα-Γιώργο, η σειρά σας!…
ΜΠΑΡΜΠΑ-ΓΙΩΡΓΟΣ: Τη γλέπετε την γκλίτσα; Έτσι και δε μ’ αφήκετε να τελειώσω, θα σπάσω κεφάλια. Το λοιπόν! Ποιος από σας, ρε ζαγάρια, ξέρει από κοπάδια καλύτερα από μένα; Ο λαός είναι κοπάδ’ ή δεν είναι; Αραγούν μόνο εγώ ξέρω να τον βγάνω για βοσκή, να ‘χω μαντρόσκυλα να τόνε φυλάνε, να τον φέρνω πίσω στη στρούγκα, να τον αρμέγω, να τον κουρεύω, να τον πουλώ και να τον αγοράζω.
ΦΩΝΕΣ-ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ: Καρδούλες μου, δεν είναι πράματα αυτά, θα μας ακούσουνε. Κύριε Μορφονιέ, η σειρά σας!
ΜΟΡΦΟΝΙΟΣ: Θα επιμείνω εις το ίδιο! Όποιος έχει μάτια ας με ιδεί!
ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ: Κύριε Σταύρακα;
ΣΤΑΥΡΑΚΑΣ: Προτιμώ τελευταίος…
ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ: Ετότες ας μιλήσω εγώ! Καρδούλες, όχι πως θέλω να το παινευτώ αλλά ποιος από σας είδε κι άκουσε στη ζωή του πιο πολλά από μένα; Ποιος εχρημάτισε τσιράκι σε όλα τα ως τώρα αφεντικά; Ποιος από σας άκουσε χίλιες φορές να του λένε «πάρε αυτά και κάνε πως δεν είδες και πως δεν άκουσε τίποτα»; Ποιος από σας ξέρει την ιστορία που δε γράφτηκε, δε γράφεται και δε θα γραφτεί ποτέ; Όθεν, καρδούλες μου, οι γνώσεις μου και η μόρφωσή μου…
ΦΩΝΕΣ-ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
ΜΠΑΡΜΠΑ-ΓΙΩΡΓΟΣ: (άγρια) …Ο ένας το μακρύ του, ο άλλος το κοντό του… Ως εδώ και μη παρέκει! Ουρίστε μας! Ιμπρός ούλοι στη σειρά και πάμε να ζητήσουμε βασιλιά στην Ευρώπη! Το ‘χω καλύτερα έναν ξένο παρά ένα ζαγάρι σαν και λόγου σας.
ΝΙΟΝΙΟΣ: Τι ήθελες δηλαδή, μωρέ ινιοράντε. Να ‘χουμε σένανε τον τσέλιγκα βασιλιά στο παλάτσο, να ‘μαστε ρεντίκολο τση οικουμένης; Αβάντι να βρούμε ένα στρανιέρο! Χίλιες φορές ένα στρανιέρο παρά ένα κομμαντάντε τση στρούγκας. Ακόμα και τον Καραγκιόζο, μωρέ, τον προτιμώ από λόγου σου!
ΜΠΑΡΜΠΑ-ΓΙΩΡΓΟΣ: Και σάματι εγώ δεν τον προτιμώ από σένα;
ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ: Είστε με τα καλά σας, καρδούλες μου;
ΜΠΑΡΜΠΑ-ΓΙΩΡΓΟΣ: Κι από σένα!
ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ: Τον Καραγκιόζο από μένα;
ΝΙΟΝΙΟΣ: Μην είσαι καλύτερός του, μωρέ τσανακογλύφτη;
ΧΑΤΗΑΒΑΤΗΣ: Αν είναι μια φορά καλύτερός μου, είναι δέκα φορές καλύτερός σας, παλιόβλαχοι και λωλοεφτανήσιοι!
ΣΤΑΥΡΑΚΑΣ: (άγρια) Δε μου λες, αγόρι, βάνεις και μένα μαζί;
ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ: Όλους σας, αστοιχείωτοι άνθρωποι! Και παρά να ‘χω αφέντη κανέναν από σας ψηφίζω κι εγώ τον Καραγκιόζη!
ΣΤΑΥΡΑΚΑΣ: (με πείσμα) Το ίδιο κι εγώ!
ΜΟΡΦΟΝΙΟΣ: Κι εγώ!
ΝΙΟΝΙΟΣ: Αραγούν διαλέγουμε τον Καραγκιόζο;
ΟΛΟΙ: Όχι!
ΝΙΟΝΙΟΣ: Πως όχι, μωρέ κουζουλοί; Εφόσον διαφωνούμε όλοι σε κείνο που θέμε και συφωνάμε στο αντίθετο, πάει να πει ότι διαλέξαμε τον Καραγκιόζο.

