- Εισαγωγικό σημείωμα
- Κατάλογος θεμάτων
- Κατάλογος όρων
- Πύλες & Mηχανές αναζήτησης
- Ηλεκτρονική βιβλιογραφία
- AΕ Γλώσσα-Γραμματεία
- Αρχαιογνωσία
- Διδασκαλία-Εκπαίδευση
- Λογισμικά-Πολυμέσα
- Σπουδές-Ενημέρωση
- Ομάδα εργασίας
Βιβλιογραφίες-Ηλεκτρονικές πηγές
Οδηγός Πλοήγησης στην Ηλεκτρονική Αρχαιογνωσία
Λογισμικά και Πολυμέσα
ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Ομάδα εργασίας
Φορέας υλοποίησης
Το διδακτικό υλικό αναπτύχθηκε σύμφωνα με τις προδιαγραφές του έργου «Αναδιατύπωση και εκσυγχρονισμός Προγραμμάτων Σπουδών στον τομέα των Κοινωνικών Επιστημών ΙΙ και παραγωγή διδακτικού υλικού» (μέρος του 2ου Κ.Π.Σ., ΕΠΕΑΕΚ Ενέργεια 1.1α).
Συντελεστές
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ, ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΒΑΝΗ
Επιστημονική Ομάδα-Ομάδα Περιεχομένου: Β.Καρασμάνης, Χ.Βεΐκου, Α.Καλογεράκος, Κ.Νικολακόπουλος, Κ.Ν.Πετρόπουλος, Ομάδα Παραγωγής Εκδοτικού Οργανισμού Λιβάνη, Multimedia Ηλεκτρονικές Εκδόσεις, Σενάριο-Storyboard: Ανδρέας Μαχαίρας, Σοφία Δάρτζαλη, Ιωάννα Νικολαΐδου, Επιμέλεια κειμένων: Τσάλα Στέλλα, Προγραμματισμός: Συστέμα Πληροφορική ΕΠΕ, Γραφικά: Χαραλαμπίδης Λεωνίδας, 3D Animation: Χαραλαμπίδης Λεωνίδας, Υποστήριξη-B-Test: Αλεξία Βλαχοπούλου, Ζωή Δουκάκη
Γενική Περιγραφή
Περιεχόμενα
Η αρχική σελίδα αποτελείται από οκτώ κύριες ενότητες, με αντίστοιχες υποενότητες:
1) Λιμάνι, έννοια και περιεχόμενο: α) Η έννοια της Φιλοσοφίας β) Η Φιλοσοφία ως στάση ζωής γ) Φιλοσοφία και Επιστήμη
2) Μουσείο Ανθρωπολογίας: α) Άνθρωπος και Κοινωνία β) Άνθρωπος και Περιβάλλον
3) Κολλέγιο της Λογικής: α) Τι είναι η Λογική; β) Κλασική Λογική γ) Σύγχρονη Συμβολική Λογική δ) Οι Λογικές Αρχές
4) Αμφιθέατρο της Ηθικής: α) Ηθική, ηθική φιλοσοφία και πράξη β) Ευδαιμονία, αρετή, αγαθό γ) Ηθικές θεωρίες και οι εκπρόσωποί τους
5) Κήπος της Αισθητικής: α) Το ωραίο και η Αισθητική β) Η Τέχνη, το έργο της και οι αισθητικές κατηγορίες γ) Αισθητικές θεωρίες και οι εκπρόσωποί τους
6) Σπηλιά της Μεταφυσικής: α) Ερωτήματα Μεταφυσικής β) Μεταφυσικές Θεωρίες
7) Πηγή της Γνώσης: α) Θεωρία της Γνώσης β) Φιλοσοφία Επιστήμης
8) Βιβλιοθήκη: α) Βιογραφίες β) Λεξικό
Τρόπος οργάνωσης και κατάταξης της πληροφορίας
Το υλικό του λογισμικού είναι οργανωμένο σε ενότητες, στις οποίες ο χρήστης εισέρχεται κατόπιν επιλογής.
- Οι ενότητες εμφανίζονται ως χώροι μιας εικονικής πόλης.
- Η μπάρα πλοήγησης έχει τις ενδείξεις: Χάρτης, Βιογραφίες, Λεξικό, Αρχείο Ερωτήσεων, Έξοδος.
