1700
Ιδρύονται τα Charity Schools της Αγγλίας.
Ιδρύονται τα Charity Schools της Αγγλίας.
Στην Αγγλία Ιδρύονται τα Charity Schools, σχολεία προορισμένα για τα παιδιά, αγόρια και κορίτσια της φτωχής εργατικής τάξης. Τα πρώτα (και τα περισσότερα) ιδρύθηκαν από την Εταιρεία για την διάδοση της Χριστιανικής γνώσης, η οποία ιδρύθηκε το 1699. Τα πρώτα χρόνια του 18ου αιώνα εμφανίστηκαν δεκάδες τέτοια «σχολεία» σ’ όλη την Αγγλία. Βασικά είχαν σκοπό να διδάξουν στους μαθητές τους γραφή και ανάγνωση και θρησκευτικά, καθώς επίσης και κάποια τέχνη βιοπορισμού. Τα χειροτεχνήματα των παιδιών πουλιούνταν και τα έσοδα τα κρατούσε το σχολείο. Το 1740 στην Αγγλία υπήρχαν πάνω από 2000 Charity Schools. Το καλοκαίρι, τα παιδιά πήγαιναν στο σχολείο από τις πέντε ή έξι η ώρα το πρωί ως τις οχτώ ή εννιά το βράδυ. Δεν ήταν υποχρεωμένα να πάνε σχολείο, αν δεν το ήθελαν. Στην επαρχία τα παιδιά συνήθως δεν πήγαιναν, δεν τα άφηναν οι γονείς τους, τα χρειάζονταν στα χωράφια και στις δουλειές.
Ένας άλλος στόχος τους ήταν να ντύσουν τα αγόρια και τα κορίτσια των φτωχών. Το 1708 μια αλλαξιά αγορίστικα ρούχα στοίχιζε εννιά σελίνια και δυο πένες, ενώ η αντίστοιχη κοριτσίστικη δέκα σελίνια και τρεις πένες. Ας μην ξεχνάμε οτι την ίδια εποχή τα παιδιά αποτελούσαν μεγάλο μέρος της εργατικής τάξης, δουλεύοντας μαζί με τους ενήλικες στην αναπτυσσόμενη υφαντουργική βιοτεχνία της Αγγλίας.
Στην Αγγλία, επίσης, βρίσκεται ήδη σε κυκλοφορία εδώ και εφτά χρόνια (από το 1693) το περίφημο έργο του Τζων Λοκ Μερικές σκέψεις για την εκπαίδευση, το οποίο θεωρείται ο θεμέλιος λίθος της Παιδαγωγικής του Διαφωτισμού. Ο Λοκ εισήγαγε πρώτος μια νέα προσέγγιση της έννοιας Παιδί. Παρομοίασε το παιδί με έναν άγραφο πίνακα, μια tabula rasa, σε αντίθεση με τους συγγραφείς πριν απ’ αυτόν, που το θεωρούσαν εκ γενετής προικισμένο με ιδέες και ούτως ή άλλως σημαδεμένο από το προπατορικό αμάρτημα. Το παιδί αναπτύσσεται και εξελίσσεται με τις εμπειρίες του, επιχειρηματολόγησε ο εμπειριστής Λοκ. Και παρότρυνε τους γονείς και τους δασκάλους να ευνοούν και να κεντρίζουν την περιέργεια και την έκθεση των παιδιών σε ολοένα περισσότερες εμπειρίες.