Βιβλιογραφικά

Ιάκωβος Καμπανέλλης, «Το μεγάλο μας τσίρκο», Θέατρο, τ.Η΄, Κέδρος, Αθήνα 2010, σ. 96-100.

Δείτε επίσης:

Μεταδεδομένα

< Καμπανέλλης > < Θέατρο > < Βασιλιάς > < Σάτιρα >

▲▲

Βασιλιά!

Μικρό, μικρό, αμούστακο σε πήραμε ακόμα,
με τι αγάπη, τι χαρά, άι! βασιλιά, θυμάσαι;
Από γαλέτα καραβιού σού μύριζε το στόμα…
Ποιος να σου το ’λεγε ποτέ πως τώρα θα κοιμάσαι
από κουκέτα ναυτική σ’ ολόχρυσο κρεβάτι,
πως συ, ο ναύτης του βοριά, το θρόνο μας θα πάρεις,
να φας μαζί μ’ αγωνιστές εδώ, ψωμί κι αλάτι,
να σε φιλήσει, Βασιλιά, ο Βασιλιάς– Κανάρης;
Θυμάσαι, σαν εφώναζες πως «είν’ η δύναμή σου
μόν’ η αγάπη του λαού», τι ζήτω του λαού σου
σαν άνθια σ’ εστεφάνωσαν, ή πες μας, στη ζωή σου,
βασιλικό θυμητικό μην έχεις μες στο νου σου;
Θυμάσαι, σαν παντρεύτηκες, πόσα ‘παμε τραγούδια
και με το πρώτο σου παιδί πώς χτύπησ’ η καρδιά μας,
στη βάφτισή του τι πολλά το ράναμε λουλούδια
και πώς εφτερωθήκανε μ’ αυτό τα όνειρά μας;
Κι αν όλα τα λησμόνησες στο πρώτο σου ταξίδι,
θυμήσου, σαν αρρώστησες, τι γένηκ’ εδώ πέρα,
για τη ζωή σου, Βασιλιά, μας πήε ριπιτίδι
κι ανάβαμε στις εκκλησιές καντήλια νύχτα μέρα!
Μας αγαπούσες, Βασιλιά, μας αγαπούσες τότες,
μας έλεγες καμιά φορά, «σας έκω στην καρντιά μου»,
κι ήμαστε όλοι, κι οι απλοί πολίτες, στρατιώτες,
σώνει να φώναζες: «Ομπρός στα σύνορα, παντιά μου!».
Μην μας ζηλέψαν, Βασιλιά, εσένα το ξεφτέρι,
και μας εμάτιαξε καμιά απ’ τις τρανές Δυνάμεις;
Αι! δώσ’ μας την αγάπη σου και παίρνουμε τα μέρη
στα πεταχτά, για να μπορείς πάλι λουτρά να κάμεις,
πάλι να βρεις το Φάληρο, το θέατρό σου πάλι,
να σου ’χουν διαθέσιμο του Κεχαγιά το σπίτι.
αλλιώς, καθώς κατάντησε στο σημερνό μας χάλι,
θα χάσει και το Φάληρο Παρασκευή και Τρίτη!…
Αυτό το αρειμάνιο που έκαμες μουστάκι,
στον τόπο τούτο, Βασιλιά, άι! άκου, μα τον Άρη!
στρίφ’ το λιγάκι, στρίφ’ το, ναι, κι αγρίεψε λιγάκι,
γιατ’ αν σε θέλει ο Ρωμιός, σε θέλει παλικάρι!
Σε καμαρώνει σαν περνάς καβάλα στ’ άλογό σου,
ασίκης, λεβεντόκορμος, με στρατηγού γαλόνια,
με σπάθα ολοκαίνουργια απ’ το ζερβί πλευρό σου,
και με καμτσίκι φίλντιζι και μ’ αργυρά σπιρούνια.
Μα πόσο θα λαχτάριζε, να σ’ έβλεπε σε μάχη,
να χύνεσαι, μες στη βοή, στη φοβερήν αντάρα
και τ’ όνομά σου ένδοξα ν’ αντιλαλούν οι βράχοι:
«Ζήτω ο Γιώργος νικητής!…». Ψυχή μου! Τι λαχτάρα!
Ω! να! σε βλέπω, βασιλιά… Δαφνοστεφανωμένος,
γυρνάς από τον πόλεμο, γυρνάς από τη νίκη…
Τι; τι; τι λέγω;… Όνειρο… Στο Φάληρο στρωμένος,
το ρίχνεις όξω, Βασιλιά, και δεν πλερώνεις νοίκι!