Διαδραστικότητα-Μορφή διάταξης του υλικού
Το υλικό του λογισμικού είναι οργανωμένο με τη μορφή ερωτήσεων, για τις οποίες ο χρήστης πρέπει να αναζητήσει την απάντηση μόνος του. Σε καθεμιά από τις επτά βασικές περιοχές, ο χρήστης έχει να απαντήσει σε διαφορετικού τύπου ερωτήσεις: αντιστοίχησης, πολλαπλών επιλογών, ελεύθερης ανάπτυξης ή πολυεπίπεδες.
- Οι Πολυεπίπεδες Ερωτήσεις είναι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και αντιστοίχισης. Τα Ερωτήματα για Ανάλυση είναι ερωτήσεις ανοιχτού τύπου, για τα οποία προσφέρεται η δυνατότητα αποθήκευσης και εκτύπωσης της απάντησης.
Ειδικότερα τεχνικά χαρακτηριστικά
Το Λεξικό περιέχει την ερμηνεία των πιο σημαντικών όρων της αρχαίας και σύγχρονης Φιλοσοφίας. Οι Βιογραφίες προσφέρουν πληροφορίες για τη ζωή και το έργο των πιο αξιόλογων φιλοσόφων από τις απαρχές της Φιλοσοφίας μέχρι τη σημερινή εποχή. Ο χρήστης μπορεί να εισέλθει στο Λεξικό και τη Βιβλιοθήκη τόσο από την ενότητα Βιβλιοθήκη όσο και από την εργαλειοθήκη που υπάρχει στη βάση της οθόνης.
Λειτουργικότητα-αισθητική του σχεδιασμού
Τα γραφικά είναι εναρμονισμένα με το περιεχόμενο της κάθε ενότητας και καθιστούν τη διερεύνηση του λογισμικού περισσότερο ευχάριστη και αποτελεσματική. Εικόνες, στατικές και κινούμενες, συνθέτουν ένα καλαίσθητο περιβάλλον
-Η πλοήγηση ακολουθεί την περιήγηση στην εικονική πόλη της φιλοσοφίας.
- Οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις εμφανίζονται σε παπύρους, με σκούρο φόντο και μικρά γράμματα που καθιστούν δύσκολη την ανάγνωση.
Σχόλια για την πλοήγηση
Η πλοήγηση είναι εύκολη. Δεν απαιτείται ειδική τεχνογνωσία, ενώ με την εισαγωγή του λογισμικού δίνονται προφορικές οδηγίες για το περιεχόμενο και τον τρόπο πρόσβασης στις διάφορες ενότητες.
Σχόλιο για τις γνώσεις-πληροφορίες
Οι πληροφορίες που παρέχονται διακρίνονται από σαφήνεια, ακρίβεια, επιστημονική εγκυρότητα, αλλά και απλότητα στον τρόπο έκθεσής τους.
- Η ποσότητα και η οργάνωση του υλικού είναι επαρκής για το επίπεδο και τις ανάγκες της διδασκαλίας του μαθήματος της Φιλοσοφίας στην Γ' Λυκείου.
Πηγές πληροφοριών
Δεν υπάρχει καταγραφή σχετικής βιβλιογραφίας.
Συνδέσεις με ιστοσελίδες - άλλα προγράμματα
Δεν υπάρχουν παραπομπές σε άλλα προγράμματα ή ιστοσελίδες.
Ειδική περιγραφή
Ένταξη στο Πρόγραμμα Σπουδών
Φιλοσοφία Γ' Λυκείου, Αρχαία Ελληνικά Γυμνασίου και Λυκείου για διαθεματική προσέγγιση.
Διδακτικό υλικό
Το λογισμικό διαθέτει ποικιλία ασκήσεων, κλειστού και ανοιχτού τύπου, οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν διδακτικά.
- Το Λεξικό και οι Βιογραφίες παρέχουν συγκεντρωτικά τον αναγκαίο θεωρητικό εξοπλισμό για την απάντηση των ερωτήσεων, καθώς εκθέτουν εποπτικά το περιεχόμενο της φιλοσοφικής σκέψης και τις θεωρίες των πιο σημαντικών φιλοσόφων.