Βιβλιογραφικά

Κλεάνθης Τριαντάφυλλος, «Βασιλιά!» στο Μ.Γ. Μερακλής (επιμ.), Η Ελληνική ποίηση. Ανθολογία-Γραμματολογία, τ. 2, Σοκόλης, Αθήνα 1989, σ. 404-405.

Μεταδεδομένα

< Σάτιρα > < Βασιλιάς > < Ποίηση >

Ιστορία

Γραπτές πηγές

  1. Ελλάς. Η σύγχρονη συνέχεια
  2. Ελλάς. Η σύγχρονη συνέχεια

    «Η έξωση του βασιλιά της Ελλάδας ήταν ζήτημα που έθιγε τις σχέσεις της χώρας με τις τρεις εγγυήτριες δυνάμεις και την Πύλη, και γι' αυτό θεωρήθηκε και αντιμετωπίστηκε εξαρχής ως ζήτημα με σαφή διεθνή διάσταση. Για τον ίδιο λόγο η προσωρινή κυβέρνηση της χώρας έσπευσε να δηλώσει, την επομένη του κινήματος (11 Οκτωβρίου 1862 με το παλαιό ημερολόγιο), ότι είχε την πρόθεση, κατά την "εντολή" που είχε λάβει από τον "Λαό" και τον "Στρατό", πρώτον, να διατηρήσει το μοναρχικό πολίτευμα της χώρας. δεύτερον, να σεβαστεί το καθεστώς των σχέσεών της με τις τρεις "ευεργέτιδας Μεγάλας Δυνάμεις". και, τρίτον, να διατηρήσει φιλικές σχέσεις με όλες τις άλλες χώρες. Όπως εύστοχα παρατηρήθηκε, η προσωρινή κυβέρνηση αναλάμβανε με τη δήλωση αυτή να μην επιχειρήσει αλλαγή του βασιλικού πολιτεύματος σε αβασίλευτο, και να μην επιτρέψει επιθετικές ενέργειες εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.»

  3. Συνοπτική ιστορία της Ελλάδας 1770–1990
  4. Συνοπτική ιστορία της Ελλάδας 1770–1990

    «Μετά την αναγκαστική αποχώρηση του Όθωνα, οι Δυνάμεις έπρεπε για άλλη μια φορά να επιλέξουν ηγεμόνα για την Ελλάδα, καθήκον που δεν ήταν από τα ευκολότερα, δεδομένου του τρόπου με τον οποίο είχαν μεταχειριστεί τον Όθωνα οι απρόθυμοι υπήκοοί του. Οι ίδιοι οι Έλληνες, σε ένα ανεπίσημο δημοψήφισμα, εξέφρασαν ιδιαίτερη προτίμηση προς τον πρίγκιπα Αλφρέδο, τον δευτερότοκο γιο της βασίλισσας Βικτωρίας. Η υποψηφιότητά του όμως απορρίφθηκε, επειδή ήταν μέλος δυναστείας μιας εκ των Προστάτιδων Δυνάμεων. Η επιλογή των Δυνάμεων στράφηκε τότε προς τον πρίγκιπα Χριστιανό Γουλιέλμο Φερδινάνδο Αδόλφο Γεώργιο της δανικής δυναστείας των Γκλίξμπουργκ. Ο ελληνικός κλάδος της δυναστείας αυτής έμελλε να βασιλεύσει αδιάκοπα από το 1864 μέχρι το 1974. Ο πρίγκιπας αναρρήθηκε στον θρόνο με τον τίτλο "Γεώργιος Α', βασιλεύς των Ελλήνων". Η μακρά βασιλεία του Γεωργίου διήρκεσε σχεδόν πενήντα χρόνια και έληξε με τη δολοφονία του από κάποιον σχιζοφρενή, το 1913.»

  5. Ελλάς. Η σύγχρονη συνέχεια
  6. Ελλάς. Η σύγχρονη συνέχεια

    «Αυτό που δεν ήταν βέβαια σε θέση να εκτιμήσουν οι περισσότεροι Έλληνες της εποχής ήταν ότι η υποψηφιότητα του Αλφρέδου είχε προβληθεί, σε συνδυασμό με την προσφορά των Ιονίων νήσων, για να αποκλειστούν οι υποψήφιοι που υποστηρίζονταν από τις άλλες μεγάλες δυνάμεις. Ήταν ένα ευφυές εύρημα της βρετανικής διπλωματίας που κατέστησε την ελληνική κοινή γνώμη συνεργό της βρετανικής κυβέρνησης. η οποία δεν είχε σκοπό να στηρίξει την υποψηφιότητα του Αλφρέδου για τον λόγο ότι ο Βρετανός πρίγκιπας αποκλειόταν- όπως άλλωστε και οι γόνοι των δυναστικών οίκων των δύο άλλων εγγυητριών δυνάμεων- από τη συνθήκη του 1832, επιδίωκε δε να προτείνει αντί αυτού, όπως και πρότεινε, έναν Δανό πρίγκιπα, τον Γουλιέλμο, γιο του μέλλοντα βασιλιά της Δανίας Χριστιανού Θ' και αδελφό της πριγκίπισσας Αλεξάνδρας, συζύγου του πρίγκιπα της Ουαλλίας. Την πρόταση της Αγγλίας αποδέχτηκαν η Γαλλία και η Ρωσία, καθώς και η Εθνοσυνέλευση των Ελλήνων, η οποία ανακήρυξε τον Δανό βασιλόπαιδα βασιλιά των Ελλήνων τη 18η Μαρτίου 1863 (π.η.) με την ονομασία Γεώργιος Α΄. Τη 13η Ιουλίου 1863, τέλος, υπογράφηκε στο Λονδίνο η ομώνυμη συνθήκη μεταξύ των τριών εγγυητριών δυνάμεων και του βασιλιά της Δανίας Φρειδερίκου Ζ΄, ο οποίος αποδέχτηκε για τον ανήλικο Δανό πρίγκιπα το στέμμα της Ελλάδας. Με την ίδια δε συνθήκη ορίζονταν και τα νέα σύνορα της χώρας, η οποία πλέον περιλάμβανε και τα Επτάνησα. Ο νέος ηγεμόνας έφερε αρχικά την προσωνυμία "Γεώργιος Α΄ Βασιλεύς των Γραικών" (Roi des Grecs), αλλά ύστερα από διαμαρτυρίες της Πύλης προσέλαβε την προσωνυμία "Βασιλεύς των Ελλήνων" (Roi des Hellenes), ώστε να θεωρείται ηγεμόνας μόνο των Ελλήνων της Ελλάδας, όχι και αυτών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.»