Παιδαγωγικές αρχές και στόχοι
Σύμφωνα με το συνοδευτικό βιβλίο καθηγητή, η σχεδίαση του λογισμικού βασίζεται στις παρακάτω αρχές: υιοθετείται ως βάση της διδακτικής μεθόδου η γενική αρχή του διαλόγου∙ βασική επιδίωξη είναι η αυτενέργεια με τη μορφή είτε της ενεργητικής αυτονομίας του χρήστη είτε της ενεργούς συμμετοχής του σε ομάδα∙ το υλικό έχει σχεδιαστεί με βάση την αρχή της ολιστικής προσέγγισης με δυνατότητα ανάλυσης των δεδομένων και σύνθεσής τους∙ βασική διδακτική μέθοδος είναι η αρχή των εναλλακτικών επαναλήψεων και της πολλαπλής θεώρησης του γνωστικού αντικειμένου.
- Η επίτευξη των παραπάνω στόχων επιχειρείται με την καθιέρωση ενός «διαλόγου» ανάμεσα στον υπολογιστή και το μαθητή. Ο «διάλογος» όμως παραμένει καθοδηγούμενος, ο υπολογιστής έχει το ρόλο του δασκάλου ως φορέα της γνώσης και αυθεντία, ενώ ο μαθητής είναι παθητικός δέκτης.
-Η διάδραση και η αυτενέργεια του μαθητή εξαντλούνται στις ασκήσεις ερωταποκρίσεων, χωρίς να ενθαρρύνεται στην αυτόνομη ανακάλυψη της γνώσης μέσω διερευνητικών δραστηριοτήτων.
- Στις πολυεπίπεδες ερωτήσεις επιχειρείται η υπέρβαση της αξιολογικής λογικής του σωστού-λάθους, καθώς δεν υπάρχει μόνο μία σωστή απάντηση και ο μαθητής ενθαρρύνεται να ακολουθήσει κάθε φορά μια διαφορετική πορεία, η οποία πάντως παραμένει προδιαγεγραμμένη και προβλέψιμη.
Χρήση στην τάξη
Το λογισμικό μπορεί να αξιοποιηθεί επικουρικά για τη διδασκαλία του μαθήματος της Φιλοσοφίας και επιπρόσθετα για το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο.
- Είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί τόσο ατομικά όσο και ομαδικά , πάντοτε ανάλογα με τις απαιτήσεις του κάθε γνωστικού αντικειμένου και τις ανάγκες κάθε τάξης.
- Προσφέρεται για διαθεματική προσέγγιση, καθώς το περιεχόμενό του είναι βοηθητικό για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων και της Φιλοσοφίας σε συνδυασμό με μαθήματα θετικών επιστημών και τεχνολογίας.
Σενάρια διδασκαλίας
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να σχεδιάσει σενάρια διδασκαλίας που να αξιοποιούν κατάλληλα το υλικό που παρέχει το λογισμικό.
Συνοδευτικό υλικό
Το λογισμικό δεν συνοδεύεται από εγχειρίδιο για τους εκπαιδευτικούς. Το βιβλίο καθηγητή, καθώς και το εγχειρίδιο χρήστη, μπορεί να ανακτηθεί στην ιστοσελίδα http://ts.sch.gr/
Αξιολογικό σχόλιο
- Το εκπαιδευτικό λογισμικό Διάλογος αποτελεί ένα βοήθημα για τη διδασκαλία της Φιλοσοφίας στο Λύκειο, καθώς προσφέρει την αναγκαία θεωρητική γνώση μέσα από τις Βιογραφίες και το Λεξικό, σε συνδυασμό με πολυάριθμες και ποικίλες ερωτήσεις που συμβάλλουν στην αφομοίωση της θεωρίας.
- Η εγκατάσταση είναι εύκολη καθώς παρέχονται οδηγίες με την τοποθέτηση του λογισμικού στον οπτικό δίσκο.
- Η καινοτομία αυτού του λογισμικού έγκειται στην πολύ σημαντική θέση που κατέχουν οι ερωτήσεις, οι οποίες δεν λειτουργούν απλώς συμπληρωματικά, αλλά αποτελούν αντίθετα τον κύριο άξονα, γύρω από τον οποίο οργανώνεται όλο το υλικό του.
- Με τη συγκεκριμένη εφαρμογή επιχειρείται εν μέρει η υπέρβαση της λογικής του ηλεκτρονικού βιβλίου προς την κατεύθυνση της ενθάρρυνσης του «(φιλοσοφικού) διαλόγου» του χρήστη με την εφαρμογή. Το λογισμικό όμως είναι «κλειστού» τύπου και υποστηρίζει την καθοδηγούμενη διδασκαλία, με περιορισμένη δυνατότητα διάδρασης και με τον υπολογιστή σε ρόλο αυθεντίας.