  7. Επισκόπηση της Νεοελληνικής Ιστορίας
  8. Επισκόπηση της Νεοελληνικής Ιστορίας

    «Στο μεταξύ η Συνταγματική Βουλή, εκλεγμένη απ' το Δεκέμβριο του 1862, εργαζόταν για το νέο Σύνταγμα. Η ομάδα της ελληνικής πλουτοκρατικής τάξης με την υποστήριξη των μεγάλων γαιοκτημόνων (οι πεδινοί) έχει την υπεροχή στη Βουλή. Εντούτοις δεν λείπουν και τα ριζοσπαστικότερα στοιχεία, που έχουν ενισχυθεί με τους Επτανήσιους Βουλευτές που μπήκαν στη Βουλή απ' το 1864. Με την επίδραση αυτών των στοιχείων, το Σύνταγμα που ψηφίστηκε τον Οκτώβριο του 1864 παρουσιάζει χαρακτήρα σαφώς δημοκρατικό: κάθε εξουσία απορρέει απ' το Έθνος, τα προνόμια του στέμματος περιορίζονται, η νομοθετική εξουσία ανήκει σε μια μόνο Βουλή που εκλέγεται με καθολική ψήφο κι η εκτελεστική εξουσία ανήκει στο βασιλιά που την ασκεί μέσω των υπευθύνων υπουργών του. η ελευθερία του τύπου εξασφαλίζεται. Έτσι το Σύνταγμα του 1864 εγκαθιστά τη βασιλευόμενη Δημοκρατία. Η εισαγωγή απ' τον Τρικούπη, στα 1875, του κοινοβουλευτικού καθεστώτος, που σύμφωνα μ' αυτό ο βασιλιάς υποχρεώνεται να διορίζει κυβέρνηση που να έχει την εμπιστοσύνη της Βουλής, αποτελεί νέο σταθμό προς την πολιτική νίκη της ελληνικής αστικής τάξης.»

  9. Σύγχρονη Ελληνική Πολιτική Ιστορία, 1862-1917
  10. Σύγχρονη Ελληνική Πολιτική Ιστορία, 1862-1917

    «Από τα πρακτικά των συνεδριάσεων της προσωρινής κυβέρνησης προκύπτει η βούληση των μελών της να απαλείψουν ολοκληρωτικά τα σύμβολα της οθωνικής δυναστείας. Έτσι, με Θέσπισμα αποφασίστηκε η μεγάλη σφραγίδα του κράτους να φέρει τις λέξεις "Βασίλειον της Ελλάδος" και στο μέσον "Προσωρινή κυβέρνησις". Αφαιρέθηκαν επίσης από όλα τα παράσημα τα αρχικά στοιχεία των βασιλικών ονομάτων, οι βασιλικές προτομές και τα βασιλικά σήματα, καθώς και ο βασιλικός θυρεός από την ελληνική σημαία. Τέλος, το μέχρι τότε Πανεπιστήμιο Όθωνος ονομάστηκε "Πανεπιστήμιον των Ελλήνων". Αναφορικά με τα περιουσιακά στοιχεία του Όθωνος η προσωρινή κυβέρνηση αποφάσισε να του αποδοθούν μόνο τα κινητά πράγματα της Αυλής, εκτός των εγγράφων και των αρχαιοτήτων, ενώ για τα ακίνητα θεωρήθηκε αρμόδια ν' αποφασίσει η Εθνική Συνέλευση.»

  11. Σύγχρονη Ελληνική Πολιτική Ιστορία, 1862-1917
  12. Σύγχρονη Ελληνική Πολιτική Ιστορία, 1862-1917

    «Στη συνεδρίαση της Συνέλευσης, της 18ης Μαρτίου 1863, ο πρωθυπουργός Ζ. Βάλβης ανακοίνωσε τα ακόλουθα σχετικά με την επίμαχη εκλογή:

    "Κατά την απόφασιν της Εθνοσυνελεύσεως, διά της οποίας επεφορτίσθη η Επιτροπή επί των Διπλωματικών ίνα δι' ημιεπισήμου πράξεως αυτής, συμπραττούσης μετά της κυβερνήσεως, ασχοληθή να ανεύρη Βασιλέα της Ελλάδος, πολλάκις συνήλθον τα μέλη της Επιτροπής ταύτης ή μάλλον το σύνολον αυτής και διά διαφόρων τρόπων έλαβον επισήμους πληροφορίας περί του Βασιλέως αυτού. Ούτος δ' εστίν ο πρίγκηψ της Δανιμαρκίας Γεώργιος, Χριστιανός, Γουλιέλμος και καθ' ας έχουν ή έλαβον αμφότεραι αι Επιτροπαί επισήμους και αναμφισβήτητους πληροφορίας εδηλώθη, διά των νομίμων προσώπων, ότι δέχεται τον θρόνον της Ελλάδος, όταν εκλεχθή παρά της Συνελεύσεως.

    Επισήμως πληροφορούμεθα ότι η εκλογή αύτη ή η υποψηφιότης ταύτη υποστηρίζεται εγκαρδίως και από τας συμμάχους Δυνάμεις… Καθ' όσον δε αι Επιτροπαί επληροφορήθησαν, ο πρίγκηψ αυτός, ως υποψήφιος Βασιλεύς της Ελλάδος, έχει ιδιότητας και εγγυήσεις τοιαύτας, αι οποίαι θ' ανταποκριθώσιν εις τας ευχάς και εις τας επιθυμίας της τε Συνελεύσεως και του όλου ελληνικού Έθνους. Έχει ανατροφήν συνταγματικήν, έχει ηθικήν αξιέπαινον, έχει νεαράν ηλικίαν περί τα 18 έτη. Έχει καταγωγήν αξιόλογον και επιθυμητήν δι' ημάς. Ώστε, τούτου βασιλεύοντος μετά την εκλογήν της Συνελεύσεως, χρηστάς ελπίδας δυνάμεθα να έχωμεν ότι θέλομεν έχει Βασιλέα Συνταγματικόν, εγγυητήν των ελευθεριών μας και συντηρητήν των νόμων μας…"»

  13. Το ελληνικό κράτος 1833-1871
  14. Το ελληνικό κράτος 1833-1871

    «Ο Γεώργιος έφθασε στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1863, αφού πριν επισκέφθηκε τη Ρωσία, την Αγγλία και τη Γαλλία. Μετά την ενθουσιώδη υποδοχή του, εξέδωσε προκήρυξη προς τον ελληνικό λαό, η οποία εκτιμήθηκε ιδιαίτερα για τη σοβαρότητα και τη σεμνότητά της. Υποσχέθηκε να καταστήσει την Ελλάδα "πρότυπον βασιλείου εν τη Ανατολή" και ορκίστηκε πίστη στο Σύνταγμα. Λίγο μετά την ορκωμοσία του, η κυβέρνηση υπέβαλε την παραίτησή της. Έως τον Ιούλιο του 1864, βραχύβιες κυβερνήσεις υπό τον Βούλγαρη, τον Κανάρη, τον Βάλβη και πάλι τον Κανάρη διαδέχονταν η μία την άλλη. Η τελευταία κυβέρνηση Κανάρη (26 Ιουλίου 1864) δέχθηκε και τους Επτανήσιους βουλευτές ενώ παράλληλα άρχιζαν και οι συζητήσεις για την κατάρτιση του νέου Συντάγματος. Είχε όμως να αντιμετωπίσει τις επιθέσεις του Βούλγαρη και του Δεληγιώργη, οι οποίοι απαιτούσαν από τον Γεώργιο υπηρεσιακή κυβέρνηση, επειδή δεν ήθελαν να έχει η κυβέρνηση Κανάρη το προνόμιο να κάνει εκλογές. Ο Γεώργιος επέλεξε τον Αλεξ. Κουμουνδούρο, αντιδυναστικό, υπουργό στις κυβερνήσεις Κυριακού και Κανάρη, ο οποίος είχε την εμπιστοσύνη του ίδιου και του συμβούλου του κόμητα Σπόννεκ, για να σχηματίσει κυβέρνηση στις 2 Μαρτίου 1865. Η κυβέρνηση αυτή προκήρυξε και τις πρώτες εκλογές μετά την ψήφιση του νέου Συντάγματος.»

  15. Η εποχή του Γεωργίου Α΄
  16. Η εποχή του Γεωργίου Α΄

    «Ο κατάλογος των πολιτικών πρωταγωνιστών της εξεταζόμενης συγκυρίας συμπληρώνεται από την προσωπικότητα του βασιλιά Γεωργίου και από την πολιτική ελίτ η οποία σταδιακά οικοδομείται προς ενίσχυση της εξουσίας του στέμματος. Σε αυτή ακριβώς τη δεκαετία ο ανώτατος άρχων εδραιώνει το πολιτικό προφίλ του, με κύριες συνιστώσες την αυταρχικότητα, την επιδεξιότητα, την ευελιξία, την πονηριά, την προσαρμοστικότητα. Δοκιμάζει μέχρις εσχάτων τα όρια της νέας συνταγματικής νομιμότητας, την οποία κλήθηκε να υπηρετήσει, με αφορμή την επίκαιρη συζήτηση για τη δυνατότητα αναθεώρησης του καταστατικού χάρτη. "ερωτοτροπεί" εμφανώς με σενάρια πραξικοπήματος που του προμηθεύουν οι φίλα διακείμενες κυβερνήσεις καθώς και οι διαχρονικοί ή συγκυριακοί θιασώτες της απόλυτης μοναρχίας, οι εντός και εκτός των ελληνικών συνόρων. απειλεί με παραίτηση και απομάκρυνσή του από τον ελληνικό θρόνο, προκειμένου να "εκβιάσει" την οριστική, καθολική συγκατάθεση του έθνους στο πρόσωπό του. παραλλήλως, διερευνά τις σχέσεις του με τις Μ. Δυνάμεις, προκρίνοντας, σταθερά και ανοδικά την πρωτοκαθεδρία της Μ. Βρετανίας. Για να καταλήξει ότι η προσφορότερη επιλογή- με κριτήρια το προσωπικό του συμφέρον, το γόητρο της δυναστείας και την ενδυνάμωση και αναπαραγωγή της εξουσίας του στέμματος- είναι η διατήρηση και ο σεβασμός της συνταγματικής νομιμότητας/ τάξης, με αποκλειστικό εγγυητή την εθνικήν βασιλείαν.»

  17. Σύγχρονη Ελληνική Πολιτική Ιστορία, 1862-1917
  18. Σύγχρονη Ελληνική Πολιτική Ιστορία, 1862-1917

    «Η καθιέρωση της αρχής της "δεδηλωμένης" στην κοινοβουλευτική πρακτική υποδήλωνε πως το στέμμα δεν διέθετε πλέον το δικαίωμα να προβαίνει στον διορισμό ή στη διατήρηση στην αρχή κυβερνήσεων που δεν απολάμβαναν της πλειοψηφίας της Βουλής. Τοιουτρόπως, διαμορφώθηκε στην Ελλάδα το κοινοβουλευτικό σύστημα, πεμπτουσία του οποίου αποδείχτηκε η πολιτική ευθύνη της κυβέρνησης ενώπιον της Βουλής υπό την αίρεση της εμπιστοσύνης. Η κατ' αρχήν αποδοχή της "δεδηλωμένης" από τον βασιλέα Γεώργιο μετουσίωνε τη μετάβαση από την μοναρχική στη δημοκρατική αρχή. Η αρχή της "δεδηλωμένης" κυριάρχησε σε ολόκληρο τον πολιτικό βίο του Χαριλάου Τρικούπη και συνδέθηκε ιστορικά με τον δικομματισμό.»

  19. Εισαγωγή
  20. Εισαγωγή

    «Κατά την περίοδο αυτή, ενώ δεν έπαυσαν οι δυσχέρειες ή και οι αθλιότητες, υπήρξαν όμως σπουδαίες επιτεύξεις στην πολιτική, την οικονομική και την κοινωνική ζωή της χώρας. Το 1864 ψηφίσθηκε νέο Σύνταγμα, που ήταν από τα δημοκρατικότερα της εποχής του. με τη στάση, που τηρούσε προς τη Βουλή ο Αλέξανδρος Κουμουνδούρος από την πρώτη πρωθυπουργία του, το 1865, και με τη θαρραλέα αρθρογραφία του Χαρίλαου Τρικούπη το 1874 εξασφαλίσθηκε η εφαρμογή του κοινοβουλευτισμού στην πιο καθαρή μορφή του. με το νέο εκλογικό νόμο του 1877, που θέσπιζε την καθολική ψηφοφορία των ενηλίκων αρρένων πολιτών χωρίς καμιά εξαίρεση, συμπληρώνονταν οι θεσμοί, που τοποθετούσαν την Ελλάδα, ως προς το πολίτευμα, μεταξύ των πιο προηγμένων κρατών. Εξάλλου, υστέρα από νόμους του 1871 της κυβερνήσεως Κουμουνδούρου, διανεμήθηκαν τα εθνικά κτήματα υπό ευνοϊκούς όρους σε ακτήμονες ή κατόχους μικρού κλήρου και παραχωρήθηκαν υπό ανάλογους όρους εκκλησιαστικά κτήματα στους καλλιεργητές τους. αποτέλεσμα των μέτρων αυτών ήταν να αυξηθεί ραγδαία η αγροτική παραγωγή της χώρας, με ευεργετικές επιδράσεις και στους άλλους κλάδους της οικονομίας, ιδιαίτερα στο εξαγωγικό εμπόριο, όπως και στα έσοδα του κράτους. Παράλληλα, κατασκευάσθηκαν αξιόλογα τεχνικά έργα και δημόσια κτίρια, βελτιώθηκαν οι συγκοινωνίες και οι επικοινωνίες, λειτούργησε η πρώτη σιδηροδρομική γραμμή. ιδρύθηκαν Ταμεία Συντάξεων διάφορων κατηγοριών εργαζομένων ή επιχειρήσεων και εμφανίσθηκαν τα πρώτα εργατικά σωματεία. Αντίστοιχα επήλθαν μεταβολές στη σύνθεση του πληθυσμού της χώρας. το ποσοστό των εργαζομένων στη μεταποίηση και στις υπηρεσίες αυξήθηκε, με αποτέλεσμα και την αύξηση του πληθυσμού των αστικών κέντρων, και ιδίως της Αθήνας.»

Οπτικό υλικό

  1. H Τριανδρία που ανέλαβε την εξουσία μετά την Έξωση του Όθωνα
  2. Η αποχώρηση του Όθωνα και της Αμαλίας από την Ελλάδα
  3. Η τριμελής επιτροπή που συγκροτήθηκε με σκοπό την προσφορά του ελληνικού στέμματος στον Γεώργιο, μαζί με άλλα μέλη της αποστολής
  4. Η ελληνική αποστολή στη Δανία κατά τη διάρκεια προσφοράς του ελληνικού στέμματος στον Γεώργιο
  5. Γεώργιος Α΄
  6. Γεώργιος Α΄
  7. Άφιξη του πλοίου «Ελλάς» στο οποίο επέβαινε ο Γεώργιος Α΄
  8. Η προκήρυξη του Γεωργίου Α΄, αμέσως μετά την άφιξή του στην Ελλάδα
  9. Δημήτριος Βούλγαρης
  10. Επαμεινώνδας Δεληγιώργης
  11. Αλέξανδρος Κουμουνδούρος

Οπτικοακουστικό υλικό

  1. Η εκλογή Γεωργίου
  2. Η πολιτική του Γεωργίου τα πρώτα χρόνια
  3. Το Σύνταγμα του 1864